• Anonym (Folk är idioter, alla andra kommer få betala.)

Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?

Jag jobbar på en arbetsplats där lönerna startar på ca 37 000 kr, folk är helt enkelt relativt sett välbetalda. Under de senaste 5 åren har jag sett fler och fler inbilla sig att de är miljonärer. Det leasas bilar för 5000+ kr/mån, köps villor i 6 miljonerkronorsklassen, som sen dessutom renoveras lite lyxigare ändå osv. Med den nya verkligheten (den som de flesta av oss ändå alltid trott kommer komma förr eller senare) uppstår nu panik. 4% i bolånerånta är tydligen en katastrof, ingen verkar ha lyssnat på banken om att man ska räkna med en ränta på 7%, och varit smarta nog att spara mellanskillnaden. Nu ökar folks kostnader astronomiskt, och marginalerna som de borde haft lades på dyra resor, pooler etc. De som dessutom kostat på sig att bo långt från jobbet för att det ju inte duger att bo här omkring har nu kostnader på 10 000 kr/mån för sina lesingbilar och drivmedel. Fick frågan häromdagen om jag inte är orolig. Nej, det är jag faktiskt inte. Vi har sett till att ha marginaler, ha täckning för våra ekonomiska val och inte låst oss med utgifter vi inte kan bli av med. Nästan så man vill säga skyll er själva till idioterna som hånat oss under åren vi amortera kraftigt istället för att placera på börsen. Visst, vi kanske inte tjänade pengar under tiden värdena steg, men å andra sidan sitter vi inte med idiotlån som hastigt närmar sig 100% av bostadens värde.
    En kollega tog ett renoveringslån på en miljon i våras som de planerat att kunna baka in i bolånet när bygget var klart. Nu sitter de med ett svindyrt renoveringslån, ett ofärdigt bygge de inte har råd att slutföra och saknar helt övervägde i huset samtidigt som deras bolånekostnader gått från 7500 kr till 18 000 kr, elkostnaden har också tydligen också skutit i höjden och de har inte en spänn sparat, inte en spänn. De har 2 bilar, leasing tydligen, med 2 år kvar på avtalen, kostar dem närmare 10 000 kr i månaden, drivmedel inte inkluderat.

/Bor i en tvåa 5 min från jobbet, amorterar 4000 mer än jag måste och har lagt undan 3-6000 kr som räntebuffert sen jag köpte för att jag insett att räntan förr eller senare kommer gå upp. Det var inte ett skämt banken drog när bolånet togs. 

• Svar på tråden Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?
  • huala igen
    Anonym (Folk är idioter, alla andra kommer få betala.) skrev 2022-09-17 18:32:26 följande:
    Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?

Jag jobbar på en arbetsplats där lönerna startar på ca 37 000 kr, folk är helt enkelt relativt sett välbetalda. Under de senaste 5 åren har jag sett fler och fler inbilla sig att de är miljonärer. Det leasas bilar för 5000+ kr/mån, köps villor i 6 miljonerkronorsklassen, som sen dessutom renoveras lite lyxigare ändå osv. Med den nya verkligheten (den som de flesta av oss ändå alltid trott kommer komma förr eller senare) uppstår nu panik. 4% i bolånerånta är tydligen en katastrof, ingen verkar ha lyssnat på banken om att man ska räkna med en ränta på 7%, och varit smarta nog att spara mellanskillnaden. Nu ökar folks kostnader astronomiskt, och marginalerna som de borde haft lades på dyra resor, pooler etc. De som dessutom kostat på sig att bo långt från jobbet för att det ju inte duger att bo här omkring har nu kostnader på 10 000 kr/mån för sina lesingbilar och drivmedel. Fick frågan häromdagen om jag inte är orolig. Nej, det är jag faktiskt inte. Vi har sett till att ha marginaler, ha täckning för våra ekonomiska val och inte låst oss med utgifter vi inte kan bli av med. Nästan så man vill säga skyll er själva till idioterna som hånat oss under åren vi amortera kraftigt istället för att placera på börsen. Visst, vi kanske inte tjänade pengar under tiden värdena steg, men å andra sidan sitter vi inte med idiotlån som hastigt närmar sig 100% av bostadens värde.
    En kollega tog ett renoveringslån på en miljon i våras som de planerat att kunna baka in i bolånet när bygget var klart. Nu sitter de med ett svindyrt renoveringslån, ett ofärdigt bygge de inte har råd att slutföra och saknar helt övervägde i huset samtidigt som deras bolånekostnader gått från 7500 kr till 18 000 kr, elkostnaden har också tydligen också skutit i höjden och de har inte en spänn sparat, inte en spänn. De har 2 bilar, leasing tydligen, med 2 år kvar på avtalen, kostar dem närmare 10 000 kr i månaden, drivmedel inte inkluderat.

/Bor i en tvåa 5 min från jobbet, amorterar 4000 mer än jag måste och har lagt undan 3-6000 kr som räntebuffert sen jag köpte för att jag insett att räntan förr eller senare kommer gå upp. Det var inte ett skämt banken drog när bolånet togs. 

Tycker inte synd om dem. De får skylla sig själva att de levt upp allt. Alla vet att tiderna kan ändras och att räntan länge varit onormalt låg. Ett undantag. Förhoppningsvis hade de det trevligt så länge det varade,
    Men nu är det pay back time..  
  • Anonym (-)

Håller med i princip. Men man behöver inte skriva folk på näsan ändå. Vissa är svaga och går mer på influencers än sunt förnuft. Men visst, det är deras eget fel om de blir förvånade nu. 

• Anonym (Elin)

Nej, jag är inte orolig för vår ekonomi.

Det jag och många andra däremot är oroliga är för vård, läkemedel, matbrist, elbrist, bränslebrist mm. Detta kommer skapa oroligheter i samhället i sin tur. 

Tror många missförstått detta med att vara orolig och kopplar det till ekonomi. Det spelar ingen roll hur mycket pengar du har om saker inte finns tillgängliga. Detta oroar däremot MÅNGA.

• Anonym (Avundsjuk?)

Var finns det statistik på detta, eller tror du att det är så?

Jag och de flesta jag känner har villor i 6-miljonersklassen, pool och dyra bilar men vi har inga problem med att räntan går upp då vi har tagit med det i vår beräkning och inte lever över våra tillgångar.

Du drar alla över en kam och försöker förminska andras intelligens vilket tyder på att du är en osäker person med mindervärdeskomplex. Varifrån får du att andra inte har tagit en rejäl räntehöjning på 7% i sina beräkningar? En del har faktiskt råd med pool och dyra bilar trots det rådande läget. 

• Anonym (Avundsjuk?)
    Anonym (Folk är idioter, alla andra kommer få betala.) skrev 2022-09-17 19:05:43 följande:
    Tack för tipset ;)

Jag berättar såklart inte för folk att de är idioter men just paret jag nämner har själva inte dragit sig för att driva med och fnysa åt folk som faktiskt haft de tufft på riktigt, utan egen förskyllan, då jag har extra svårt att bita mig i tungan. 
    Jaha det var personligt riktat. Låter som om du är avundsjuk. 
  • Anonym (CNN)

Lasse, Lasse liten?

Varför tog du åt dig? Är du TS? 

Men eftersom du frågar: Jag bor hellre i villa än i en liten lägenhet. Men jag springer inte runt och gapar om det. Skriver här? Ja. Det är ett forum. 

• Anonym (Sejd)

Alltså folk älskar att klaga på saker.
    Om nån säger att de oroar sig för hur de ska klara sig så är det egentligen bara lite klag för det mesta. De kommer fixa sina räkningar, det de inte kommer ha råd med är resorna.

De som på riktigt oroar sig och inte kommer klara sig så bra är tysta. De lyfter inte sin ekonomi med kollegan. Det är de som skriver anonymt här att de inte ens har råd med mat till barnen. De kanske pratar med närmsta familj eller vänner, de sitter inte med 6-miljonersvillor.

Visst har de dyra omkostnader men du säger ju själv att alla pengar de inte sparade gick åt till shopping, det de får sluta med nu är shoppingen. Det finns utrymme.

Sen låt inte livet springa ifrån dig för att lägga pengar på hög. Våga leva lite också. 

• Anonym (KC)

Jag tycker inte synd om dem. Vad händer om de blir långtidssjukskrivna eller arbetslösa, eller dumpade (om de har byggt sin livsstil på två inkomster)??

• Anonym (Kalle)
    Anonym (Avundsjuk?) skrev 2022-09-17 23:30:08 följande:

Var finns det statistik på detta, eller tror du att det är så?

Jag och de flesta jag känner har villor i 6-miljonersklassen, pool och dyra bilar men vi har inga problem med att räntan går upp då vi har tagit med det i vår beräkning och inte lever över våra tillgångar.

Du drar alla över en kam och försöker förminska andras intelligens vilket tyder på att du är en osäker person med mindervärdeskomplex. Varifrån får du att andra inte har tagit en rejäl räntehöjning på 7% i sina beräkningar? En del har faktiskt råd med pool och dyra bilar trots det rådande läget. 

Då tillhör inte ni den grupp TS pratar om. Var skriver TS att det gäller alla?

Intressant ändå att du kände dig tvungen att gå till försvar, fast TS inte pratade om dig eller de du känner. 

Skryta lite?

• Anonym (g)
    Anonym (Folk är idioter, alla andra kommer få betala.) skrev 2022-09-17 19:05:43 följande:
    Tack för tipset ;)

Jag berättar såklart inte för folk att de är idioter men just paret jag nämner har själva inte dragit sig för att driva med och fnysa åt folk som faktiskt haft de tufft på riktigt, utan egen förskyllan, då jag har extra svårt att bita mig i tungan. 
    Då ska de bara ha! Tror sig vara något mer för att de belånat sig högt, men driver med folk som inte har möjlighet eller vilja att ha deras ohållbara, giriga livsstil.

Tycker inte att du ska bita dig i tungan! Idioter behöver ibland få höra att de är idioter; )
Svar på tråden Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?