• Aniiee

Så väljer man samma för lika för att få ner matkostnaderna (kanske)

Läste idag att matkassen nu är 1500 kr dyrare per månad för en barnfamilj. En del människor klagar då på att folk inte handlar "smart" och så. Men poängen i sånna här rapporter att man jämför samma med samma. Så låt mig istället jämföra samma för lika. Klaga på det hur mycket ni vill. Mitt mål i den här tråden är att testa hur mycket billigare det blir om man byter samma mot lika. Dvs istället för Arla-mjölken byter den mot Coops, eller Garants eller ICAs (eller något annat märke, den billigaste versionen, helt enkelt), eller byter äpplena mot andra äpplen, eller what have you. Bara 2 olika frukostar, 3 middagar och 2 frukter. För att ha lite roligare bara för mig själv så kör jag olika recept för Coop, Willys och ICA för det här är inte en jämförelse mellan menyer utan mellan "vanliga" och "billigaste" kassen. 

Så frågan är, kan man, om man väljer samma för lika, spara 150 kr? We'll see.

Vi börjar på Coop. För jag råkar ha Coops hemsida öppen. Eftersom folk kommer klaga på att det är Stockholmspriser så byter ja, till.....Storuman (tack random generators) (jag byter till 2 andra från andra delar av landet för Willys och Ica)

Ok, fortsättning följer, FLs hemisa är inte direkt optimal att skriva långa trådstarter på....

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Svar på tråden Så väljer man samma för lika för att få ner matkostnaderna (kanske)
  • me33

Vill man äta så billigt som möjligt kan man lika gärna äta bajs.

En hel del av matvarorna på Lidl är lika nyttiga som bajs, också restprodukter. 

Ni gör er själva en tjänst och bygger på hjärt o kärl relaterade sjukdomar istället. 

Det kommer bli som det nya Usa där många(eller alla) har diabetes och svårt att gå.

• Kockobello
    me33 skrev 2022-09-21 21:56:47 följande:

Ni gör er själva en tjänst och bygger på hjärt o kärl relaterade sjukdomar istället. 

Det kommer bli som det nya Usa där många(eller alla) har diabetes och svårt att gå.

Ja, det är ett rimligt antagande, tyvärr. 
  • flygrl

Lidls produkter håller ofta hög kvalité, inte sällan högre än dom du hittar på ICA så du låter ärligt talat mest okunnig och fördomsfull. Själv handlar jag en hel del produkter på Lidl för att de är bra, inte i första hand pga priset. 
  • Anonym (Yes)
    Citronella skrev 2022-09-15 23:22:06 följande:

De som innan köpte dyrare råvaror t.ex Mutti krossade tomater istället för ICA basic kan byta ut för att slippa ökade kostnader problemet är för de som redan innan handlade ICA basic för det var allt de hade råd med.

Håller med, det är knappast banbrytande att föreslå byte av märken för att komma ner i pris, det gör man nog självmant om man tycker det blir för dyrt med Mutti liksom.
  • Anonym (Yes)

Vilka produkter är det du pratar om? Låter verklighetsfrånvänt.
  • sextiotalist
    me33 skrev 2022-09-22 07:47:00 följande:

Flera olika inläggningar har varit helt oätliga.

Det fuskas sjukt mkt inom livsmedelsbranschen men tycker man att lidl håller hög kvalitet är man nog närmast en gris själv.

Det går säkert att äta sånt ett par innan börjar se lite fel i en hälsoundersökning.

Man anlitar inga svenska chaufförer för att få fram maten, rumäner med förfalskade körkort som kör av 50t trailer från färjorna fulla/bakfulla. 

Välkomna till verkligheten 2022. 

Nu är jag inte stammis på Lidl, men jag vet att de säljer tyska produkter där. Så tyska produkter är sämre än de svenska?
    Bregott på Lidl är sämre än Bregott på ICA?
    Lidl har faktiskt lyft sig rejält sedan de startade i Sverige. Sedan kan man absolut ha åsikter om det som sker runt, med transporter etc. 
    Men Lidl säljer både bra varor (med hög kvalitet) och en drös med usla varor. 
    De säljer svenskt kött och även närproducerat, på den Lidl som finns där jag bor i varje fall.
  • Mrs Moneybags

Det fuskas sjukt mkt inom livsmedelsbranschen men tycker man att lidl håller hög kvalitet är man nog närmast en gris själv.

Det går säkert att äta sånt ett par innan börjar se lite fel i en hälsoundersökning.

Man anlitar inga svenska chaufförer för att få fram maten, rumäner med förfalskade körkort som kör av 50t trailer från färjorna fulla/bakfulla. 

Men du som äter för 12 kr om dagen kanske kan vara vänlig och upplysa oss om vad du äter som är så hälsosamt för dessa futtiga kronor. 
  • Anton Chigurh
    Anonym (Hin håle) skrev 2022-09-16 08:33:21 följande:
    Ah....har jag sagt att min ena halvljuslampa är kass? 
    På sätt och vis så ÄR ett trasig halvljuslampa relevant att ta med. Även om den möjligen kan vara litta svårsmält...

I ALLA FALL, så rekommenderar jag att du köper en ny lampjävel på, tex BILTEMA.Kaffe Å inte på Toyota märlesverkstad.

Har du Xenon: Så finns det begagnat för 10 % av nypriset.
    En spillrans Xenon kan faktiskt kosta....en hel del. 

Mvh AntonTomte

Jag vet att du förlåter mig, AineeHjärta
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (Intressant men inte samma för lika)
    Anonym (Utbytt) skrev 2022-09-16 14:19:38 följande:

Jag har alltid försökt köpa det billigaste alternativet av likvärdiga varor, men ännu mer nu. Willys ekolättmjölk är tex billigare än Arlas vanliga lättmjölk. Garant, Eldorado och Basic är fullt dugliga varor om det är samma sak. Broccoli är liksom broccoli. Glad Andra varor har vi bytt ut helt som Falurut mot Husman, bog istället för kycklingpålägg, ICA:as ost istället för Arlas. Och säkert fler. Förutom att handla Svinn och rödlappat så långt det går.

Jag försöker också köpa billigaste men håller med att det på vissa produkter skiljer mycket i smak och kvalité. Ibland är det ingen skillnad, ibland är den billigare bättre men ibland är den dyrare bättre. 

Roligt att du skriver broccoli är liksom broccoli för skillnaden mellan fryst broccoli var nyligen en livlig diskussion på en lunch med mina vänner. Lidls tycker jag har en hemsk smak (däremot var det andra som tycker den är bäst). Garants håller dålig kvalité då de ofta innehåller mer stjälk än buketter samt att broccolin är åt det övermogna hållet med bruna fläckar vilket de som provat höll med om. ICAs egna samt felix/findus (minns inte vilken av dem) är bra och skillnaden mot färsk broccoli är inte stor. Sen är så klart färsk broccoli liksom broccoli men den kan vara ganska dyr när det inte är säsong.
  • Anonym (Yes)

Jag handlar nästan uteslutande på lidl, men lagar egen mat så det jag köper är grönsaker, frukt, mjölk, smör, ägg, gryner, mjöler, kött och fisk för mycket lägre priser än när jag är tvungen att handla på andra ställen. Alltid svenskt och ofta eko. Inget har hållit låg kvalitet. Kan även köpa deras egna märken på chips, kaffe och grejer utan problem. Önskar återigen riktiga exempel på deras undermåliga kvalitet, äckliga mat eller dåliga innehåll.

• Tow2Mater
    Anonym (Intressant men inte samma för lika) skrev 2022-09-22 09:58:43 följande:
    Jag försöker också köpa billigaste men håller med att det på vissa produkter skiljer mycket i smak och kvalité. Ibland är det ingen skillnad, ibland är den billigare bättre men ibland är den dyrare bättre. 

Roligt att du skriver broccoli är liksom broccoli för skillnaden mellan fryst broccoli var nyligen en livlig diskussion på en lunch med mina vänner. Lidls tycker jag har en hemsk smak (däremot var det andra som tycker den är bäst). Garants håller dålig kvalité då de ofta innehåller mer stjälk än buketter samt att broccolin är åt det övermogna hållet med bruna fläckar vilket de som provat höll med om. ICAs egna samt felix/findus (minns inte vilken av dem) är bra och skillnaden mot färsk broccoli är inte stor. Sen är så klart färsk broccoli liksom broccoli men den kan vara ganska dyr när det inte är säsong.
    Kanske olika på olika ställen; hos oss kan man köpa färsk brockoli med mindre stjälk eller mer stjälk vilket kostar olika mycket. Sen finns ett tredje alternativ med färdigskurna sköljda små brockolibukettbitar i påse, vilket kostar mera fast beroende på hur gammal påsen är kan kvaliteten vara sämre ibland. I ett fjärde alternativ finns brockolibukettbitar i påse blandat med små blomkålsbukettbitar och småmorötter - redo att bara öppna och dippa. :)
  • Tow2Mater

Och femte alternativet - brockolibukettbitar ordnade fint på en plastbricka tillsammans med små blomkålsbukettbitar, småmorötter och körsbärstomater med en liten skål dipp i mitten - redo att bara öppna och ställa fram på buffebordet. Kostar naturligtvis mest.

• flygrl
    Anonym (Intressant men inte samma för lika) skrev 2022-09-22 09:58:43 följande:

Så där är det ju, visst. Ibland är det ingen skillnad mellan den dyrare och billigare varan, ibland är den billigare faktiskt bättre och ibland är den dyrare bäst. Sen kan ju utbudet på vissa varor va stort och det kan finnas flera alternativ i olika prisklasser så man kanske väljer nåt som ligger lite mittemellan i pris.

Man får prova och smaka sig fram helt enkelt, kanske kolla upp varorna lite osv och sen fatta sitt beslut.

• me33
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-22 09:37:55 följande:
    Men du som äter för 12 kr om dagen kanske kan vara vänlig och upplysa oss om vad du äter som är så hälsosamt för dessa futtiga kronor. 
    Mkt. egen-odling löser det.
Svar på tråden Så väljer man samma för lika för att få ner matkostnaderna (kanske)