• Aniiee

Så väljer man samma för lika för att få ner matkostnaderna (kanske)

Läste idag att matkassen nu är 1500 kr dyrare per månad för en barnfamilj. En del människor klagar då på att folk inte handlar "smart" och så. Men poängen i sånna här rapporter att man jämför samma med samma. Så låt mig istället jämföra samma för lika. Klaga på det hur mycket ni vill. Mitt mål i den här tråden är att testa hur mycket billigare det blir om man byter samma mot lika. Dvs istället för Arla-mjölken byter den mot Coops, eller Garants eller ICAs (eller något annat märke, den billigaste versionen, helt enkelt), eller byter äpplena mot andra äpplen, eller what have you. Bara 2 olika frukostar, 3 middagar och 2 frukter. För att ha lite roligare bara för mig själv så kör jag olika recept för Coop, Willys och ICA för det här är inte en jämförelse mellan menyer utan mellan "vanliga" och "billigaste" kassen. 

Så frågan är, kan man, om man väljer samma för lika, spara 150 kr? We'll see.

Vi börjar på Coop. För jag råkar ha Coops hemsida öppen. Eftersom folk kommer klaga på att det är Stockholmspriser så byter ja, till.....Storuman (tack random generators) (jag byter till 2 andra från andra delar av landet för Willys och Ica)

Ok, fortsättning följer, FLs hemisa är inte direkt optimal att skriva långa trådstarter på....

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Svar på tråden Så väljer man samma för lika för att få ner matkostnaderna (kanske)
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Petra) skrev 2022-09-16 21:33:14 följande:
    Dessa charkproduker är inte bra för hälsan och bör undvikas helt och hållet 
    Självklart bör de inte undvikas mer än något annat. Jag har inga problem med att ta en öl eller whisky eller en god köttbit samtidigt som jag kan äta veganskt.

Jag vill njuta av livet, leva livet, lever man inte livet så är man död. 

Men nu är du så otroligt OT i dina dömande inlägg, det klär dig inte att se ner på de som ibte väljer att leva sina liv som du. Det klär dig inte att se ner på folk som inte vill byta ut bregott och ha hummus på frukostfrallan. 

Usch nä...fy
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Hin håle) skrev 2022-09-16 22:57:07 följande:
    Självklart bör de inte undvikas mer än något annat. Jag har inga problem med att ta en öl eller whisky eller en god köttbit samtidigt som jag kan äta veganskt.

Jag vill njuta av livet, leva livet, lever man inte livet så är man död. 

Men nu är du så otroligt OT i dina dömande inlägg, det klär dig inte att se ner på de som ibte väljer att leva sina liv som du. Det klär dig inte att se ner på folk som inte vill byta ut bregott och ha hummus på frukostfrallan. 

Usch nä...fy
    Det var inte meningen att vara dömande och trampa på en öm tå. Om så var fallet ber jag om ursäkt. 

Men många saker är dyra och ohälsosamma. Bra att ha i åtanke.
  • Aniiee

Varit lite körigt senaste dygnet men jag börjar på nästa uträkning nu....

• Aniiee

Så, dagens slumvis utvalda butik blev Ica Supermarket Malung.

Menyn blev: Frukter Äpplen och Bananer (igen för det kommer det bli varje gång). Frukostar: Havregrötsfrukost, Chokladfrukost 1. Middagar: Ugnsstekt falukorv med paprika och potatismos, Pannbiffar med löksås och potatis, Vegetarisk Lasagne.

Här är listan för "märkes"varor:
    Bröd och kakor:
    Skogaholm Originalrost, Polarbröd Rågkaka

Frukt och grönt:
    Purjolök 3 st, Gul lök 3 st, Potatis 2 kg, Kvisttomat 2 st, Rödlök 1 st, Röd paprika 1 st, Gurka 1 st, Bananer Eko 1 kg, Äpplen Granny Smith 1 kg, Zucchini 1 st

Frys:
    Persilja Ica, Basilika Ica

Kött, fågel & Fisk:
    Blandfärs 500 g ICA, Falukorv i ring Scan, Leverpastej Bredbar Pastejköket,

Mejeri och ost;
    Cottage Cheese Keso Arla 500 g, Matlagningsgrädde Kelda 2,5 dl, Vispgrädde 5 dl Arla, Ägg 6-p Alsbo Ägg, Riven ost gratäng Arla 2 st ,Smör 5 hg Arla, Prästost ca 720 g Arla, Apelsinjuice 1l Bravo Mellanmjölk 1l Arla 3 st,

Skafferi:
    Apelsinmarmelad Önos, Lasagneplattor torkade 5 hg Barilla, Vitpeppar malen i burk Santa Maria, Grönsaksbuljong 12-p Knorr, Vetemjöl 2 kg Kungsörnen, Strösocker 2 kg Dansukker, Ströbröd 4 hg Wasa, Svartpeppar Grovmalen burk Santa maria, Krossade tomater 1 pkt Ica, Tomatpuré tub Ardita, Hushållssalt fint 1 kg Falksalt, Oregano liten burk Santa maria, Senap original flaska Slotts, Rosmarin burk Santa Maria, Rapslja 1l Ica, Chokladdryckspulver 700 g Oboy, Rårörda Lingon 800 g Felix, Havregryn 1,5 kg Axa 

Den här versionen av kassen kostar 1320 kr och 85 öre.

Ni får ursäkta att billig-versionen kommer i ett nytt inlägg imorgon eller kanske måndag. Jag har nu så helvetes ont i axeln att jag inte kan koncentrera mig på detta.

• Guldnovan
    Aniiee skrev 2022-09-16 18:14:33 följande:
    För att folk i allmänhet köper ströbröd. Ska man vara sån då kan folk Skippa att köpa smör också, det är skitenkelt att göra eget... Osv I all oändlighet. 
    Nej det är inte enkelt att göra eget smör och det krävs mängder av grädde, nåt man alltså måste köpa. 
     Det är däremot otroligt enkelt att göra eget ströbröd av brödkanter som många slänger. Det blir alltså gratis ströbröd   Var inte målet att komma ner i kronor och ören? 
  • sextiotalist
    Guldnovan skrev 2022-09-17 22:42:06 följande:
    Nej det är inte enkelt att göra eget smör och det krävs mängder av grädde, nåt man alltså måste köpa. 
     Det är däremot otroligt enkelt att göra eget ströbröd av brödkanter som många slänger. Det blir alltså gratis ströbröd   Var inte målet att komma ner i kronor och ören? 
    Ströbröd är billigt. Ett paket ströbröd räcker säkert ett halvår hos oss. Känns som att just göra eget ströbröd är inte något som skulle ge någon skillnad i matkontot 
    Är något för dyrt köper jag det inte. Oavsett vad det är, om det inte är viktigt.
  • Anonym (Hin håle)
    Guldnovan skrev 2022-09-17 22:42:06 följande:
    Jag tolkade det som att målet med tråden var att jämföra matvarors pris beroende på tillverkare. 

Oavsett, ditt tips är bra. Vi gör samma här hemma, även skorpor av abellängd som kondis slumpar ut för en femma i slutet av dagen. 
    Det hör kanske till en annan tråd dock, en tråd som jag gärna både läst och bidragit till!!
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Hin håle) skrev 2022-09-18 09:22:56 följande:
    Jag tolkade det som att målet med tråden var att jämföra matvarors pris beroende på tillverkare. 

Oavsett, ditt tips är bra. Vi gör samma här hemma, även skorpor av abellängd som kondis slumpar ut för en femma i slutet av dagen. 
    Det hör kanske till en annan tråd dock, en tråd som jag gärna både läst och bidragit till!!
    *kanellängd 
  • Anonym (Vilka butiker o hur många)
    Aniiee skrev 2022-09-16 13:19:46 följande:
    Tillräckligt för att folk ska göra de valen. Fisken i receptet mot en annan vit fisk, nötfärsen mot billigare blandfärs. Det är svaren jag fått när jag frågat runt. Men hade det funnits billigare torsk och billigare nötfärs hade jag valt dessa istället. Prisskillnaden på fisken får jag kolla upp, prisskillnaden på färsen var 11 kronor.

Tack för intresset. Jag fortsätter med nästa anhalt lite senare ikväll. 
    Håller med den du citerade, Fanns det ingen irlänsk nötfärs?
    Torsk bör jämföras med Torsk. 
    Verkade som alla mejerivaror var Norrmejeri, i TS skrev du att du skulle jämföra med butikens lågprisvara.
    Lika dant 6pack eco ägg om man istället köper 20 pack vanliga blir det mer prisskilnad. 
    Din "vinst" blev ca 200kr, jag skulle nog få det till 500 och handlar jag i mina 3 butiker som ligger jämte varandra samt på extra pris hade jag nog fått ner det till att betala endast 500kr ungefär totalt.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Petra) skrev 2022-09-16 21:36:49 följande:
    Det var ett exempel just det med hummus.
    Kontentan är att man bör vara flexibel och nytänkande och inte begära att allt ska vara som det alltid varit. 
    Man gör sig själv en björntjänst om man bara gnäller och inte gör någonting och inte är villig att se nya möjligheter. 
    Håller helt med. Vill man få ner priset på matkassen får man ju också fundera på vad man sätter ner i den. Vill man äta tacos blir det ju t.ex. betydligt billigare att använda svarta bönor istället för köttfärs. 500g nötfärs verkar ju landa på minst 70-80 kr, liknande mängd bönor kostar ungefär en tjuga. Handlar ju bara om att se över sina vanor och se vad man kan och VILL ändra. Alla prioriterar ju olika men blir saker för dyrt måste man ju börja välja bort och ändra sina vanor.
Svar på tråden Så väljer man samma för lika för att få ner matkostnaderna (kanske)