Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Så väljer man samma för lika för att få ner matkostnaderna (kanske)

Aniiee skrev 2022-09-15 23:54:21 följande:
    Det vet jag inte.

Nej, det är inte relevant för den här tråden. Min tråd, jag sätter ämnet, ämnet är att byta sina varor mot billigare alternativ och se om man kan få ner priset lika mycket som, enligt uppgift, ökat med 1500 kr/månad, för den uppgiften utgår från att folk köper "märkesvaror". Vill du diskutera svårigheterna för de som redan köper det billigaste, och  det är absolut något som är värt att diskutera, får du göra det i en tråd som handlar om det. Den här tråden handlar INTE som det..

Vänligen respektera trådens ämne eller lämna den.
    Det relevanta är för att många barnfamiljer idag väljer redan varor med låga priser. Jag förutsätter att de där 1500 kronorna de räknar med är för en normal familj, där det finns en del lågprisprodukter i matkassen, inte de som som väljer eko och de dyraste varorna.
  • sextiotalist
    Anonym (Petra) skrev 2022-09-16 06:57:39 följande:

Dyrt med bregott? Köp inte bregott! Ät annat! Våga prova nya saker! Man kan skippa kalorierna eller prova göra hummus osv istället.

Dyrt med paprika, köp inte det!

Men framförallt, ÄT upp. Släng inte mat! 

Eller så väljer man bregott, trots att det är dyrt och avstår från något annat. För mig är det bregott eller inget, hummus som du föreslog, kommer inte innanför vårt hem 
  • sextiotalist
    Guldnovan skrev 2022-09-17 22:42:06 följande:
    Nej det är inte enkelt att göra eget smör och det krävs mängder av grädde, nåt man alltså måste köpa. 
     Det är däremot otroligt enkelt att göra eget ströbröd av brödkanter som många slänger. Det blir alltså gratis ströbröd   Var inte målet att komma ner i kronor och ören? 
    Ströbröd är billigt. Ett paket ströbröd räcker säkert ett halvår hos oss. Känns som att just göra eget ströbröd är inte något som skulle ge någon skillnad i matkontot 
    Är något för dyrt köper jag det inte. Oavsett vad det är, om det inte är viktigt.
  • sextiotalist
    me33 skrev 2022-09-22 07:47:00 följande:

Flera olika inläggningar har varit helt oätliga.

Det fuskas sjukt mkt inom livsmedelsbranschen men tycker man att lidl håller hög kvalitet är man nog närmast en gris själv.

Det går säkert att äta sånt ett par innan börjar se lite fel i en hälsoundersökning.

Man anlitar inga svenska chaufförer för att få fram maten, rumäner med förfalskade körkort som kör av 50t trailer från färjorna fulla/bakfulla. 

Välkomna till verkligheten 2022. 

Nu är jag inte stammis på Lidl, men jag vet att de säljer tyska produkter där. Så tyska produkter är sämre än de svenska?
    Bregott på Lidl är sämre än Bregott på ICA?
    Lidl har faktiskt lyft sig rejält sedan de startade i Sverige. Sedan kan man absolut ha åsikter om det som sker runt, med transporter etc. 
    Men Lidl säljer både bra varor (med hög kvalitet) och en drös med usla varor. 
    De säljer svenskt kött och även närproducerat, på den Lidl som finns där jag bor i varje fall.
Svar på tråden Så väljer man samma för lika för att få ner matkostnaderna (kanske)