• Aniiee

Så väljer man samma för lika för att få ner matkostnaderna (kanske)

Läste idag att matkassen nu är 1500 kr dyrare per månad för en barnfamilj. En del människor klagar då på att folk inte handlar "smart" och så. Men poängen i sånna här rapporter att man jämför samma med samma. Så låt mig istället jämföra samma för lika. Klaga på det hur mycket ni vill. Mitt mål i den här tråden är att testa hur mycket billigare det blir om man byter samma mot lika. Dvs istället för Arla-mjölken byter den mot Coops, eller Garants eller ICAs (eller något annat märke, den billigaste versionen, helt enkelt), eller byter äpplena mot andra äpplen, eller what have you. Bara 2 olika frukostar, 3 middagar och 2 frukter. För att ha lite roligare bara för mig själv så kör jag olika recept för Coop, Willys och ICA för det här är inte en jämförelse mellan menyer utan mellan "vanliga" och "billigaste" kassen. 

Så frågan är, kan man, om man väljer samma för lika, spara 150 kr? We'll see.

Vi börjar på Coop. För jag råkar ha Coops hemsida öppen. Eftersom folk kommer klaga på att det är Stockholmspriser så byter ja, till.....Storuman (tack random generators) (jag byter till 2 andra från andra delar av landet för Willys och Ica)

Ok, fortsättning följer, FLs hemisa är inte direkt optimal att skriva långa trådstarter på....

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Svar på tråden Så väljer man samma för lika för att få ner matkostnaderna (kanske)
  • Anonym (S)
    Aniiee skrev 2022-09-15 22:48:28 följande:
    Så väljer man samma för lika för att få ner matkostnaderna (kanske)

Läste idag att matkassen nu är 1500 kr dyrare per månad för en barnfamilj. En del människor klagar då på att folk inte handlar "smart" och så. Men poängen i sånna här rapporter att man jämför samma med samma. Så låt mig istället jämföra samma för lika. Klaga på det hur mycket ni vill. Mitt mål i den här tråden är att testa hur mycket billigare det blir om man byter samma mot lika. Dvs istället för Arla-mjölken byter den mot Coops, eller Garants eller ICAs (eller något annat märke, den billigaste versionen, helt enkelt), eller byter äpplena mot andra äpplen, eller what have you. Bara 2 olika frukostar, 3 middagar och 2 frukter. För att ha lite roligare bara för mig själv så kör jag olika recept för Coop, Willys och ICA för det här är inte en jämförelse mellan menyer utan mellan "vanliga" och "billigaste" kassen. 

Så frågan är, kan man, om man väljer samma för lika, spara 150 kr? We'll see.

Vi börjar på Coop. För jag råkar ha Coops hemsida öppen. Eftersom folk kommer klaga på att det är Stockholmspriser så byter ja, till.....Storuman (tack random generators) (jag byter till 2 andra från andra delar av landet för Willys och Ica)

Ok, fortsättning följer, FLs hemisa är inte direkt optimal att skriva långa trådstarter på....

Du är en av få som verkligen tillför något matnyttigt (Flört) på FL. Tack!
  • Citronella

De som innan köpte dyrare råvaror t.ex Mutti krossade tomater istället för ICA basic kan byta ut för att slippa ökade kostnader problemet är för de som redan innan handlade ICA basic för det var allt de hade råd med.

• Aniiee
    Citronella skrev 2022-09-15 23:22:06 följande:

De som innan köpte dyrare råvaror t.ex Mutti krossade tomater istället för ICA basic kan byta ut för att slippa ökade kostnader problemet är för de som redan innan handlade ICA basic för det var allt de hade råd med.

Ämne för en annan tråd.
  • Citronella

Varför tryckte någon på mobbingsknappen? 

Aniiee. Det är högst relevant för tråden att vissa inte kan byta ut till billigare råvaror. 

• Aniiee
    Citronella skrev 2022-09-15 23:36:51 följande:

Varför tryckte någon på mobbingsknappen? 

Aniiee. Det är högst relevant för tråden att vissa inte kan byta ut till billigare råvaror. 

Det vet jag inte.

Nej, det är inte relevant för den här tråden. Min tråd, jag sätter ämnet, ämnet är att byta sina varor mot billigare alternativ och se om man kan få ner priset lika mycket som, enligt uppgift, ökat med 1500 kr/månad, för den uppgiften utgår från att folk köper "märkesvaror". Vill du diskutera svårigheterna för de som redan köper det billigaste, och  det är absolut något som är värt att diskutera, får du göra det i en tråd som handlar om det. Den här tråden handlar INTE som det..

Vänligen respektera trådens ämne eller lämna den.
  • Aniiee

Coop i Storuman, då.

Uvalda recept (random..) 2 frukter, 1 kg var ca av äpple och banan. Frukostarna är mina egna kreationer vilka heter Yoghurtfrukost och Äggfrukost 2. Middagarna blev Mozzarellafisk, Köttbullar med potatis och gräddsås, och Blomkålssoppa (arlas hemsida för de som är nyfikna). Obs att mina frukostar kan vara lite små portioner...

Listan med vad jag lite slarvigkallar märkesvaror följer. Vill säga att märkena jag valt ut baserar sig på 3 saker; valen gjorda av PRO när de gör sin årliga prisundersökning, frågor till personer i min omgivning, både som har barn i olika åldrar och folk utan barn, och mitt egna huvuden. Ni får gärna ha synpunkter men what can I do. Eftersom denna lista kommer från Storuman har jag valt Norrmejerier som "vanliga" mejerivaror i största utstreckning.

"Märkesvaror"-listan:
    Bröd och bageri:
    Pågen Jättefranska, Polarbröd Rågkaka, Wasa Frukost 450

Dryck:
    God Morgon Apelsin 1l, Gevalia Bryggkaffe Mellanrost

Frukt & Grönt:
    Äpplen Granny Smith, Bananer Eko*, Kvisttomater 5 hg Eko*, Fast potatis 2 kg, Gul lök 1 st, Persilja i kruka eko*, 

Frys:
    x2 Torskfiléer Findus, Basilika Änglamark*, Blomkål Findus 550 g, 

Kryddor och smaksättare:
    Fint salt Jozo, Grovmalen svartpeppar burk Santa Maria, Rapsolja 90 cl Zeta, Timjan på burk Santa Maria, Köttbuljong 12-p Knorr, Worcestershiresås, Grönsaksbuljong 12-p Knorr

Kött, fågel, chark:
    Bredbar Leverpastej original Pastejköket, Nötfärs Nyhléns 8 hg, 

Mejeri och ägg:
    Frigåendeägg 6-p Norrlandsägg, Yoghurt Skogsbär Norrmejerier, Smör 5 hg Norrmejerier, Norrgott 6 hg Norrmejerier (Norrmejeriers svar på Bregott), Standardmjölk 1l Norrmejerier, Vispgrädde 5 dl Norrmejerier

Ost:
    Skinkost burk Kavli, Riven ost Mozzarella Coop 150 g

Skafferivaror:
    Cornflakes 12-p Kelloggs, Ströbröd Wasa, Vetemjöl 2 kg Kungsörnen, Japansk soja 150 ml Kikkomans

*=Det fanns bara Eko att välja på för dessa varor

Priset för allt detta: 1249 kr och 26 öre

Nu byter vi! Samma till lika!
    Börd och Bageri:
    Pågen Jättefranska, 2x Rågkaka Coop 450 g, Wasa Husman 520 g

Dryck:
    Coop Apelsinjuice 1l (ännu billigare alternativ är att öpa juicekoncentrat, särskilt som båge God Morgon och Cop är baserade på koncentrat), Löfbergs Brygg Mellanrost

Frukt:
    Bananer Eko, Kvisttomater 5 hg Eko, Potatis Fast 2 kg, Gul lök 1, Äpple Royal Gala

Frys:
    Basilika Änglamark, 2xSejfilé Coop, Blomkål Coop 600 g, Persilja Änglamark

Kryddor&Smaksättare:
    Fint Salt Jozo, Timjan på burk Santa Maria, Köttbuljong 12-p Knorr, Worcestershiresås, Grönsaksbuljong 12-p Knorr, Svartpeppar grovmalen påse X-tra, Rapsolja 1l X-tra

Kött, fågel, Chark
    Bredbar Leverpastej Coop, Blandfärs Nyhlens 8 hg

Mejeri och ägg:
    Frågående ägg 6-p Norrlandsägg, Standardmjölk 1 l Norrmejerier, Vispgrädde 5 dl Norrmejerier, Yoghurt Skogsbär 1l Coop, Smör 5 hg Coop, Smör och Raps 6 hg Coop (Coops svar på Bregott)

Ost:
    Skinkost ask Fjällbrynt, 2x Mozzarella boll X-tra

Skafferi:
    Cornflakes 500 g Coop, Ströbröd Coop, Vetemjöl 2 kg Coop, Japansk soja 400 ml Coop

Pris för denna version av matkassen: 1026 kr och 21 öre.

Skillnaden på dessa val är 223 kr och 5 öre. Så det gick ju bra.

Frågor på den? Vi tar nästa imorgon.... 

• Anonym (Hin håle)

Intressant, det här sk bli kul att följa speciellt då jag bor i storstad och även kan lägga till den parametern. 

• Anonym (Hin håle)
    Citronella skrev 2022-09-15 23:22:06 följande:

Ah, ena halvljuslampan på min bil slutade funka igår....
  • Anonym (Petra)

Dyrt med bregott? Köp inte bregott! Ät annat! Våga prova nya saker! Man kan skippa kalorierna eller prova göra hummus osv istället.

Dyrt med paprika, köp inte det!

Men framförallt, ÄT upp. Släng inte mat! 

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Petra) skrev 2022-09-16 06:57:39 följande:

Dyrt med bregott? Köp inte bregott! Ät annat! Våga prova nya saker! Man kan skippa kalorierna eller prova göra hummus osv istället.

Dyrt med paprika, köp inte det!

Men framförallt, ÄT upp. Släng inte mat! 

Ah....har jag sagt att min ena halvljuslampa är kass? 
Svar på tråden Så väljer man samma för lika för att få ner matkostnaderna (kanske)