• Aniiee

Så väljer man samma för lika för att få ner matkostnaderna (kanske)

Läste idag att matkassen nu är 1500 kr dyrare per månad för en barnfamilj. En del människor klagar då på att folk inte handlar "smart" och så. Men poängen i sånna här rapporter att man jämför samma med samma. Så låt mig istället jämföra samma för lika. Klaga på det hur mycket ni vill. Mitt mål i den här tråden är att testa hur mycket billigare det blir om man byter samma mot lika. Dvs istället för Arla-mjölken byter den mot Coops, eller Garants eller ICAs (eller något annat märke, den billigaste versionen, helt enkelt), eller byter äpplena mot andra äpplen, eller what have you. Bara 2 olika frukostar, 3 middagar och 2 frukter. För att ha lite roligare bara för mig själv så kör jag olika recept för Coop, Willys och ICA för det här är inte en jämförelse mellan menyer utan mellan "vanliga" och "billigaste" kassen. 

Så frågan är, kan man, om man väljer samma för lika, spara 150 kr? We'll see.

Vi börjar på Coop. För jag råkar ha Coops hemsida öppen. Eftersom folk kommer klaga på att det är Stockholmspriser så byter ja, till.....Storuman (tack random generators) (jag byter till 2 andra från andra delar av landet för Willys och Ica)

Ok, fortsättning följer, FLs hemisa är inte direkt optimal att skriva långa trådstarter på....

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Svar på tråden Så väljer man samma för lika för att få ner matkostnaderna (kanske)
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Hin håle) skrev 2022-09-16 08:33:21 följande:
    Ah....har jag sagt att min ena halvljuslampa är kass? 
    Dina kommentarer är högst OT! 
  • Anonym (Intressant men inte samma för lika)

Din jämförelse är missvisande då det inte var samma för lika. Du bytte ut torsk mot sej samt nötfärs mot blandfärs. De har inte samma smak och egenskaper. Att de är billigare har inte med märket att göra utan det är olika produkter även om de ser väldigt lika ut. 

Tycker dock att detta är en intressant tråd så jag kommer följa den. Sejen och blandfärsen borde dock ha sänkt priset rejält. Om du inte tar hänsyn till prisskillnaden dessa utbyten medförde hur mycket billigare blev maten då?

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Petra) skrev 2022-09-16 08:37:15 följande:
    Dina kommentarer är högst OT! 
    Anonym (Petra) skrev 2022-09-16 06:57:39 följande:

Dyrt med bregott? Köp inte bregott! Ät annat! Våga prova nya saker! Man kan skippa kalorierna eller prova göra hummus osv istället.

Dyrt med paprika, köp inte det!

Men framförallt, ÄT upp. Släng inte mat! 

Va, vad menar du? Var det inte SM i OT som du själv deltog i?
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2022-09-15 23:54:21 följande:
    Det vet jag inte.

Nej, det är inte relevant för den här tråden. Min tråd, jag sätter ämnet, ämnet är att byta sina varor mot billigare alternativ och se om man kan få ner priset lika mycket som, enligt uppgift, ökat med 1500 kr/månad, för den uppgiften utgår från att folk köper "märkesvaror". Vill du diskutera svårigheterna för de som redan köper det billigaste, och  det är absolut något som är värt att diskutera, får du göra det i en tråd som handlar om det. Den här tråden handlar INTE som det..

Vänligen respektera trådens ämne eller lämna den.
    Det relevanta är för att många barnfamiljer idag väljer redan varor med låga priser. Jag förutsätter att de där 1500 kronorna de räknar med är för en normal familj, där det finns en del lågprisprodukter i matkassen, inte de som som väljer eko och de dyraste varorna.
  • Aniiee
    Anonym (Intressant men inte samma för lika) skrev 2022-09-16 08:54:56 följande:

Din jämförelse är missvisande då det inte var samma för lika. Du bytte ut torsk mot sej samt nötfärs mot blandfärs. De har inte samma smak och egenskaper. Att de är billigare har inte med märket att göra utan det är olika produkter även om de ser väldigt lika ut. 

Tycker dock att detta är en intressant tråd så jag kommer följa den. Sejen och blandfärsen borde dock ha sänkt priset rejält. Om du inte tar hänsyn till prisskillnaden dessa utbyten medförde hur mycket billigare blev maten då?

Tillräckligt för att folk ska göra de valen. Fisken i receptet mot en annan vit fisk, nötfärsen mot billigare blandfärs. Det är svaren jag fått när jag frågat runt. Men hade det funnits billigare torsk och billigare nötfärs hade jag valt dessa istället. Prisskillnaden på fisken får jag kolla upp, prisskillnaden på färsen var 11 kronor.

Tack för intresset. Jag fortsätter med nästa anhalt lite senare ikväll. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • sextiotalist
    Anonym (Petra) skrev 2022-09-16 06:57:39 följande:

Dyrt med bregott? Köp inte bregott! Ät annat! Våga prova nya saker! Man kan skippa kalorierna eller prova göra hummus osv istället.

Dyrt med paprika, köp inte det!

Men framförallt, ÄT upp. Släng inte mat! 

Eller så väljer man bregott, trots att det är dyrt och avstår från något annat. För mig är det bregott eller inget, hummus som du föreslog, kommer inte innanför vårt hem 
  • Anonym (Hin håle)
    sextiotalist skrev 2022-09-16 13:23:56 följande:
    Eller så väljer man bregott, trots att det är dyrt och avstår från något annat. För mig är det bregott eller inget, hummus som du föreslog, kommer inte innanför vårt hem 
    Jag tycker att hummus skär sig lite till min pepparsali eller lufttorkade skinka. Blir inte riktigt lika gott på mackan som bregott. 
  • Anonym (Qwerty)

Ett problem är ju att ibland smakar de billigare varorna så äckligt att man ändå får slänga och köpa nytt.

Tex billig pasta som bara klibbar ihop sig och smakar mjöl är ingen idé att köpa, ingen äter det.

• Guldnovan
    Aniiee skrev 2022-09-16 01:08:15 följande:

Skafferi:
    Cornflakes 500 g Coop, Ströbröd Coop, 

Frågor på den? 

Ja men bara en, varför köpa ströbröd när man kan göra eget? 
  • Anonym (Utbytt)

Jag har alltid försökt köpa det billigaste alternativet av likvärdiga varor, men ännu mer nu. Willys ekolättmjölk är tex billigare än Arlas vanliga lättmjölk. Garant, Eldorado och Basic är fullt dugliga varor om det är samma sak. Broccoli är liksom broccoli. Glad Andra varor har vi bytt ut helt som Falurut mot Husman, bog istället för kycklingpålägg, ICA:as ost istället för Arlas. Och säkert fler. Förutom att handla Svinn och rödlappat så långt det går.

Svar på tråden Så väljer man samma för lika för att få ner matkostnaderna (kanske)