• flygrl

Så väljer man samma för lika för att få ner matkostnaderna (kanske)

@TS: Intressant tråd som så ofta från dig, Aniiee! Åven om du väl samtidigt har rätt kul blir jag alltid så impad av hur mycket jobb och tankemöda du kan lägga ner på en sån här tråd. Respekt!

Kommer följa tråden även om jag väl redan är en rätt kostnadsmedveten konsument som oftast väljer billigare alternativ om dom duger lika bra. Och det gör dom oftast imho, ibland kan dom t o m va bättre än originalet. Och ibland väljer jag trots allt den dyrare märkesvaran om den faktiskt visar sig va avgjort bättre. 

Anonym (Hin håle) skrev 2022-09-16 06:37:52 följande:
    Ah, ena halvljuslampan på min bil slutade funka igår....
    Öh?
  • flygrl
    Anonym (Petra) skrev 2022-09-16 06:57:39 följande:

Dyrt med bregott? Köp inte bregott! Ät annat! Våga prova nya saker! Man kan skippa kalorierna eller prova göra hummus osv istället.

Dyrt med paprika, köp inte det!

Men framförallt, ÄT upp. Släng inte mat! 

sextiotalist skrev 2022-09-16 13:23:56 följande:
    Eller så väljer man bregott, trots att det är dyrt och avstår från något annat. För mig är det bregott eller inget, hummus som du föreslog, kommer inte innanför vårt hem 

Jag gillar hummus men funkar inte som ersättning för Bregott på mackan för mig. Det är liksom en annan typ av produkt.

MEN däremot finns det ju faktiskt billigare men helt likvärdiga alternativ till Bregott. Aniiee har ju med ett sånt nämligen Coop Smör & Raps. Själv kör jag med Valio Gårdsgoda som är identiskt med Bregott innehållsmässigt men oftast typ en tia billigare.

Sen tummen upp för Anonym (Petra):s råd att äta upp maten och inte slänga i onödan. Bra för både plånboken och miljön!
  • flygrl
    Anonym (Hin håle) skrev 2022-09-16 14:22:51 följande:
    Håller med, sjukt jobbigt. Haft problem med detta ett tag nu...
    Knäppis!
  • flygrl
    me33 skrev 2022-09-21 21:56:47 följande:

Vill man äta så billigt som möjligt kan man lika gärna äta bajs.

En hel del av matvarorna på Lidl är lika nyttiga som bajs, också restprodukter. 

Ni gör er själva en tjänst och bygger på hjärt o kärl relaterade sjukdomar istället. 

Det kommer bli som det nya Usa där många(eller alla) har diabetes och svårt att gå.

Lidls produkter håller ofta hög kvalité, inte sällan högre än dom du hittar på ICA så du låter ärligt talat mest okunnig och fördomsfull. Själv handlar jag en hel del produkter på Lidl för att de är bra, inte i första hand pga priset. 
  • flygrl
    Anonym (Intressant men inte samma för lika) skrev 2022-09-22 09:58:43 följande:
    Jag försöker också köpa billigaste men håller med att det på vissa produkter skiljer mycket i smak och kvalité. Ibland är det ingen skillnad, ibland är den billigare bättre men ibland är den dyrare bättre. 

Roligt att du skriver broccoli är liksom broccoli för skillnaden mellan fryst broccoli var nyligen en livlig diskussion på en lunch med mina vänner. Lidls tycker jag har en hemsk smak (däremot var det andra som tycker den är bäst). Garants håller dålig kvalité då de ofta innehåller mer stjälk än buketter samt att broccolin är åt det övermogna hållet med bruna fläckar vilket de som provat höll med om. ICAs egna samt felix/findus (minns inte vilken av dem) är bra och skillnaden mot färsk broccoli är inte stor. Sen är så klart färsk broccoli liksom broccoli men den kan vara ganska dyr när det inte är säsong.

Så där är det ju, visst. Ibland är det ingen skillnad mellan den dyrare och billigare varan, ibland är den billigare faktiskt bättre och ibland är den dyrare bäst. Sen kan ju utbudet på vissa varor va stort och det kan finnas flera alternativ i olika prisklasser så man kanske väljer nåt som ligger lite mittemellan i pris.

Man får prova och smaka sig fram helt enkelt, kanske kolla upp varorna lite osv och sen fatta sitt beslut.

Svar på tråden Så väljer man samma för lika för att få ner matkostnaderna (kanske)