• K Markatta

Centerns vägval

C gjorde ett dåligt riksdagsval och backade mest av alla partier. I tidigare starka centerfästen på landsbygden var det på sina håll frågan om ett rejält ras i väljarstöd medan partiet istället gick framåt i större städer.

Idag meddelade partiledaren Annie Lööf sin avgång.

Vem tar nu över som partiledare och vilken politisk inriktning blir det under den här mandatperioden? Kommer partiet se sig som en del av ett vänsterblock eller kommer man röra sig tillbaka mot M? Det har på ytan rått politisk enighet i C men nu efter valet blir det tydligt att det finns två falanger, precis som i L.

Följande artikel ger en inblick i partiets inre stridigheter:

omni.se/ckallor-befarar-hard-strid-efter-avgangen-kommer-slita-varandra-i-stycken/a/LlnPb1

"Ledande Centerpolitiker befarar en partiledarstrid efter Lööfs avgång som kan komma att splittra partiet, rapporterar Aftonbladet med hänvisning till källor inom C.

- Jag tror att vi kommer att slita varandra i stycken. Det blir fullt inbördeskrig, säger en av dem.

Orsaken till att en strid kan blossa upp uppges vara att det finns två falanger inom partiet, där den ena sidan anser att man gått för mycket åt vänster, och kan tänka sig ett visst samarbete med Sverigedemokraterna. Den andra är av motsatt åsikt."

• Svar på tråden Centerns vägval
  • Så allting gick
    Så allting gick skrev 2023-01-16 20:41:24 följande:
    Men det var inte bara misshandel, minns jag läst om någon haschplanta eller kocka, något liknande, var en händelse i Australien.
    Vi alla vet att det betyder livstids avstängning för inresa till Australien ifall man begått brott där.

Han berätta om detta själv, sök eller måste jag söka.
    Var under sin utbytestid i Australien, testade han också en marijuanakaka tillsamman med några vänner, berättar han. anledning o berätta något sådant är nog inte för att bara lätta på hjärtat.

www.di.se/nyheter/muharrem-demirok-foreslas-som-ny-c-ledare/

Vad jag vet, på några av mina arbetsintervju brukar straff register plockas fram, även värsta utfrågningen, där man berättar redan innan, lika bra du berättar alla lik i garderoben, vi kommer dra fram dom förr eller senare.

Även annons, Svensk medborgare, och ostraffad är ett krav. bla FOI har dessa krav, självklart ska en partiledare ha dessa krav, var man ung o dum, även villkorlig fängelsedom, dvs han har legat relativt högt på straffskalan.
    Självklart ska man bli bortvald. Vart ska man annars dra gränsen?
  • Tecum
    Flash Gordon skrev 2023-01-16 20:03:05 följande:
    Politi är en förstroendebransch.

Han hade kunnat klara spg förbi detta om han varit öppen och rak om saken - vi har trots alt haft en socialdemokratisk minister som hörde hemma i Vit Makt-rörelsen när hon var yngre.

Men han väljer att tiga och hoppas att ingen kommer på det. Sedan när det avslöjas väljer han att spela ned och förminska och uppenbara lögner. Sanningen måste dras ur honom med tång. Bit för bit. För varje nytt avslöjande en tveksam ursäkt.

Precis allt man inte ska göra för att inte inge förtroende.

Nu börjar jag tvivla på om de ens kommer att välja killen överhuvudtaget

www.expressen.se/nyheter/kritiken-i-centerpar.../
    www.expressen.se/ledare/linda-jerneck/himmel-.../
    Jag har inte full koll på vem som sagt vad och när, men jag vet att detta med misshandeln kom upp långt innan han vann, redan när han var en av de tre. Han måste vetat att det skulle komma upp, han har knappast bott under en sten i skogen de senaste 20 åren. 

Vi kan nog vara överens om att t ex en helsvensk bonde med samma "meritlista"  redan varit körd, men nu kompliceras det hela av hans utländska ursprung. Den omvända rasismen kickar in... Men det är mycket möjligt att han hoppar av innan partikongressen i februari. Det faktum att det var två misshandelstillfällen är en mycket försvårande omständighet. Fast tvåan Daniel har ju gjort sig skyldig till ett mycket värre "brott" enligt PK-maffian, att inte oreserverat stå bakom homosexäktenskap.

Om han lämnar wo uppstår den intressanta frågan, vem bestämmer vilka som ska leda partierna? Är det väljarna? Nej, det är långt till nästa val. Är det ombuden i C? Nej inte om han aldrig kommer så långt som till ett ledarval. De som bestämmer är alltså du och andra som leder dreven på sociala medier och de tidningar som underblåser dreven. Det som förr kallades gatans parlament. Är det ett sånt samhälle vi vill ha?

Jag skrattade högt när du använde uttrycket "uppenbara lögner" som ett skäl till en förtroendekris. Vi har alltså en regering vars företrädare lovade ett elstöd i november 2022 eller senast innan jul och som också lovade sänkta drivmedelspriser snabbt med mellan 5 och 9 kr/liter. Det är svårt att hitta mer uppenbar lögner än detta! Inte nog med det det är närmast obegripligt hur man kan lova något så konkret och lättavslöjat. Antingen tyder det på brist på intelligens, grav inkompetens - eller att man struntar i om man ljuger bara man vinner valet. Nu kvittar det om vi får gratis el i 10 år, de kan aldrig vrida klockan tillbaka. En lögn är en lögn när man trampar så i klaveret att  man sätter ut tydliga datum som man ser inte bryr sig om att hålla.

Ni som röstade på högern borde faktiskt vara så ärliga att ni kritiserar dem för lögnerna och det taffliga sätt de framfördes på.   
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-16 20:03:05 följande:
    Politi är en förstroendebransch.

Han hade kunnat klara spg förbi detta om han varit öppen och rak om saken - vi har trots alt haft en socialdemokratisk minister som hörde hemma i Vit Makt-rörelsen när hon var yngre.

Men han väljer att tiga och hoppas att ingen kommer på det. Sedan när det avslöjas väljer han att spela ned och förminska och uppenbara lögner. Sanningen måste dras ur honom med tång. Bit för bit. För varje nytt avslöjande en tveksam ursäkt.

Precis allt man inte ska göra för att inte inge förtroende.

Nu börjar jag tvivla på om de ens kommer att välja killen överhuvudtaget

www.expressen.se/nyheter/kritiken-i-centerpartiet-efter-valet-av-muharrem-demirok/
    www.expressen.se/ledare/linda-jerneck/himmel-vilken-otur-du-har-muharrem-demirok/
    Fast nu gick det som vanligt inte till så som du fantiserat ihop. Du och ditt SD låter rejält bekymmrade så allt pekar på att Demirok är ett bra val för C.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Flash Gordon
    Tecum skrev 2023-01-17 17:48:48 följande:
    Jag har inte full koll på vem som sagt vad och när, men jag vet att detta med misshandeln kom upp långt innan han vann, redan när han var en av de tre. Han måste vetat att det skulle komma upp, han har knappast bott under en sten i skogen de senaste 20 åren. 

Vi kan nog vara överens om att t ex en helsvensk bonde med samma "meritlista"  redan varit körd, men nu kompliceras det hela av hans utländska ursprung. Den omvända rasismen kickar in... Men det är mycket möjligt att han hoppar av innan partikongressen i februari. Det faktum att det var två misshandelstillfällen är en mycket försvårande omständighet. Fast tvåan Daniel har ju gjort sig skyldig till ett mycket värre "brott" enligt PK-maffian, att inte oreserverat stå bakom homosexäktenskap.

Om han lämnar wo uppstår den intressanta frågan, vem bestämmer vilka som ska leda partierna? Är det väljarna? Nej, det är långt till nästa val. Är det ombuden i C? Nej inte om han aldrig kommer så långt som till ett ledarval. De som bestämmer är alltså du och andra som leder dreven på sociala medier och de tidningar som underblåser dreven. Det som förr kallades gatans parlament. Är det ett sånt samhälle vi vill ha?

Jag skrattade högt när du använde uttrycket "uppenbara lögner" som ett skäl till en förtroendekris. Vi har alltså en regering vars företrädare lovade ett elstöd i november 2022 eller senast innan jul och som också lovade sänkta drivmedelspriser snabbt med mellan 5 och 9 kr/liter. Det är svårt att hitta mer uppenbar lögner än detta! Inte nog med det det är närmast obegripligt hur man kan lova något så konkret och lättavslöjat. Antingen tyder det på brist på intelligens, grav inkompetens - eller att man struntar i om man ljuger bara man vinner valet. Nu kvittar det om vi får gratis el i 10 år, de kan aldrig vrida klockan tillbaka. En lögn är en lögn när man trampar så i klaveret att  man sätter ut tydliga datum som man ser inte bryr sig om att hålla.

Ni som röstade på högern borde faktiskt vara så ärliga att ni kritiserar dem för lögnerna och det taffliga sätt de framfördes på.   
    Jag tror du missförstår grovt. Jag har inget emot att Centern väljer den killen så jag driver inga "drev". Däremot är jag genuint förundrad över att de ens funderar på att välja killen.

Nu har han till och med lovat i TV att de två gånger han dömts för att ha misshandlat människor är det ENDA gången han NÅGONSIN varit våldsam mot någon annan. Tro´t den som vill.

Sedan har du allt det nya med hans rasism och hat mot vita (män) på Twitter och det faktum att han varit drivande för att få in islamister på positioner inom Centerpartiet.

Tråden handlar om Centern. Alltså såldes varken om "högern" eller om regeringen.
    Blå och gul
  • nihka
    Rataxes skrev 2023-01-16 08:16:46 följande:
    Det är partimedlemmarna som avgör om de vill fortsätta köra partiet i botten. Inte mig emot. Då kan de inför valet 2026 lansera en kandidat som tar tillbaka partiet till borgerligheten. En kandidat som väljer sakpolitik med landsbygdens människors bästa och ett borgerligt miljösamvete.
    JaInte det identitetspolitiska haveri med stureplansperspektiv som Lööf och hennes företrädare förvandlat partiet till.
    Det kan behövas ett riktigt miljöparti och det skulle C kunna vara istället för den identitetspolitiska haschpsykos med fascistiska tendenser som MP utvecklats till.
    Ja, det är Centern som bestämmer över sitt parti. Det där med demokrati kan vara en riktig bummer, eller hur!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-18 09:42:50 följande:
    Jag tror du missförstår grovt. Jag har inget emot att Centern väljer den killen så jag driver inga "drev". Däremot är jag genuint förundrad över att de ens funderar på att välja killen.

Nu har han till och med lovat i TV att de två gånger han dömts för att ha misshandlat människor är det ENDA gången han NÅGONSIN varit våldsam mot någon annan. Tro´t den som vill.

Sedan har du allt det nya med hans rasism och hat mot vita (män) på Twitter och det faktum att han varit drivande för att få in islamister på positioner inom Centerpartiet.

Tråden handlar om Centern. Alltså såldes varken om "högern" eller om regeringen.
    Jo, du ingår i drevet. Mycket tydligt så. Du driver bland att Demirok skulle ha varit våldsam fler gånger som inte kommit till polisens kännedom. Och så låtsas du som att han hatar alla vita män och är islamist.

Jepp. Drev.

Han är ingen "kille" utan en vuxen man på över 40 år.

Toppen! Du slutar du skriva en massa kärleksförklaringar om ditt SDs marionettregering i tråden som handlar om missnöje med regeringen. Tro't den som vill
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-18 08:47:37 följande:

Och dubbel medborgare är han visst också.

Turkiskt som är hans hemland och ursprungliga samt det svenska som han fått efter att ha kommit till Sverige.

Spännande med en person med dubbelt medborgarskap och därmed dubbla lojaliteter som siktar på att leda Sverige.

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/JQl4m6/muharrem-demirok-c-ar-medborgare-i-turkiet

Heja Centern!

Nästa steg för dig och ditt SD är att försöka ändra på det och utvisa honom.
  • K Markatta

Fem i tolv kommer nu frän intern kritik mot valberedningens förslag:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQjXaa/kritiken-mot-muharrem-demirok-han-sondrar-och-harskar

Under rundringningen bland partikamrater i Linköping är det få som vill tala öppet. Men med löfte om anonymitet väljer ett flertal namntunga centerpartister med sammantaget många decenniers erfarenhet att berätta om synen på mannen som snart väntas väljas till partiordförande.

- Han är väldigt bra på att ge ett första intryck, därefter är det bara Muharrem själv som gäller. Jag har varit på gruppmöten han lett i många, många år. Han kör sitt race. Punkt, säger en person.

- Politikvärlden är ganska rättfram och det är ofta personliga relationer som avgör vad man får gjort. Om man inte är personen som delar hans åsikter så gör han tydligt att man inte blir såtaste vänner direkt. Att han skulle vara en inlyssnande kraft ger jag inget för.

En annan centerpartist, med tunga uppdrag på riksplanet på meritlistan, är än hårdare i sitt omdöme:

- Han är en karriärpolitiker som har "House of cards" som favoritserie, vilket säger mycket. Han har hela tiden planerat var han ska ta vägen och spelat sina kort rätt. Han spelar verkligen det politiska spelet.

- Han har ju inga ledaregenskaper alls, jag tror inte han kan stava till ledare. Han är ingen lagledare och skapar ingen skön atmosfär eller vi-känsla. Snarare är det "söndra och härska" som gäller, jag skulle inte bli förvånad om Machiavelli är hans favoritförfattare, ...

Svar på tråden Centerns vägval