• K Markatta

Centerns vägval

C gjorde ett dåligt riksdagsval och backade mest av alla partier. I tidigare starka centerfästen på landsbygden var det på sina håll frågan om ett rejält ras i väljarstöd medan partiet istället gick framåt i större städer.

Idag meddelade partiledaren Annie Lööf sin avgång.

Vem tar nu över som partiledare och vilken politisk inriktning blir det under den här mandatperioden? Kommer partiet se sig som en del av ett vänsterblock eller kommer man röra sig tillbaka mot M? Det har på ytan rått politisk enighet i C men nu efter valet blir det tydligt att det finns två falanger, precis som i L.

Följande artikel ger en inblick i partiets inre stridigheter:

omni.se/ckallor-befarar-hard-strid-efter-avgangen-kommer-slita-varandra-i-stycken/a/LlnPb1

"Ledande Centerpolitiker befarar en partiledarstrid efter Lööfs avgång som kan komma att splittra partiet, rapporterar Aftonbladet med hänvisning till källor inom C.

- Jag tror att vi kommer att slita varandra i stycken. Det blir fullt inbördeskrig, säger en av dem.

Orsaken till att en strid kan blossa upp uppges vara att det finns två falanger inom partiet, där den ena sidan anser att man gått för mycket åt vänster, och kan tänka sig ett visst samarbete med Sverigedemokraterna. Den andra är av motsatt åsikt."

• Svar på tråden Centerns vägval
  • nihka

Grattis Centern och Muharrem Demirok! Ska bli spännande att följa.

Om megafonhögern hade varit nöjda hade jag inte bara blivit förvånad utan riktigt orolig

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2023-01-18 08:47:37 följande:
    Och dubbel medborgare är han visst också.

Turkiskt som är hans hemland och ursprungliga samt det svenska som han fått efter att ha kommit till Sverige.

Spännande med en person med dubbelt medborgarskap och därmed dubbla lojaliteter som siktar på att leda Sverige.

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/JQl4...

Heja Centern!
    Nu är det väl SD som har föreställningen om att medborgarskap har en absolut koppling till lojalitet - de har lagt fler motioner om att koppla medborgarskapet till lojalitetsförklaringar.

I verkligheten är det inte medborgarskapet som är kopplat till lojalitet - för i så fall skulle väl långt mer än hälften av SDarna i säkerhetsutskottet ha ryskt medborgarskap och topparna i SD ha ungerskt medborgarskap

• Tecum
    Rataxes skrev 2023-02-02 15:21:22 följande:
    Hejdå, centern smile2.gif
    Många har en avvaktande hållning till den nye partiledaren men han ska få sin chans. Helenafalangen bidar sin tid men kommer inte att sitta tysta om han inte levererar. Men många centerpartister är väldigt, väldigt glada att partiet inte ingår i underlaget till denna katastrofregering, även de som morrade över vänstersamarbetet. Annie Lööf visade sig ha rätt, det går inte att lita på SD. Deras vackra ord är bara en kuliss, De är i praktiken mot Nato och agerar nyttiga idioter till Putin, det vågade till och med lakejen UK säga nu.
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2023-02-02 15:21:22 följande:
    Hejdå, centern smile2.gif
    Ja, kanske. De var visst nere på femte lägsta någonsin i ... ja vilken mätning det nu var.

Runt 5% hade de nu. Annie lämnar över med ett sämre resultat än när hon tog över. Inte så jättelysande kanske.

Det fina med det för Demirok är att allt över 4% kommer att ses som en framgång i nästa val - om han sitter kvar då - för det lär bli glest med stödröster, antar jag.

De har några år framför sig nu att hålla på med vad de nu planerar att försöka göra där i den Breda Mitten. Jag misstänker att det kommer att vara rörigt och att de i praktiken kommer att föröka överleva på lokala kändisar i kommuner och regioner snarare än på Demirok.
    Blå och gul
  • Flash Gordon

I vilket fall så från en moderat ståndpunkt är Demirok en perfekt partiledare för Centern.

Blå och gul
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-02-02 18:43:13 följande:

I vilket fall så från en moderat ståndpunkt är Demirok en perfekt partiledare för Centern.

Moderaterna vill nog ha någon som vill återuppta det borgerliga samarbetet men så länge ditt SD har klorna i marionettregeringen lär det inte hända.
  • nattuw
    Flash Gordon skrev 2023-02-02 18:42:34 följande:
    Det fina med det för Demirok är att allt över 4% kommer att ses som en framgång i nästa val - om han sitter kvar då - för det lär bli glest med stödröster, antar jag.
    Fast med en muslimsk partiledare så borde det finnas goda möjligheter att locka till sig muslimska röster. Så det kanske inte blir stödröster utan personer som helt byter parti som kommer att hålla C ovanför 4%.
  • Kirenaj68

Hade Centern släppt fram Helena Lindahl till partiledarposten hade partiet rusat spikrakt upp i opionsmätningarna. En väldigt pragmatisk politiker som hade varit bra för Centern, men hon passade förstås in i det nya "breda mitten-tänket" och mycket annat lööfskt sjukt som grasserar i det partiet. Men den blågula regeringen tackar och tar emot förstås.

• nihka
    nattuw skrev 2023-02-02 20:18:36 följande:
    Fast med en muslimsk partiledare så borde det finnas goda möjligheter att locka till sig muslimska röster. Så det kanske inte blir stödröster utan personer som helt byter parti som kommer att hålla C ovanför 4%.
    SD påstår sig ju ha många invandrare som röstar på dem så de kanske kan lockas över av Demirok. Han och Åkesson ser inte helt olika ut heller så det kanske känns lite hemma redan.
  • nihka
    Kirenaj68 skrev 2023-02-02 20:32:52 följande:

Hade Centern släppt fram Helena Lindahl till partiledarposten hade partiet rusat spikrakt upp i opionsmätningarna. En väldigt pragmatisk politiker som hade varit bra för Centern, men hon passade förstås in i det nya "breda mitten-tänket" och mycket annat lööfskt sjukt som grasserar i det partiet. Men den blågula regeringen tackar och tar emot förstås.

Åkessons marionettregering får inte lov att yttra sig i frågan utan att först höra efter med de bruna om vad de får tycka, men efter Åkesson kallat till nästa inrekabinettmöte kanske det kommer ett officiellt utlåtande.
Svar på tråden Centerns vägval