Inlägg från: K Markatta |Visa alla inlägg
  • K Markatta

Centerns vägval

C gjorde ett dåligt riksdagsval och backade mest av alla partier. I tidigare starka centerfästen på landsbygden var det på sina håll frågan om ett rejält ras i väljarstöd medan partiet istället gick framåt i större städer.

Idag meddelade partiledaren Annie Lööf sin avgång.

Vem tar nu över som partiledare och vilken politisk inriktning blir det under den här mandatperioden? Kommer partiet se sig som en del av ett vänsterblock eller kommer man röra sig tillbaka mot M? Det har på ytan rått politisk enighet i C men nu efter valet blir det tydligt att det finns två falanger, precis som i L.

Följande artikel ger en inblick i partiets inre stridigheter:

omni.se/ckallor-befarar-hard-strid-efter-avgangen-kommer-slita-varandra-i-stycken/a/LlnPb1

"Ledande Centerpolitiker befarar en partiledarstrid efter Lööfs avgång som kan komma att splittra partiet, rapporterar Aftonbladet med hänvisning till källor inom C.

- Jag tror att vi kommer att slita varandra i stycken. Det blir fullt inbördeskrig, säger en av dem.

Orsaken till att en strid kan blossa upp uppges vara att det finns två falanger inom partiet, där den ena sidan anser att man gått för mycket åt vänster, och kan tänka sig ett visst samarbete med Sverigedemokraterna. Den andra är av motsatt åsikt."

• Svar på tråden Centerns vägval
  • K Markatta

Fem i tolv kommer nu frän intern kritik mot valberedningens förslag:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQjXaa/kritiken-mot-muharrem-demirok-han-sondrar-och-harskar

Under rundringningen bland partikamrater i Linköping är det få som vill tala öppet. Men med löfte om anonymitet väljer ett flertal namntunga centerpartister med sammantaget många decenniers erfarenhet att berätta om synen på mannen som snart väntas väljas till partiordförande.

- Han är väldigt bra på att ge ett första intryck, därefter är det bara Muharrem själv som gäller. Jag har varit på gruppmöten han lett i många, många år. Han kör sitt race. Punkt, säger en person.

- Politikvärlden är ganska rättfram och det är ofta personliga relationer som avgör vad man får gjort. Om man inte är personen som delar hans åsikter så gör han tydligt att man inte blir såtaste vänner direkt. Att han skulle vara en inlyssnande kraft ger jag inget för.

En annan centerpartist, med tunga uppdrag på riksplanet på meritlistan, är än hårdare i sitt omdöme:

- Han är en karriärpolitiker som har "House of cards" som favoritserie, vilket säger mycket. Han har hela tiden planerat var han ska ta vägen och spelat sina kort rätt. Han spelar verkligen det politiska spelet.

- Han har ju inga ledaregenskaper alls, jag tror inte han kan stava till ledare. Han är ingen lagledare och skapar ingen skön atmosfär eller vi-känsla. Snarare är det "söndra och härska" som gäller, jag skulle inte bli förvånad om Machiavelli är hans favoritförfattare, ...

• K Markatta

www.expressen.se/nyheter/nya-c-ledaren-oppnar-for-uppgorelser-med-sd/

Nya C-ledaren öppnar för uppgörelser med SD

Den nya Centerledaren Muharrem Demirok signalerar en ny och betydligt mer öppen hållning till regeringen och Sverigedemokraterna än sin företrädare Annie Lööf.

Till Expressen säger han att han hoppas att regeringen håller ihop och att han står redo att göra upp - även med SD.

- Jag väntar på en inbjudan från Ulf Kristersson.

• K Markatta

Glömde och glömde... jag nöjde mig med att citera ingressen. Det finns även andra delar av intervjun som är intressanta, exempelvis följande:

Trots förbehållen och en tydlig önskan att även S ska bjudas in till samtal med regeringen, är det en annan retorik än Annie Lööfs. Och hans öppenhet för att göra upp även med SD innebär att Ulf Kristersson kan komma att samla bredare stöd i flera frågor - något han efterfrågade så sent som förra veckan.

- Jag har hela min politiska karriär samarbetat med allianspartierna i Linköping och har oerhört god erfarenhet av det och tycker det finns väldigt mycket bra resultatet av det att ta med sig, säger Muharrem Demirok.

Vid sidan av energin och trygghetsfrågor ser Muharrem Demirok även förutsättningar för att göra upp med regeringen om skolan. Och kopplat till Nato-processen står Centerpartiets dörr vidöppen, enligt Demirok.

Något krav på att regeringen ska klippa banden till SD, som Magdalena Andersson framfört, har inte Demirok.

Jag tycker, liksom Expressen, att det sammantaget är ett annat tonfall jämfört med företrädaren. Muharrem har också haft god tid på sig att planera vad han ska säga när han väl blivit vald.

• K Markatta

www.tv4.se/artikel/1zYHyXcNEYDDmyhITjqUl7/demirok-vill-inte-vaelja-mellan-kristersson-och-andersson

Här vägrar Demirok välja mellan Kristersson och Andersson

I torsdags valdes Muharrem Demirok till partiledare för Centerpartiet. I samband med valet 2022 tog hans företrädare Annie Lööf tydligt ställning för att hon ville se Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson på statsministerposten, för att stänga ute Sverigedemokraterna. Men Demirok vill inte ta ställning.

- Vi är så långt borta från en valrörelse. Centerpartiet står just nu i en position där vi har lyxen att inte behöva välja, säger Muharrem Demirok.

Centerledaren menar att mycket kan hända inom politiken fram till nästa riksdagsval.

- När vi kliver in i nästa valrörelse vet vi inte hur spelplanen ser ut, säger han.

• K Markatta

Ännu sämre i nästa mätning:

sverigesradio.se/artikel/historiskt-lag-fortroendesiffra-for-nya-c-ledaren

Historiskt låg förtroendesiffra för nya C-ledaren

Endast tre procent av svenskarna har förtroende för Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok. Det visar opinionsinstituet Novus februarimätning. Det är den lägsta förtroendesiffra för en partiledare som Novus hittills uppmätt under de tio år som mätningarna gjorts.

• K Markatta

www.expressen.se/nyheter/loofs-valjare-flyr-c-fruktansvart-daligt/

Lööfs väljare flyr C: Fruktansvärt dåligt

Centerpartiet backar kraftigt i Annie Lööfs tidigare starka fäste, Stockholm. Det visar SCB:s nya mätning, och den nya partiledaren Muharrem Demirok möts nu av intern kritik - även bland dem som tidigare stöttat honom.

- Han har backat från Annies position i regeringsfrågan och skapar osäkerhet, säger en källa i partiet.

En annan central källa uppger att han "har till november på sig" att vända utvecklingen för partiet.

Svar på tråden Centerns vägval