• K Markatta

Centerns vägval

C gjorde ett dåligt riksdagsval och backade mest av alla partier. I tidigare starka centerfästen på landsbygden var det på sina håll frågan om ett rejält ras i väljarstöd medan partiet istället gick framåt i större städer.

Idag meddelade partiledaren Annie Lööf sin avgång.

Vem tar nu över som partiledare och vilken politisk inriktning blir det under den här mandatperioden? Kommer partiet se sig som en del av ett vänsterblock eller kommer man röra sig tillbaka mot M? Det har på ytan rått politisk enighet i C men nu efter valet blir det tydligt att det finns två falanger, precis som i L.

Följande artikel ger en inblick i partiets inre stridigheter:

omni.se/ckallor-befarar-hard-strid-efter-avgangen-kommer-slita-varandra-i-stycken/a/LlnPb1

"Ledande Centerpolitiker befarar en partiledarstrid efter Lööfs avgång som kan komma att splittra partiet, rapporterar Aftonbladet med hänvisning till källor inom C.

- Jag tror att vi kommer att slita varandra i stycken. Det blir fullt inbördeskrig, säger en av dem.

Orsaken till att en strid kan blossa upp uppges vara att det finns två falanger inom partiet, där den ena sidan anser att man gått för mycket åt vänster, och kan tänka sig ett visst samarbete med Sverigedemokraterna. Den andra är av motsatt åsikt."

• Svar på tråden Centerns vägval
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2023-02-04 00:48:38 följande:
    Misslyckas C med att locka röster från muslimer så har nog C en verklig ökenvandring framför sig. Att den nya partiledaren skulle attrahera landsbygdsväljare är föga sannolikt. Återstår då att slåss om samma väljare som resterande partier utan ett skyddsnät av kärnväljare som de (C) kan falla tillbaka på. Hade C varit ett aktiebolag skulle jag nog blankat.
    Och det är därför jag gissar att de lokala småpåvarna ute i kommuner och regioner kommer att ah ett stort arbeta framför sig att visa att C faktiskt är ett parti för Verklighetens Folk, de som lever utanför Södermalm och Stureplan..
    Blå och gul
  • KillBill

Jag tror att vissa i tråden har gjort en felaktig analys av Centerpartiets nya ledare.  

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta

www.tv4.se/artikel/1zYHyXcNEYDDmyhITjqUl7/demirok-vill-inte-vaelja-mellan-kristersson-och-andersson

Här vägrar Demirok välja mellan Kristersson och Andersson

I torsdags valdes Muharrem Demirok till partiledare för Centerpartiet. I samband med valet 2022 tog hans företrädare Annie Lööf tydligt ställning för att hon ville se Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson på statsministerposten, för att stänga ute Sverigedemokraterna. Men Demirok vill inte ta ställning.

- Vi är så långt borta från en valrörelse. Centerpartiet står just nu i en position där vi har lyxen att inte behöva välja, säger Muharrem Demirok.

Centerledaren menar att mycket kan hända inom politiken fram till nästa riksdagsval.

- När vi kliver in i nästa valrörelse vet vi inte hur spelplanen ser ut, säger han.

• nihka
    Flash Gordon skrev 2023-02-03 05:27:22 följande:
    Han bara snackar och snackar. Partikollegorna i Linköping har gått ut med att han säger vad som helst till vem som helst för att positionera sig för mer makt och inflytande.

En tia på att hans uttalande om "även med SD" enbart ahndlar om att föröka locka oss borgerliga väljare från det blå-gula blocket.

Centern, precis som tidigare KD och M och nu L, måste bevisa i handling att de menar allvar - inte bara med ord.
    Ditt SD är inte ett borgerligt parti hur än mycket du låtsas.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Flash Gordon
    K Markatta skrev 2023-02-04 14:35:56 följande:
    - När vi kliver in i nästa valrörelse vet vi inte hur spelplanen ser ut, säger han.
    Som skrivet: en skitsnackare till maktspelare som håller alla dörrar öppna och stryker alla som kan gynna honom medhårs, oavsett sakfråga och inställning.
    Blå och gul
  • KillBill
    K Markatta skrev 2023-02-04 14:35:56 följande:

www.tv4.se/artikel/1zYHyXcNEYDDmyhITjqUl7/demirok-vill-inte-vaelja-mellan-kristersson-och-andersson

Här vägrar Demirok välja mellan Kristersson och Andersson

I torsdags valdes Muharrem Demirok till partiledare för Centerpartiet. I samband med valet 2022 tog hans företrädare Annie Lööf tydligt ställning för att hon ville se Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson på statsministerposten, för att stänga ute Sverigedemokraterna. Men Demirok vill inte ta ställning.

- Vi är så långt borta från en valrörelse. Centerpartiet står just nu i en position där vi har lyxen att inte behöva välja, säger Muharrem Demirok.

Centerledaren menar att mycket kan hända inom politiken fram till nästa riksdagsval.

Det är väl smart av Demirok? På det sättet kan han och Centeropartiet fånga upp fler av alla väljare som nu flyr från partierna i Tidölaget..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    Tecum skrev 2023-02-03 10:52:31 följande:
    Jag tycker mig se en viss nervositet hos högermaffian här vad gäller Demirok. Hans mjukare ton  mot regeringen och hans mer samarbetsvilliga uttalanden gör det svårare för dem att angripa C samtidigt som SD stänger dörrar med sina rasistiska uttalanden om honom. Han riskerar att ta väljare från övriga regeringspartier vilket kan orsaka sprickor mellan dem och SD. 
    Det ska bli spännande att följa och ju fortare den sorgliga marionettregeringen kan ersättas med en regering som råder över sig själva desto bättre.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-02-04 20:45:57 följande:
    Som skrivet: en skitsnackare till maktspelare som håller alla dörrar öppna och stryker alla som kan gynna honom medhårs, oavsett sakfråga och inställning.
    Det måste kännas som att skita taggtråd för ditt SD när ett borgerligt mittenparti agerar som ett borgerligt mittenparti.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2023-02-04 20:45:57 följande:
     Ebba och Ulf och Johan ?
Svar på tråden Centerns vägval