• K Markatta

Centerns vägval

C gjorde ett dåligt riksdagsval och backade mest av alla partier. I tidigare starka centerfästen på landsbygden var det på sina håll frågan om ett rejält ras i väljarstöd medan partiet istället gick framåt i större städer.

Idag meddelade partiledaren Annie Lööf sin avgång.

Vem tar nu över som partiledare och vilken politisk inriktning blir det under den här mandatperioden? Kommer partiet se sig som en del av ett vänsterblock eller kommer man röra sig tillbaka mot M? Det har på ytan rått politisk enighet i C men nu efter valet blir det tydligt att det finns två falanger, precis som i L.

Följande artikel ger en inblick i partiets inre stridigheter:

omni.se/ckallor-befarar-hard-strid-efter-avgangen-kommer-slita-varandra-i-stycken/a/LlnPb1

"Ledande Centerpolitiker befarar en partiledarstrid efter Lööfs avgång som kan komma att splittra partiet, rapporterar Aftonbladet med hänvisning till källor inom C.

- Jag tror att vi kommer att slita varandra i stycken. Det blir fullt inbördeskrig, säger en av dem.

Orsaken till att en strid kan blossa upp uppges vara att det finns två falanger inom partiet, där den ena sidan anser att man gått för mycket åt vänster, och kan tänka sig ett visst samarbete med Sverigedemokraterna. Den andra är av motsatt åsikt."

• Svar på tråden Centerns vägval
  • K Markatta

www.expressen.se/nyheter/nya-c-ledaren-oppnar-for-uppgorelser-med-sd/

Nya C-ledaren öppnar för uppgörelser med SD

Den nya Centerledaren Muharrem Demirok signalerar en ny och betydligt mer öppen hållning till regeringen och Sverigedemokraterna än sin företrädare Annie Lööf.

Till Expressen säger han att han hoppas att regeringen håller ihop och att han står redo att göra upp - även med SD.

- Jag väntar på en inbjudan från Ulf Kristersson.

• nihka
    K Markatta skrev 2023-02-02 21:12:52 följande:

www.expressen.se/nyheter/nya-c-ledaren-oppnar-for-uppgorelser-med-sd/

Den nya Centerledaren Muharrem Demirok signalerar en ny och betydligt mer öppen hållning till regeringen och Sverigedemokraterna än sin företrädare Annie Lööf.

Till Expressen säger han att han hoppas att regeringen håller ihop och att han står redo att göra upp - även med SD.

Du "glömde" den här delen:

"Muharrem Demirok säger att Centerpartiet inte är beredda att kliva in i ett samarbete där SD ingår eller har direkt inflytande och att Tidöavtalet visar problemen med att luta sig mot SD. Men att göra upp med regeringen och SD ser han inga problem med, och pekar på flera områden där han hoppas på breda uppgörelser. Men även Socialdemokraterna måste bjudas in, säger han." 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • K Markatta

Glömde och glömde... jag nöjde mig med att citera ingressen. Det finns även andra delar av intervjun som är intressanta, exempelvis följande:

Trots förbehållen och en tydlig önskan att även S ska bjudas in till samtal med regeringen, är det en annan retorik än Annie Lööfs. Och hans öppenhet för att göra upp även med SD innebär att Ulf Kristersson kan komma att samla bredare stöd i flera frågor - något han efterfrågade så sent som förra veckan.

- Jag har hela min politiska karriär samarbetat med allianspartierna i Linköping och har oerhört god erfarenhet av det och tycker det finns väldigt mycket bra resultatet av det att ta med sig, säger Muharrem Demirok.

Vid sidan av energin och trygghetsfrågor ser Muharrem Demirok även förutsättningar för att göra upp med regeringen om skolan. Och kopplat till Nato-processen står Centerpartiets dörr vidöppen, enligt Demirok.

Något krav på att regeringen ska klippa banden till SD, som Magdalena Andersson framfört, har inte Demirok.

Jag tycker, liksom Expressen, att det sammantaget är ett annat tonfall jämfört med företrädaren. Muharrem har också haft god tid på sig att planera vad han ska säga när han väl blivit vald.

• nihka
    K Markatta skrev 2023-02-02 22:14:37 följande:

Glömde och glömde... jag nöjde mig med att citera ingressen. Det finns även andra delar av intervjun som är intressanta, exempelvis följande:

Trots förbehållen och en tydlig önskan att även S ska bjudas in till samtal med regeringen, är det en annan retorik än Annie Lööfs. Och hans öppenhet för att göra upp även med SD innebär att Ulf Kristersson kan komma att samla bredare stöd i flera frågor - något han efterfrågade så sent som förra veckan.

- Jag har hela min politiska karriär samarbetat med allianspartierna i Linköping och har oerhört god erfarenhet av det och tycker det finns väldigt mycket bra resultatet av det att ta med sig, säger Muharrem Demirok.

Vid sidan av energin och trygghetsfrågor ser Muharrem Demirok även förutsättningar för att göra upp med regeringen om skolan. Och kopplat till Nato-processen står Centerpartiets dörr vidöppen, enligt Demirok.

Något krav på att regeringen ska klippa banden till SD, som Magdalena Andersson framfört, har inte Demirok.

Jag tycker, liksom Expressen, att det sammantaget är ett annat tonfall jämfört med företrädaren. Muharrem har också haft god tid på sig att planera vad han ska säga när han väl blivit vald.

Sedärja. Nu blev bilden genast mer nyanserad

Men SDs (turk)hatare har redan dömt ut honom som en kriminellt belastad och våldsbenägen kille med dubbla lojaliteter och Erdogankopplingar så han är "rökt"
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2023-02-02 20:18:36 följande:
    Fast med en muslimsk partiledare så borde det finnas goda möjligheter att locka till sig muslimska röster. Så det kanske inte blir stödröster utan personer som helt byter parti som kommer att hålla C ovanför 4%.
    Tror jag inte. Muslimska röster kräver kontakter med imamer och klaner. Där har redan S och MP mutat in reviret.

Nä, Centern under Demirok blir en grumlig misch-masch för ingen till att börja med. Vi får väl se om de reder ut dimmorna men jag gissar att de under en lång tid framöver kommer att vara upptagna av internt arbete.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Kirenaj68 skrev 2023-02-02 20:32:52 följande:
    Hade Centern släppt fram Helena Lindahl till partiledarposten hade partiet rusat spikrakt upp i opionsmätningarna. En väldigt pragmatisk politiker som hade varit bra för Centern, men hon passade förstås in i det nya "breda mitten-tänket" och mycket annat lööfskt sjukt som grasserar i det partiet. Men den blågula regeringen tackar och tar emot förstås.
    Förmodligen hade det gått bättre, initialt, än det lär göra med Demirok. Hon är ju en av de där "småpåvarna" ute på landet som faktiskt har någon slags förankring i Centerns ursprung och kan bli populär på så sätt.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    K Markatta skrev 2023-02-02 21:12:52 följande:
    www.expressen.se/nyheter/nya-c-ledaren-oppnar.../

Han bara snackar och snackar. Partikollegorna i Linköping har gått ut med att han säger vad som helst till vem som helst för att positionera sig för mer makt och inflytande.

En tia på att hans uttalande om "även med SD" enbart ahndlar om att föröka locka oss borgerliga väljare från det blå-gula blocket.

Centern, precis som tidigare KD och M och nu L, måste bevisa i handling att de menar allvar - inte bara med ord.
    Blå och gul
  • Tecum
    nihka skrev 2023-02-02 23:49:18 följande:
    Sedärja. Nu blev bilden genast mer nyanserad smile1.gif

Men SDs (turk)hatare har redan dömt ut honom som en kriminellt belastad och våldsbenägen kille med dubbla lojaliteter och Erdogankopplingar så han är "rökt" smile2.gif
    Jag tycker mig se en viss nervositet hos högermaffian här vad gäller Demirok. Hans mjukare ton  mot regeringen och hans mer samarbetsvilliga uttalanden gör det svårare för dem att angripa C samtidigt som SD stänger dörrar med sina rasistiska uttalanden om honom. Han riskerar att ta väljare från övriga regeringspartier vilket kan orsaka sprickor mellan dem och SD. 
  • nattuw
    Flash Gordon skrev 2023-02-03 05:22:45 följande:
    Tror jag inte. Muslimska röster kräver kontakter med imamer och klaner. Där har redan S och MP mutat in reviret.
    Misslyckas C med att locka röster från muslimer så har nog C en verklig ökenvandring framför sig. Att den nya partiledaren skulle attrahera landsbygdsväljare är föga sannolikt. Återstår då att slåss om samma väljare som resterande partier utan ett skyddsnät av kärnväljare som de (C) kan falla tillbaka på. Hade C varit ett aktiebolag skulle jag nog blankat.
Svar på tråden Centerns vägval