Flash Gordon skrev 2022-09-09 07:50:24 följande:
Du sa att "en projektering är inget som går att beordra fram". Det är det påståendet jag säger är falskt.
V, C och MP är emot ny kärnkraft. S är inte för ny kärnkraft. Tvärtom vill man avveckla den som system i sin helhet. Statsministern var tydlig i sitt tal på kongressen med att vi ska bygga ut elkraften men inte med ny kärnkraft (länk nedan).
www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/202...
"Och självklart ska vi snabba på elektrifieringen. Men inte med ny kärnkraft. För den är för dyr."
S kan sträcka sig till att behålla befintlig kärnkraft. Citerat ur deras partiprogram:
"Kärnkraften är en viktig del av svensk elproduktion och kommer sannolikt att fortsätta vara det under lång tid framöver. Genom fortsatt utbyggnad av förnybar energi, energieffektivisering, energilagring och ökad flexibilitet i elsystemet ska vi se till att rätt förutsättningar finns på plats för att möjliggöra en successiv utfasning av kärnkraften, samtidigt som vi behåller en trygg elförsörjning."
Det blå-gula laget + liberalerna är däremot öppet FÖR ny kärnkraft.
Vinner blå-gult blir det ny kärnkraft. Blir det röd-grönt kommer S inte att driva på för ny kärnkraft - hur mycket sossarna än försöker få folk att tro det - eftersom alla deras samarbetspartier är emot. Detta oavsett vad du "läser mellan raderna".
Vadå "plats"? Menar du palts som fysisk plats? Ja, det finns såväl skogar att skövla som havsvidder att exploatera. Menar du plats som i plats i systemet så nä, det går inte. Det tekniska systemet har ingen plats för mer vindkraft.
Det är svängmassa som behövs. Det finns inte i vindkraft. Vad vill du satsa på? Jag ställer frågan igen.
Kol, olja, gas, storskalig vattenkraft eller kärnkraft?
Jag har ju sagt att jag väljer kärnkraft, hur är det med läsförståelsen? Men inte för att det är bra utanför att det är det enda som står till buds.
Magdas formuleringar är exakt så som S brukar säga när de håller på att byta fot. Jag trodde du hade lite koll på hur politik fungerar.
Vad menar du med att det inte finns plats för mer vindkraft? Inte ens vindkraftshatare som Åkesson och Busch har sagt så. Att det behövs mer reglerkraft är vi överens om men eftersom vi hela tiden exporterar el finns det plats för massor av vindkraft när det väl blåser.
Det är så jämt mellan blocken att risken är överhängande att det bara blir ett mandats övervikt till endera sidan. I ett sånt läge är det närmast kriminellt oansvarigt att inte ordna till en bred överenskommelse om energipolitiken.