molly50 skrev 2024-05-19 14:20:23 följande:
Det var inte ett svar på frågan. Anser du att man inte ska ha några vänner alls om man är bisexuell och lever i ett förhållande?
Jag tycker att Casanovas svar var relevant. För din invändning "ska bisexuella inte få ha några vänner alls?", kommer ALLTID upp när det är en diskussion om en man och en kvinna som umgås som vänner. Det är inte relevant, eftersom de bisexuella och homosexuella - de som lever i den världen - har sina egna regler för relationer. Det är som Casanova säger, att i alla fall manliga homosexuella och bisexuella ofta har sexuella möten med många olika män, även med anonyma män på typ herrtoaletter och i parker. Även när de är i en relation.
Jonas och Marc har ju pratat öppet i media om detta. De hade massor av sexuella kontakter med andra män medan de var gifta, de menade att "sex är bara sex, men man får inte vara emotionellt otrogen". Så tänker ju inte heterosexuella. Vi brukar tycka att sex är den allra värsta otroheten. Vi kan bli irriterade även om vår make har en väninna som han pratar om emotionella saker med, men det är ändå inte ens i närheten av om de skulle ligga med varandra. Problemet är att vi är rädda för att den emotionella närheten ska leda till fysisk närhet också, som det ofta gör när en man och en kvinna kommer nära varandra.
Så det är HELT olika saker, sluta använda det argumentet!
Jag har för övrigt själv förlorat ett par goda manliga vänner, när de träffade kvinnan i sitt liv och denna förbjöd vår nära relation. Det var tråkigt, men det var som det var. Jag accepterar det, eftersom jag inte heller skulle uppskatta att min man hade en nära relation med en annan kvinna, även om han försäkrade att de bara är vänner och att han aldrig skulle kunna tända på henne. Det här är livets villkor, och därför är det bra att investera i vänskapsrelationer med det egna könet också, för då utgör man inget hot mot en framtida partner.