• Pörny

BIM sept -22

Startar en septembertråd redan nu. 

försöker få till ett tredje barn. 3:e försöket nu. 

BIM lista
    Pörny 5/9 

• Svar på tråden BIM sept -22
  • Idas123

Jag räknade med ÄL imorgon men har inte ens dykt upp en blinkande gubbe än och strecket på testet är rätt svagt.. 
    så svårt att veta hur cykeln ser ut eftersom jag inte ens haft en mellanblödning under två år med spiralen.. 

• Jojjans
    Längtarefternästa skrev 2022-09-07 09:49:59 följande:
    Ja, alla så kallade NSAID (non-steroidal anti-inflammatory drug, eller icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel på svenska) ska undvikas då det påvisats visst samband mellan dessa och minskad fertilitet (förmodligen påverkad ägglossning). I gruppen NSAID ingår bland annat acetylsalicylsyra (exempelvis Aspirin, Treo och Bamyl), Diklofenak (exempelvis Voltaren) och Ibuprofen (Ipren och Ibumetin). (Det finns även fler verksamma ämnen (och läkemedel)). Dock ingår inte paracetamol (det aktiva ämnet i exempelvis Alvedon och Panodil) i gruppen NSAID, så det ska vara ok att ta. På Janusmed (en sida med evidensbaserat kunskaps- och beslutsstöd för läkemedelsanvändning som mödravårdcentraler ofta använder när de ska ge råd om läkemedel under graviditet) står det även att Paracetamol kan användas under graviditet. Då alkohol är fosterskadande ska det självklart undvikas under en graviditet och då det ibland kan ta veckor innan en graviditet upptäcks är det flera som  rekommenderar att alkohol undviks när man försöker bli gravid. Gällande alkohol och minskad fertilitet har jag endast sett studier som har kunnat visa något samband mellan medelhög-hög alkoholkonsumtion och minskad fertilitet (detta gäller inte bara den som försöker bli gravid utan även partnern). Alla får såklart göra det som känns bäst för en själv (jag känner mig bekväm med att ta Paracetamol och kan ta ett par glas mellan mens och ägglossning men jag dricker inget från det att jag får ett positivt äl-test fram till att mensen kommer). Då stress kan påverka fertilitet skulle jag dock försöka undvika allt som bidrar till ökad stress, vilket jag vet att många känner när de druckit alkohol eller tagit ett läkemedel, speciellt då de blir oroliga att det skulle kunna påverka fertiliteten.

tack för det utförliga svaret! Jag vet ju allt det där men har blivit så pass nojig att jag knappt våga göra nånting längre. även sånt som av vården anses vara ok. Det blir väl så när man visat sig vara ett undantag från normala rekommendationer inom vissa områden. 

• Jojjans
    Juliflicka skrev 2022-09-07 08:34:36 följande:
    ÄL + 8 idag om min app stämmer :) 

svårt att lita på en app om du inte bekräftat med äl-test eller tempning eller har några känningar vid äl. Men om det stämmer med äl+8 så tror jag absolut du skulle kunna känna. Jag har vid flera graviditeter haft svaga symtom från äl+6 och 7, alltså direkt efter att ägget fastnat gissar jag. Det som kommit först är en svag stickande/molande känsla, därefter lite molvärk. ett annat väldigt tidigt tecken för mig har varit starkare hunger, alltså så det verkligen suger i magen.

jag är också på äl+8 (eventuellt en dag längre). I söndags på kvällen på äl+5 så kände jag nån stickande känsla i ungefär 15 sekunder, och hela måndagen kände jag vid flera tillfällen molvärk som strålade upp i ryggen. Men både igår och idag har jag inte känt någonting och börjar tappa hoppet. Har iallafall tappat motivationen att testa tidigare än jg bestämt (på lördag). 

hur känns det för dig? Anar du några symptom?

• Längtarefternästa
    Jojjans skrev 2022-09-07 11:45:23 följande:

tack för det utförliga svaret! Jag vet ju allt det där men har blivit så pass nojig att jag knappt våga göra nånting längre. även sånt som av vården anses vara ok. Det blir väl så när man visat sig vara ett undantag från normala rekommendationer inom vissa områden. 

Jag förstår verkligen det. Personligen känner jag just därför att det är bäst att utgå ifrån hur man själv känner. Samtidigt tror jag också att det är viktigt att inte lägga "onödig" press på sig. Så det är verkligen en svår balansgång.

Jag såg att du skrev att du inte hade några symptom "längre". Har det varit så för dig tidigare? Att du först känt något och sen ingenting? Jag har som sagt aldrig tidigare känt någonting (inte ens när jag var gravid) men just nu har jag "mensvärk". Så konstigt. Jag ska också försöka hålla mig till tidigast lördag innan jag testar men det är svårt. 
  • Juliflicka
    Jojjans skrev 2022-09-07 11:50:09 följande:

svårt att lita på en app om du inte bekräftat med äl-test eller tempning eller har några känningar vid äl. Men om det stämmer med äl+8 så tror jag absolut du skulle kunna känna. Jag har vid flera graviditeter haft svaga symtom från äl+6 och 7, alltså direkt efter att ägget fastnat gissar jag. Det som kommit först är en svag stickande/molande känsla, därefter lite molvärk. ett annat väldigt tidigt tecken för mig har varit starkare hunger, alltså så det verkligen suger i magen.

jag är också på äl+8 (eventuellt en dag längre). I söndags på kvällen på äl+5 så kände jag nån stickande känsla i ungefär 15 sekunder, och hela måndagen kände jag vid flera tillfällen molvärk som strålade upp i ryggen. Men både igår och idag har jag inte känt någonting och börjar tappa hoppet. Har iallafall tappat motivationen att testa tidigare än jg bestämt (på lördag). 

hur känns det för dig? Anar du några symptom?

Jag har känningar i magen som mensvärk typ, men det hade jag förra månaden också utan att det blev något. i en hel vecka hade jag mensvärksliknande smärtor, så tror inget på det denna månad. Jag fick MF i maj i v8, och jag kommer inte ihåg om jag hade några symptom innan jag plussade, men hade väldigt ömma och spända bröst men minns inte när det kom.. Jag väntar bara på att brösten ska ömma för jag tror inte på nåt annat symptom.. De gör lite ont men tror det beror på något annat
  • Jojjans
    Längtarefternästa skrev 2022-09-07 11:59:39 följande:
    Jag såg att du skrev att du inte hade några symptom "längre". Har det varit så för dig tidigare? Att du först känt något och sen ingenting? Jag har som sagt aldrig tidigare känt någonting (inte ens när jag var gravid) men just nu har jag "mensvärk". Så konstigt. Jag ska också försöka hålla mig till tidigast lördag innan jag testar men det är svårt. 

Jag minns inte riktigt om det varit precis så här. Vissa gånger har jag inte trott att jag varit gravid och antagligen inte känt efter så mycket och därför inte känt något. Men dom gånger jag vet med mig att jag verkligen känt så har det känts hela tiden. 

men varje gång har varierat litegrann så det finns väl fortfarande en chans. Men även förra månaden (när testen inte ökade som dom skulle och jag fick ett tidigt missfall) så hade jag dagliga symptom, så lite uppgivet känns det. Men det blir ändå test på lördag!

• Eileen

Hej hej! Hoppar in här jag också. Första försöket, andra barnet. BIM för mig är 27/9 men har oregelbunden mens så det är alltid lite preliminärt. Kör med CB:s digitala advanced ÄL-stickor denna gång. Började testa redan för ett par dagar sedan för säkerhets skull. Hittills bara blinkande gubbe. Får se hur det går!

• Jojjans

håller tummarna för alla er som håller på och testar tidigt med tvetydiga resultat att det ska börja synas nåt övertygande idag Hjärta

• Hannis1983

Ni kan ta bort mig från listan, mensen kom idag precis som jag misstänkt. Dags att ta nya tag nästa månad. Lycka till alla Glad

• Barbrastreisand

Äl+10 och testa-tidigt fortfarande blankt. Man står och vrider och vänder på testet med förhoppning om "det kanske ändå inte är ett torkstreck", men inser snabbt att så är inte fallet. Hade förhoppningar denna månad, men hoppet är rätt tömt nu då jag tycker det borde ha visat något hittills. Det var inte menat denna gång heller...

Svar på tråden BIM sept -22