• Anonym (Hjälp!)

Min 5 åring driver mig till vansinne!

Jag orkar snart inte längre med min son på 5 år. Hoppas att någon här kan ge tipps som jag kanske inte har testad själv än, eller ge mig lite insikt i varför han gör som han gör.

Jag vill p
    åpeka redan innan att jag har vant mig till en psykolog och det ska göran en utredning. Men det tar ju tid och jag måste ju orka tills dess. Dessutom finns det ingen garanti att jag får reda på varför han beter sig som han gör och hur jag kan hantera honom på ett bättre sätt.

Till problemet (varning: det kommer bli l
    ångt, för det finns inte ett stort problem, utan många små som var och en för sig vore helt okej att handskas med). Det är också så att det har gått väldig smidig med honom de första 3 åren. Säkert med lite upp och ner, det är ju normalt, men generellt fanns inga problem. Upp till 3,5 år eller kanske till närmare 4 år gick det sämre, och från ungefär 4,5 år och speciellt från några månader innan han fyllde 5 (han fyllde år nu under sommaren) blev det hela extrem.

1. Intryck blir lätt för mycket för honom. Och d
    å menar jag inte i stil med nöjesparker och sånt, utan förskolan. Förskolan i sig är jag nöjd med, lärare och barnskötera är underbara och han känner sig trygg där och har kompisar. Men han är en iakttagare i extremform. Det märktes redan när han var små och jag antog att det blir bättre med åldern. Alltså inte han blir mindre av en iakttagare, utan att förskolan blir mindre jobbig för honom.
    Men det gick tvärtom, det blir bara jobbigare och jobbigare. Jag jobbar deltid, så han är på förskolan i ungefär 5, max 6 timmar per dag, ibland tom mindre. Jag ser också till att han har ledig oftas, tex när någon annan kan passa honom eller när jag kan jobba hemifrån i minst en hel vecka i sträck. Ändå är det jobbig och det påverkar såklart hans beteende.
    För att förtydliga hur jobbig det är för honom: tidigare var det så att han på fredagr blev trött väldig tidig på kvällen och var grinig på eftermiddagen. Kanske somnar på soffan på eftermiddag när vi läser en bok. Alltså ingenting som jag anser som väldig onormalt. Ibland var det även så lite på torsdagar. 
    Men sista halva året kan vi ha det såhär varenda dag på veckan! Och somnar han på eftermiddag är han inte pigg och glad när han vaknar, utan tvärtom han gråter och skriker i minst en halv timme, ofast upp till en timme.
    Han sover tillräklig under natten - 11-12 timmar vanligtvis. Ibland, när han är extrem trött och lägger sig tidig kan det blir 13 timmer. För det mesta vaknar han av sig själv p
    å morgonen, så han får tillräklig med sömn.

2. Hans beteende gällande att följa tillsägelser och dylikt: han beter sig som jag skulle förvänta mig av ett barn som inte möter någon konsekvens. Dvs. ett barn som har lärt sig att hen behöver inte lyssna för ingen följer igenom, eller som lärt sig att hen får som hen vill bara hen tjatar/grinar/skrikar tillräklig mycket.
    Jag är konsekvent av princip. För att jag vet att jag bara ställer till det för mig om jag inte är det. Och för att jag brukar har en anledning till varför jag förbjuda något eller kräver något. 
    Ändå beter han sig alltså som han gör. Han ger inte upp! Han testar samma gränsar om och om igen, han tyckt aldrig lära sig att de gränserna finns och att de inte kommer att flytta på sig.
    Jag vet ju att barn är olika och att några barn behöver bara putta lite på gränsen 2 gånger tills de accepterar att den står där den står och att andra springer hårt mot den 15 gånger innan de är nöjda. Och så testar de gränsen igen då och då för att se om något har ändrats.
    Men min son kan kasta sig med huvudet förre mot samma gräns 100 gånger och ger fortfarande inte upp! Jag fattar helt enkelt inte varför han håller på såhär. Han är ju inte dum! Tvärtom, jag tycker han är väldig klok! 

3. Han "vill" vara missnöjd. Känner ni till den sortens semestrande som åker på en resa och spenderar en stor del av sin tid till att hitta något att klaga över? Det är ungefär såhär jag upplever min son. Att han aktivt leter efter saker att gnälla och klaga över. Det kan vara saker han annars tycker om, om det inte finns något "bättre" att gnälla över. Har får verkligen oftas känsal att han vill eller behöver vara missnöjd.

4. Han är aldrig tyst. Nu menar jag inte att han pratar mycket - det gör han och det är inte problemet. Jag även större barn som pratade mycket och jag tyckte det är underbart och kul. Visst kan det vara jobbig, men det är ju ändå något bra. Samma med "varför"-fasen.
    Men 5 åringen är extrem. Det började när han var lite över 3, kort efter varför-fasen började. Han började då att ställa frågor jämt, bara för frågandes skull, inte för att han ville veta något. Det gick såhär hela dagen och tog nästan knäcken på mig, tills jag fick ett utbrott för jag orkade helt enkelt inte. Typen av hans frågor var sådär: "Mamma, har jag varit på förskolan idag?" när jag just har hämtat honom från förskolan (vi kunde fortfarande vara inne i lokalen!) eller "Mamma, äter jag en banan?" medan han äter en banan. Ja, ni förstår hur jag menar. Det gick sådär hela jävla dagen, utan avbrott.
    När jag fick mitt utbrott, det var när vi gick på gatan, kunde man se hur han direkt sekunden efter anstränger sig för att hitta på en fråga där jag inte kan påstå att han själv vet svaret. Man kunde verkligen se i hans ansikte hur det jobbar i hans lilla huvud. Det tog några sekunder tills det kom: "Mamma, när ska bussen köra vidare?" (pekande på en buss som stod vid rött ljus), "Mamma, vem bor där?" (pekande på ett hus framför oss) ....
    Det blev lite bättre med frågorna ibland, men än idag, nästan 2 år senare, ställer han fortfarande ett flertal meningslösa frågor varenda dag. Och med meningslös menar jag att det antingen frågor han själv vet svaret till mycket väl, eller frågor där han inte bryr sig om svaret i det minsta.
    Eller s
    å frågar han samma sak flera gånger i rad. Direkt efter han fick svaret frågar han igen. Inte för att han inte förstod svaret, för oftas är det väldig enkla frågor och enkla ja/nej svar. Han frågar för att det ska komma ljud ur hans strupe.

Men han blev inte tystare bara för att det blev bättre med frågorna. Han kompenserade med att prata mer istället och de senaste månaderna har han börjat göra ljud. När jag säger "prata mer" menar jag inte vettig prat, utan kommer han inte på något säger han helt enkelt exakt samma sak flera gånger.
    Gällande ljud menar jag inte ljud som tillhör leken, de bryr jag mig inte om, utan bara konstiga ljud utan någon mening.
    Och såhär går det jämt, hela dagen, varje dag.

Samtidig är det s
    å att han kan leker väldig bra ensam. Han är besatt av tåg sedan ungefär 3 år tillbaka och kan leka i timmar. Mest nöjd är han för det mesta om vi är hemma hela dagen och han kan ligga på golvet och leka med tåget och byggstenar (som oftas, inte alltid, har något med tåg att göra) och andra fantasilekar. Och det gör vi såklart oftas, det flesta veckorna har vi minst en "pyjamas-dag" på helgen.
    Och det finns också en sak som fungerar utmärkt, och det är jag väldig glad över: trafiken! Jag kan utan att vara orolig låta honom springa/cykla 100 meter i förväg och vara säker att han stannar framför gatan. Tom när han träffar en kompis framfrö övergångsstället och kompisen och dess mamma/pappa går öder gatan och kompisen säger något i stil med "Men kom, det är grönt, du får gå!" rör han på sig. Så tydligen kan han följa regler eller tillsägelser när han vill, men av någon anledning vill han inte för det mesta.

Usch, förlåt, det blev verkligen lång nu, men jag behöver ju få i allt som är relevant om någon ska kunna hjälpa.
    Hoppas verkligen att någon orkar läsa all detta och kan kommer med förslag. Jag bryr mig inte om det är någon som har ett barn som mitt och hittade något som fungerade, eller någon som jobbar med barn och har tipps, eller någon som bara har idéer. Jag är tacksam för alla förslag, för de kan inte göra det värre i alla fall!

• Svar på tråden Min 5 åring driver mig till vansinne!
  • Anonym (underlätta)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2022-08-04 08:01:37 följande:
    Ja, att man ska välja sina strider håller jag absolut med om och det brukar jag göra. Jag förundras öftas över föräldrar som gör livet svårare än nödvändig för sig själva för att det kämper om onödiga saker hela tiden.
    Samtidig är det nog så att jag måste se över vad jag kämper över. Det är absolut så att jag blir strängare när jag är stressad och irriterad en längre tid. Helt enkelt för att jag orkar mindre och då sliter fler saker på nerverna. Så jag får ägna de närmaste dagar med att stanna upp varenda gång jag vill säga till honom och fundera först om det är rimlig eller om det är bara för att jag är stressad.

Att ge efter när han skriker kommer jag inte göra, jag är alldeles för rädd att det då blir mer och mer skrik. Men jag hoppas att alla de andra saker jag blev tipsade om och som jag kan använda kommer att göra en skillnad.

Jag ska absolut läsa boken! Den finns på min bibliotek, har jag just sett.
    Vad gäller att ge efter för skrik eller inte, tänker jag att det beror på vilken typ av skrik det är. Om det handlar om sådant som att vilja äta godis till frukost håller jag helt med, däremot om det det är skrik p g a att barnet inte klarar av vissa krav för att han är jättetrött tror jag tvärtom att det kan vara helt nödvändigt att lyssna på det barnet säger genom att skrika.

En annan sak: Låter som att du verkligen skulle behöva mer avlastning än du får just nu. Har du funderat på att ansöka om kontaktfamilj eller liknande?
  • Jemp

Ang regler att hoppa i sängen odyl: även om de vet och reglerna alltid varit desamma, så är inte impulskontrollen särskilt stark. 

Ang boktips: med känsla för barns självkänsla av Petra Krantz. Jag tycker den väcker många bra funderingar om varför barn gör saker vilket jag också tycker gör att det blir lättare att hantera. 

• Anonym (Hjälp!)
    Jemp skrev 2022-08-04 22:00:55 följande:
    Ställa frågor är i mina ögon fullt normalt. Min 6åring har en sån period nu när han frågar om saker han verkligen vet. Efter lite luskande kom det fram det jag misstänkte: han vill påbörja en dialog men har egentligen inget att säga. Uppmärksamhet, mao. Jag har börjat kontra med "du vet att 1*1 är 1. Vilken dinosaurie är din favorit?" eller liknande. 
    (Även min fyraåring ställer frågor i liknande situationer men hon är mer i den mer meningslösa varför-åldern, dvs det är inte heller "äkta" funderingar eller hur jag ska beskriva). 
    Även vissa andra av dina punkter får mig att fundera över uppmärksamhet. 

Tröttheten låter ju svår, att det alltid är så. Vad säger förskolan? Ger de möjligheter att gå undan? På vår finns tex både hörselkåpor, lugn och ro tält, möjligheter att välja aktivitet osv. Kanske är han väldigt introvert? Låter ju klokt att stanna hemmavid åtminstone halva helgen då för återhämtning, men lite utevistelse i närområdet tänker jag ingår där. 

Du skriver att du gärna ger honom ledigt om du kan jobba hemma minst en vecka, men kanske värt även med en enstaka ledig dag mitt i veckan (om/när möjlighet finns, du verkar ju redan anpassa tiderna mycket). 

I övrigt tycker jag också att det jag läst (hittills) låter hyfsat normalt. 
    Självklart är det normalt att ställa frågor och det är ju en bra sak. Men jag tycker min son är extrem i sina frågor, eftersom han ställer många av dem enbart för att ha något att säga.

När det gäller fr
    ågor som jag beskrev i mitt TS, typ "Äter jag en banan?" handlade det oftas om en dialog, eller att han ville berätta något. Det blev lite bättre när jag förklarade för honom att om han vill berätta något ska han säga det, inte fråga. 
    Men han gör det fortfarande änd
    å. Inte heller behovet av mer uppmärksamhet kan förklara det, för han gör det i alla möjliga situationer, dvs. inte enbart när han inte har uppmärksamhet. Han kan håller på sådär när som helst.

Han kan g
    å undan i förskolan lite, men möjligheten är begränsad.

Han f
    år stanna hemma om jag jobbar hemifrån minst en vecka eftersom han behöver 1-2 dagar för att vänja sig. Jag har ju lite flexibilitet när jag jobbar, men jag måste ju ändå jobba när han är med och det är svårt för honom på början när det inte hände ett tag. Därför är det kontrapsoduktivt att ha honom hemma om det är en kortare tid, för då blir det mer extra stress.
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (underlätta) skrev 2022-08-04 22:09:58 följande:
    Vad gäller att ge efter för skrik eller inte, tänker jag att det beror på vilken typ av skrik det är. Om det handlar om sådant som att vilja äta godis till frukost håller jag helt med, däremot om det det är skrik p g a att barnet inte klarar av vissa krav för att han är jättetrött tror jag tvärtom att det kan vara helt nödvändigt att lyssna på det barnet säger genom att skrika.

En annan sak: Låter som att du verkligen skulle behöva mer avlastning än du får just nu. Har du funderat på att ansöka om kontaktfamilj eller liknande?
    Då förstår jag hur du menar. Jag, då är jad med. 
    Han brukar inte skrika av trötthet, d
    å gråter han mycket. Skrik brukar det vara när något inte passar honom. Han försöker även oftas att helt medvetet skrika gällt när något inte är som han vill.

Nej, har aldrig funderat p
    å en kontaktfamilj och det är ingen option för mig. För det ena skulle jag då anser att jag en helt oduglig mamma och för det andra tycker jag inte det är nödvändig. Det har ju funkat okej innan. Visst gick det upp och ner, men det är ju normalt. Det är mest det sista halva året och speciellt de senaste typ 3 månader det blev extrem. Och jag hoppas ju att det blir bättre.
  • Anonym (Hjälp!)
    Jemp skrev 2022-08-04 22:18:33 följande:

Ang regler att hoppa i sängen odyl: även om de vet och reglerna alltid varit desamma, så är inte impulskontrollen särskilt stark. 

Ang boktips: med känsla för barns självkänsla av Petra Krantz. Jag tycker den väcker många bra funderingar om varför barn gör saker vilket jag också tycker gör att det blir lättare att hantera. 

Jag sa ju inte att jag förvänta mig att han ska hålla sig till reglerna 100% av tiden. Det med hoppa i sängen och godis var exempel på hur jag resonerar gällande konsekvens.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2022-08-05 21:58:33 följande:
    Självklart är det normalt att ställa frågor och det är ju en bra sak. Men jag tycker min son är extrem i sina frågor, eftersom han ställer många av dem enbart för att ha något att säga.

När det gäller frågor som jag beskrev i mitt TS, typ "Äter jag en banan?" handlade det oftas om en dialog, eller att han ville berätta något. Det blev lite bättre när jag förklarade för honom att om han vill berätta något ska han säga det, inte fråga. 
    Men han gör det fortfarande ändå. Inte heller behovet av mer uppmärksamhet kan förklara det, för han gör det i alla möjliga situationer, dvs. inte enbart när han inte har uppmärksamhet. Han kan håller på sådär när som helst.

Han kan gå undan i förskolan lite, men möjligheten är begränsad.

Han får stanna hemma om jag jobbar hemifrån minst en vecka eftersom han behöver 1-2 dagar för att vänja sig. Jag har ju lite flexibilitet när jag jobbar, men jag måste ju ändå jobba när han är med och det är svårt för honom på början när det inte hände ett tag. Därför är det kontrapsoduktivt att ha honom hemma om det är en kortare tid, för då blir det mer extra stress.
    Men varför har det betydelse HUR han startar en konversation? Varför kan han inte starta en konversation med en fråga? Det gör jag ibland. Gör inte du?
    Detta är ju ett exempel på att välja sina strider eftersom varje tillsägelse som du ger din son tar han som kritik. Om det blir för mycket tillsägelser och negativitet så påverkar det hans självkänsla. Det är inget konstigt utan hur vi fungerar som människor. Och jag tycker faktiskt inte du har någon rätt att försöka detaljstyra en annan människa så till den grad att du bestämmer HUR han pratar.
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-08-06 10:50:43 följande:
    Men varför har det betydelse HUR han startar en konversation? Varför kan han inte starta en konversation med en fråga? Det gör jag ibland. Gör inte du?
    Detta är ju ett exempel på att välja sina strider eftersom varje tillsägelse som du ger din son tar han som kritik. Om det blir för mycket tillsägelser och negativitet så påverkar det hans självkänsla. Det är inget konstigt utan hur vi fungerar som människor. Och jag tycker faktiskt inte du har någon rätt att försöka detaljstyra en annan människa så till den grad att du bestämmer HUR han pratar.

Men nu får du väl ge dig! Som jag skrev gör han det jämt. Han ställer helt onödiga frågor hela tiden. Om du tycker det är normalt att ett barn gör såhär, varsågod, men jag tycker som sagt inte det. Jag vet faktist att detta beteendet inte är normalt, för jag vet tillräklig mycket om "normala" bars utveckling.

Och om du inte hade ett problem med att n
    ågon non-stop ställa frågor till som personen mycket väl vet svaret till ("Mamma, äter jag en banan?" "Mamma, äter jag fortfarande en banan?" "Mamma, är bananen gul?" Mamma, har jag just ätit en banan?" "Mama, var bananen gul?" "Mamma, är min tröja grön?" "Mamma, har jag en tröja på mig?") .... HELA JÄVLA TIDEN ... då bra för dig.

Men JAG har ett problem och jo, jag f
    år försöka styra hur någon bete sig mot mig. Han får gärna prata sådär med andra personer som inte blir irriterad av detta beteendet (fast jag har inte mött någon än), men inte med mig.

Och nu ber jag dig att avst
    å från vidare svar om du inte har något hjälpsamt att tillföra. Du har gett din åsikt, jag fattar att du anser att det är nomalt, du behöver inte jämt repetera dig.

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-08-06 10:50:43 följande:
    "Jämt repetera mig"? Jag har gett dig två svar i denna tråden! Men tycker du det är repetetivt, så visst. Du verkar inte ha stort tålamod.
    Jag trodde du skrev för att du ville ha åsikter, men du vill ha medhåll förstår jag. Och det du ger exempel på här, på hur det låter när ditt barn hela tiden frågar, har du inte riktigt gett exempel på innan. Om du nu redan vet att det inte är normalt, vad är det då du vill?
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-08-06 21:23:00 följande:
    "Jämt repetera mig"? Jag har gett dig två svar i denna tråden! Men tycker du det är repetetivt, så visst. Du verkar inte ha stort tålamod.
    Jag trodde du skrev för att du ville ha åsikter, men du vill ha medhåll förstår jag. Och det du ger exempel på här, på hur det låter när ditt barn hela tiden frågar, har du inte riktigt gett exempel på innan. Om du nu redan vet att det inte är normalt, vad är det då du vill?
    Jag ber dig igen att sluta svara, för du har tydligen inte läst tråden.
  • Anonym (underlätta)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2022-08-06 20:49:44 följande:

Men nu får du väl ge dig! Som jag skrev gör han det jämt. Han ställer helt onödiga frågor hela tiden. Om du tycker det är normalt att ett barn gör såhär, varsågod, men jag tycker som sagt inte det. Jag vet faktist att detta beteendet inte är normalt, för jag vet tillräklig mycket om "normala" bars utveckling.

Och om du inte hade ett problem med att någon non-stop ställa frågor till som personen mycket väl vet svaret till ("Mamma, äter jag en banan?" "Mamma, äter jag fortfarande en banan?" "Mamma, är bananen gul?" Mamma, har jag just ätit en banan?" "Mama, var bananen gul?" "Mamma, är min tröja grön?" "Mamma, har jag en tröja på mig?") .... HELA JÄVLA TIDEN ... då bra för dig.

Men JAG har ett problem och jo, jag får försöka styra hur någon bete sig mot mig. Han får gärna prata sådär med andra personer som inte blir irriterad av detta beteendet (fast jag har inte mött någon än), men inte med mig.

Och nu ber jag dig att avstå från vidare svar om du inte har något hjälpsamt att tillföra. Du har gett din åsikt, jag fattar att du anser att det är nomalt, du behöver inte jämt repetera dig.

Mitt barn med npf har periodvis hållit på ungefär sådär. Dels har det varit ett sätt att få igång en konversation när hen inte vetat vad hen ska säga, dels tror jag det kan vara en "släng av" Tourettes (säger inte att ditt barn har något av det (det kan inte jag avgöra, bara att jag känner igen beteendet). Har inte funkat alls att "uppfostra bort", utan det jag försökt göra är att leda över till en mer konstruktiv konversation. t ex "ja, du äter en banan, är det gott?" och sedan vidare inpå något som jag vet hen tycker om att prata om.

Tror att det kan vara rent kontraproduktivt att ständigt markera mot din son om hen ställer jobbiga frågor. Hen kanske faktiskt inte kan stoppa sig / hitta ett annat sätt att prata med dig, och om du då hela tiden säger ifrån / blir irriterad tror jag att det kan riskera att göra det hela ännu jobbigare (och jo, jag vet alltså att det kan vara rejält påfrestande, under en period gjorde vårt barn dessutom konstiga läten samtidigt som hen gick fram och tillbaka, fram och tillbaka i vardagsrummet).
  • Anonym (underlätta)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2022-08-05 22:03:38 följande:
    Då förstår jag hur du menar. Jag, då är jad med. 
    Han brukar inte skrika av trötthet, då gråter han mycket. Skrik brukar det vara när något inte passar honom. Han försöker även oftas att helt medvetet skrika gällt när något inte är som han vill.

Nej, har aldrig funderat på en kontaktfamilj och det är ingen option för mig. För det ena skulle jag då anser att jag en helt oduglig mamma och för det andra tycker jag inte det är nödvändig. Det har ju funkat okej innan. Visst gick det upp och ner, men det är ju normalt. Det är mest det sista halva året och speciellt de senaste typ 3 månader det blev extrem. Och jag hoppas ju att det blir bättre.
    Ja du känner ju ditt barn bäst, jag kan förstås vara helt fel ute med en del av mina tankar. Jag vet bara från mitt barn att utbrott kan orsakas av att hen t ex fått för mycket intryck, och väldigt sällan är en väg för att få en fördel (vilket mina barn utan npf ibland försöker använda sig av). Ditt barn har ju inte fått någon diagnos än, men jag känner igen en hel del från mitt barn med npf (autism), och jag vet att det är jättevanligt att reaktioner hos barn med autism misstolkas av omgivningen.

Förstås helt upp till dig med kontaktfamilj. Om du känner att du orkar med dig själv och ditt barn, och räknar med att det som "driver dig till vansinne" nu snart kommer att gå över, då är det förstås onödigt. Generellt tycker jag dock det är tråkigt att så många är rädda för att söka hjälp. Jag har flera vänner som är jättebra föräldrar (bättre än genomsnittet skulle jag säga) som sökt hjälp på olika sätt, bl a en ensamstående mamma. Det gör dig inte på något sätt till en sämre mamma, tvärtom - som föräldrar behöver vi tänka att det bästa att göra är det som är bäst för barnet, och ibland är det bästa för barnet att söka hjälp och avlastning. Om du skulle ändra dig kan du börja med att ringa och höra dig för anonymt. Om inte, kan du på avlastning på annat sätt? Jag hade verkligen behövt det om jag varit i din situation.
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (underlätta) skrev 2022-08-07 15:22:39 följande:
    Mitt barn med npf har periodvis hållit på ungefär sådär. Dels har det varit ett sätt att få igång en konversation när hen inte vetat vad hen ska säga, dels tror jag det kan vara en "släng av" Tourettes (säger inte att ditt barn har något av det (det kan inte jag avgöra, bara att jag känner igen beteendet). Har inte funkat alls att "uppfostra bort", utan det jag försökt göra är att leda över till en mer konstruktiv konversation. t ex "ja, du äter en banan, är det gott?" och sedan vidare inpå något som jag vet hen tycker om att prata om.

Tror att det kan vara rent kontraproduktivt att ständigt markera mot din son om hen ställer jobbiga frågor. Hen kanske faktiskt inte kan stoppa sig / hitta ett annat sätt att prata med dig, och om du då hela tiden säger ifrån / blir irriterad tror jag att det kan riskera att göra det hela ännu jobbigare (och jo, jag vet alltså att det kan vara rejält påfrestande, under en period gjorde vårt barn dessutom konstiga läten samtidigt som hen gick fram och tillbaka, fram och tillbaka i vardagsrummet).
    Ja, det känns absolut inte bra att vara irriterad konstant och säga till honom. Det är klart att det inte är vidare trevlig för honom heller.
    Men det är bara s
    å himla irriterande när han håller på såhär.

Jag har funderat lite mer över just det men hans fr
    ågor och jag är inte säkert längre att det handlar om att starta en konversation. Största problemet är ju att alla intryck blir för mycket för honom och det påverka såklart hans beteende. Jag har sett de frågorna som något skilt från detta, men nu är jag inte säker längre. Jag undrar om det kanske har att göra med den konstanta överstimulation - han kan ju aldrig stänga av, har typ ingen filter som "vanliga" människor har och tar in precis allt. 
    Därför kom tanken att hans "onödiga" fr
    ågor kanske hjälper honom på något sätt. Kanske att han klamrar sig fast vid det han känner eller han försöka varva ner genom att fokusera på vad han gör just nu.

Jag hoppas jag blir lite klockare efter utredningen. För jag antar att ett jobbigt beteende blir även enklare att uthärda om jag först
    år varför han gör det.
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (underlätta) skrev 2022-08-07 15:34:02 följande:
    Ja du känner ju ditt barn bäst, jag kan förstås vara helt fel ute med en del av mina tankar. Jag vet bara från mitt barn att utbrott kan orsakas av att hen t ex fått för mycket intryck, och väldigt sällan är en väg för att få en fördel (vilket mina barn utan npf ibland försöker använda sig av). Ditt barn har ju inte fått någon diagnos än, men jag känner igen en hel del från mitt barn med npf (autism), och jag vet att det är jättevanligt att reaktioner hos barn med autism misstolkas av omgivningen.

Förstås helt upp till dig med kontaktfamilj. Om du känner att du orkar med dig själv och ditt barn, och räknar med att det som "driver dig till vansinne" nu snart kommer att gå över, då är det förstås onödigt. Generellt tycker jag dock det är tråkigt att så många är rädda för att söka hjälp. Jag har flera vänner som är jättebra föräldrar (bättre än genomsnittet skulle jag säga) som sökt hjälp på olika sätt, bl a en ensamstående mamma. Det gör dig inte på något sätt till en sämre mamma, tvärtom - som föräldrar behöver vi tänka att det bästa att göra är det som är bäst för barnet, och ibland är det bästa för barnet att söka hjälp och avlastning. Om du skulle ändra dig kan du börja med att ringa och höra dig för anonymt. Om inte, kan du på avlastning på annat sätt? Jag hade verkligen behövt det om jag varit i din situation.
    Ja, jag vet att det är dumt, men det är ungefär som med psykisk sjukdom och söka hjälp för det. Jag vet ju att det inte är skamlig och tycker man ska söka hjälp, men det finns ändå en spärr inom mig för det är fortfarande ett stigma i samhället.
    Och s
    å hör man ju en del hemska historier av folk som frågade om hjälp och råkade illa ut pga detta (socialen). Nu vet jag ju inte hur mycket av det stämmer, men ändå är man ju rädd att någon anser man är en helt olämplig förälder bara man behöver två timmar för sig själv i veckan.

Dessutom förväntar jag mig faktist att det blir bättre, att det handlar om att först
    å hans beteende och hur jag ska bemöta det. Det är ju inte kul för honom heller att hålla på som han gör. Så det handlar ju inte bara om jag måste orka, utan också att jag måste hjälpa honom att bli gladare oh klara sitt liv.
Svar på tråden Min 5 åring driver mig till vansinne!