Min 5 åring driver mig till vansinne!
Anonym (Hjälp!) skrev 2022-08-01 23:08:38 följande:
Jag tycker inte det är normalt, även utifrån det jag kunde förklara. Jag tycker inte det är normalt att ett barn frågar eller säger extakt samma sak fler gånger i rad eller gör konstiga ljud för att undvika att vara tyst när han inte vet vad had ska säga.
Inte heller tycker jag det är normalt att ett barn som uppfostras på ett konsekvent helt skiter i vad man säger.
Eller att ett barn på 5 år flera gånger i veckan somnar av utmattning (efter 5 timmer på förskolan) på eftermiddagen, sover 1-2 timmar, vaknar och skriker i en timme och sedan sover 11-12 timmar under natten.
Men okej, om du tycker det är normalt då är det så, jag håller inte med.
Men även om det är normalt - har du tipps hur jag kan hantera honom utan att tappa det? För egentligen spelar det ju ingen roll om det är normalt eller inte. Jag orkar inte och därför måste jag förändra något i hur jag gör med honom.
(Även min fyraåring ställer frågor i liknande situationer men hon är mer i den mer meningslösa varför-åldern, dvs det är inte heller "äkta" funderingar eller hur jag ska beskriva).
Även vissa andra av dina punkter får mig att fundera över uppmärksamhet.
Tröttheten låter ju svår, att det alltid är så. Vad säger förskolan? Ger de möjligheter att gå undan? På vår finns tex både hörselkåpor, lugn och ro tält, möjligheter att välja aktivitet osv. Kanske är han väldigt introvert? Låter ju klokt att stanna hemmavid åtminstone halva helgen då för återhämtning, men lite utevistelse i närområdet tänker jag ingår där.
Du skriver att du gärna ger honom ledigt om du kan jobba hemma minst en vecka, men kanske värt även med en enstaka ledig dag mitt i veckan (om/när möjlighet finns, du verkar ju redan anpassa tiderna mycket).
I övrigt tycker jag också att det jag läst (hittills) låter hyfsat normalt.