• Anonym (Hjälp!)

    Min 5 åring driver mig till vansinne!

    Jag orkar snart inte längre med min son på 5 år. Hoppas att någon här kan ge tipps som jag kanske inte har testad själv än, eller ge mig lite insikt i varför han gör som han gör.

    Jag vill p
    åpeka redan innan att jag har vant mig till en psykolog och det ska göran en utredning. Men det tar ju tid och jag måste ju orka tills dess. Dessutom finns det ingen garanti att jag får reda på varför han beter sig som han gör och hur jag kan hantera honom på ett bättre sätt.

    Till problemet (varning: det kommer bli l
    ångt, för det finns inte ett stort problem, utan många små som var och en för sig vore helt okej att handskas med). Det är också så att det har gått väldig smidig med honom de första 3 åren. Säkert med lite upp och ner, det är ju normalt, men generellt fanns inga problem. Upp till 3,5 år eller kanske till närmare 4 år gick det sämre, och från ungefär 4,5 år och speciellt från några månader innan han fyllde 5 (han fyllde år nu under sommaren) blev det hela extrem.

    1. Intryck blir lätt för mycket för honom. Och d
    å menar jag inte i stil med nöjesparker och sånt, utan förskolan. Förskolan i sig är jag nöjd med, lärare och barnskötera är underbara och han känner sig trygg där och har kompisar. Men han är en iakttagare i extremform. Det märktes redan när han var små och jag antog att det blir bättre med åldern. Alltså inte han blir mindre av en iakttagare, utan att förskolan blir mindre jobbig för honom.
    Men det gick tvärtom, det blir bara jobbigare och jobbigare. Jag jobbar deltid, så han är på förskolan i ungefär 5, max 6 timmar per dag, ibland tom mindre. Jag ser också till att han har ledig oftas, tex när någon annan kan passa honom eller när jag kan jobba hemifrån i minst en hel vecka i sträck. Ändå är det jobbig och det påverkar såklart hans beteende.
    För att förtydliga hur jobbig det är för honom: tidigare var det så att han på fredagr blev trött väldig tidig på kvällen och var grinig på eftermiddagen. Kanske somnar på soffan på eftermiddag när vi läser en bok. Alltså ingenting som jag anser som väldig onormalt. Ibland var det även så lite på torsdagar. 
    Men sista halva året kan vi ha det såhär varenda dag på veckan! Och somnar han på eftermiddag är han inte pigg och glad när han vaknar, utan tvärtom han gråter och skriker i minst en halv timme, ofast upp till en timme.
    Han sover tillräklig under natten - 11-12 timmar vanligtvis. Ibland, när han är extrem trött och lägger sig tidig kan det blir 13 timmer. För det mesta vaknar han av sig själv p
    å morgonen, så han får tillräklig med sömn.

    2. Hans beteende gällande att följa tillsägelser och dylikt: han beter sig som jag skulle förvänta mig av ett barn som inte möter någon konsekvens. Dvs. ett barn som har lärt sig att hen behöver inte lyssna för ingen följer igenom, eller som lärt sig att hen får som hen vill bara hen tjatar/grinar/skrikar tillräklig mycket.
    Jag är konsekvent av princip. För att jag vet att jag bara ställer till det för mig om jag inte är det. Och för att jag brukar har en anledning till varför jag förbjuda något eller kräver något. 
    Ändå beter han sig alltså som han gör. Han ger inte upp! Han testar samma gränsar om och om igen, han tyckt aldrig lära sig att de gränserna finns och att de inte kommer att flytta på sig.
    Jag vet ju att barn är olika och att några barn behöver bara putta lite på gränsen 2 gånger tills de accepterar att den står där den står och att andra springer hårt mot den 15 gånger innan de är nöjda. Och så testar de gränsen igen då och då för att se om något har ändrats.
    Men min son kan kasta sig med huvudet förre mot samma gräns 100 gånger och ger fortfarande inte upp! Jag fattar helt enkelt inte varför han håller på såhär. Han är ju inte dum! Tvärtom, jag tycker han är väldig klok! 

    3. Han "vill" vara missnöjd. Känner ni till den sortens semestrande som åker på en resa och spenderar en stor del av sin tid till att hitta något att klaga över? Det är ungefär såhär jag upplever min son. Att han aktivt leter efter saker att gnälla och klaga över. Det kan vara saker han annars tycker om, om det inte finns något "bättre" att gnälla över. Har får verkligen oftas känsal att han vill eller behöver vara missnöjd.

    4. Han är aldrig tyst. Nu menar jag inte att han pratar mycket - det gör han och det är inte problemet. Jag även större barn som pratade mycket och jag tyckte det är underbart och kul. Visst kan det vara jobbig, men det är ju ändå något bra. Samma med "varför"-fasen.
    Men 5 åringen är extrem. Det började när han var lite över 3, kort efter varför-fasen började. Han började då att ställa frågor jämt, bara för frågandes skull, inte för att han ville veta något. Det gick såhär hela dagen och tog nästan knäcken på mig, tills jag fick ett utbrott för jag orkade helt enkelt inte. Typen av hans frågor var sådär: "Mamma, har jag varit på förskolan idag?" när jag just har hämtat honom från förskolan (vi kunde fortfarande vara inne i lokalen!) eller "Mamma, äter jag en banan?" medan han äter en banan. Ja, ni förstår hur jag menar. Det gick sådär hela jävla dagen, utan avbrott.
    När jag fick mitt utbrott, det var när vi gick på gatan, kunde man se hur han direkt sekunden efter anstränger sig för att hitta på en fråga där jag inte kan påstå att han själv vet svaret. Man kunde verkligen se i hans ansikte hur det jobbar i hans lilla huvud. Det tog några sekunder tills det kom: "Mamma, när ska bussen köra vidare?" (pekande på en buss som stod vid rött ljus), "Mamma, vem bor där?" (pekande på ett hus framför oss) ....
    Det blev lite bättre med frågorna ibland, men än idag, nästan 2 år senare, ställer han fortfarande ett flertal meningslösa frågor varenda dag. Och med meningslös menar jag att det antingen frågor han själv vet svaret till mycket väl, eller frågor där han inte bryr sig om svaret i det minsta.
    Eller s
    å frågar han samma sak flera gånger i rad. Direkt efter han fick svaret frågar han igen. Inte för att han inte förstod svaret, för oftas är det väldig enkla frågor och enkla ja/nej svar. Han frågar för att det ska komma ljud ur hans strupe.

    Men han blev inte tystare bara för att det blev bättre med frågorna. Han kompenserade med att prata mer istället och de senaste månaderna har han börjat göra ljud. När jag säger "prata mer" menar jag inte vettig prat, utan kommer han inte på något säger han helt enkelt exakt samma sak flera gånger.
    Gällande ljud menar jag inte ljud som tillhör leken, de bryr jag mig inte om, utan bara konstiga ljud utan någon mening.
    Och såhär går det jämt, hela dagen, varje dag.



    Samtidig är det s
    å att han kan leker väldig bra ensam. Han är besatt av tåg sedan ungefär 3 år tillbaka och kan leka i timmar. Mest nöjd är han för det mesta om vi är hemma hela dagen och han kan ligga på golvet och leka med tåget och byggstenar (som oftas, inte alltid, har något med tåg att göra) och andra fantasilekar. Och det gör vi såklart oftas, det flesta veckorna har vi minst en "pyjamas-dag" på helgen.
    Och det finns också en sak som fungerar utmärkt, och det är jag väldig glad över: trafiken! Jag kan utan att vara orolig låta honom springa/cykla 100 meter i förväg och vara säker att han stannar framför gatan. Tom när han träffar en kompis framfrö övergångsstället och kompisen och dess mamma/pappa går öder gatan och kompisen säger något i stil med "Men kom, det är grönt, du får gå!" rör han på sig. Så tydligen kan han följa regler eller tillsägelser när han vill, men av någon anledning vill han inte för det mesta.

    Usch, förlåt, det blev verkligen lång nu, men jag behöver ju få i allt som är relevant om någon ska kunna hjälpa.
    Hoppas verkligen att någon orkar läsa all detta och kan kommer med förslag. Jag bryr mig inte om det är någon som har ett barn som mitt och hittade något som fungerade, eller någon som jobbar med barn och har tipps, eller någon som bara har idéer. Jag är tacksam för alla förslag, för de kan inte göra det värre i alla fall!



  • Svar på tråden Min 5 åring driver mig till vansinne!
  • Anonym (Kvinna32)

    Jag har själv en 4,5 åring och vissa av de saker som du skriver gör även min unge. Ibland kan jag vara rejält trött och vill bara bli lämnad ifred och detta känner ju tyvärr barnen av. Om jag får möjlighet att vara själv några timmar så kan jag känna att jag ser fram emot att träffa barnen igen. 

    Jag försöker medvetet berömma allt som sonen gör bra. Jag försöker även bjuda in till kramar och gos. Jag försöker nå fram till sonen genom att ställa frågor och lyssna uppmärksamt. När jag gör detta får jag ett mycket mer harmoniskt barn. Men tyvärr finns inte orken jämt och då hamnar vi i samma typ av evighetsfrågande som du beskriver. Ibland blir mina tankar mörka och jag kan önska att barnen inte fanns. Men då handlar det om bristen på avlastning för min del iaf. Vi är två föräldrar men jag sköter barnen och min man "hjälper till". 

  • Anonym (Mer följsam)

    Som förälder till barn med npf-diagnoser så skulle jag säga att du borde vara mindre konsekvent. Om vi skulle vara konsekventa så skulle vi gå under som föräldrar Eftersom barnen inte klarar av att anpassa sig efter många ramar. Välj dina strider mer noggrant. Vissa saker behöver man vara konsekvent med, men släpp så många som möjligt. Uppmuntra det positiva. 

    Låt barnet vara hemma så mycket som möjligt på fritiden. Om du känner att du behöver komma ut (fullt förståeligt) så försök få barnvakt hemma hos er. Jan ju räcka med att du tar en timmes promenad eller liknande för att orka med resten av kvällen. 

  • Anonym (NN)

    Jag har ett barn med adhd-diagnos, hon uppvisade vissa andra symptom på detta än vad du beskriver men det här med att barnet är oflexibelt och inte kan ta en tillsägelse är precis samma som hon var i den åldern. Hon fick så småningom sin diagnos. Och jag kan säga att det är MYCKET som jag tidigare tog för självklart som jag har fått omvärdera i grunden. Jag tror det är vanligt att man som förälder tänker att när barnet väl hamnar på bup och får en diagnos så får man också en lösning, men så är det inte. Alla lösningar man får (med undantag av medicin) landar faktiskt hos en själv som förälder att utföra. Om du känner att ditt barn är lite annorlunda och funkar på ett annat sätt är det vad du får utgå från, så även utan en diagnos så kan du göra förändringar redan nu. Detta är vad jag lärt mig: 

    Håll lugnet. Utbrott hjälper inte. Utskällningar hjälper inte. Ilska, tjat och förmaningar hjälper inte. 


    Curla. Gör livet så enkelt som möjligt för ditt barn. Förbered så att saker flyter på. Tex: Blir han stressad när han ska ta på sig skorna i hallen så möblera så att han har en bra plats att sitta på, lägg fram skorna, låt honom ta på i lugn och ro, ha tid så du inte behöver stressa honom (det hjälper ju inte ändå). 

    Bra med principer och rutiner men det ska vara utifrån barnets behov. Var följsam. Försök undvika konflikter. Tänk på att VARJE konflikt ger mer stress och mer stress gör barnets beteende sämre. 


    Ett bra råd jag fick till mig från bup är detta: Barn med diagnos är ofta oflexibla. För att hjälpa dem med detta måste föräldern visa vägen genom att själv vara flexibel. Ge inte massa konsekvenser och straff. Gå på det som funkar. Gillar han sina hemmadagar så kör på dem! Gör hans liv enkelt och hjälp honom finna ro. 


    Slutligen lite boktips:

    läs på om adhd och autism, finns massor av sidor riktade till föräldrar. 

    Fem gånger mer kärlek av Martin Forster (funkar för massor av föräldrar, handlar inte om diagnoser)  

    Explosiva barn av Ross Greene

    Barn som bråkar av Bo Hejlskov och Tina Wiman


    Som sagt: utgå från det du ser och vet om ditt barn och försök släppa vad andra anser, hur du själv blev uppfostrad osv. Det är inte alls säkert att ditt barn har en diagnos men ni HAR problem i ert familjeliv. Och du vet ju redan att det inte är pga att ditt barn är en ouppfostrad snorunge som aldrig fått lära sig gränser. Så försök att tänka nytt och testa något annat. 


    Jag kan säga att mitt barn idag är en ytterst välfungerande, empatisk och klok tonåring. Detta trots att jag knöt hennes skor tills hon var 8, serverade henne frukost på sängen och packade Varenda skolväska och gympapåse åt henne tills hon började 8:an. :) När hon klarade allt själv utan att stressa sönder och bryta ihop så började hon helt självmant göra allt. Idag är det hon som gärna kommer med en kopp kaffe till mig, frågar om hon ska handla på vägen hem och håller sitt rum i perfekt ordning. Alla barn kommer inte i samma form, med empati kommer man långt. 

  • LFF
    Anonym (Hjälp!) skrev 2022-08-01 23:08:38 följande:
    Jag tycker inte det är normalt, även utifrån det jag kunde förklara. 
    Jag tycker inte det är normalt att ett barn frågar eller säger extakt samma sak fler gånger i rad eller gör konstiga ljud för att undvika att vara tyst när han inte vet vad had ska säga.
    Inte heller tycker jag det är normalt att ett barn som uppfostras på ett konsekvent helt skiter i vad man säger.
    Eller att ett barn på 5 år flera gånger i veckan somnar av utmattning (efter 5 timmer på förskolan) på eftermiddagen, sover 1-2 timmar, vaknar och skriker i en timme och sedan sover 11-12 timmar under natten.

    Men okej, om du tycker det är normalt då är det så, jag håller inte med.
    Men även om det är normalt - har du tipps hur jag kan hantera honom utan att tappa det? För egentligen spelar det ju ingen roll om det är normalt eller inte. Jag orkar inte och därför måste jag förändra något i hur jag gör med honom.
    Ditt barn låter "aktivitetsbakis" efter en dag på förskolan. Det blir helt enkelt för mycket intryck, därav att det även blir jobbigt när ni är iväg på saker och ting med ditt äldre barn. Finns det möjlighet för honom att gå undan på förskolan och vila lite där efter lunch tex? Prata med personalen och se om det går att lösa, att han kanske får sätta sig i ett lugnt rum med en bok eller vila med de yngre barnen. 

    Jag har tvillingar på snart 9 år och båda två kan ha massvis med ljud för sig utan att de tänker på det, så för mig är den biten helt normal (om än ibland sjukt jobbig). Att du tycker att det är extra jobbigt, både med alla frågor och alla ljud, tror jag har just med bristen på avlastning att göra. Att du aldrig liksom får vara i fred från allt, att det bara är du som får alla frågor. 

    Vad gäller frågor du vet att han egentligen har svaret på, vänd frågan tillbaks till honom. Vad gäller frågor du inte har svaret på, fråga vad han tror. 

    5-6-åringar kan vara en böld i arslet. De får det första hormonpåslaget i 6-års åldern (därav att det kallas lilla tonåren) och de kan bli överjävliga helt enkelt. För vissa kommer det tidigare, och kanske är det så med din son. De är som små terriers som varje dag vaknar och tänker "undrar om gränsen finns kvar idag som fanns där igår". Det spelar ingen roll hur konsekvent du är, gränserna ska testas ändå. Det enda man får tänka är "om jag håller fast vid gränsen så kommer det bli bra i slutändan". Sen, med barn, får man även välja sina strider och fundera över om just den gränsen är livsviktig att man håller fast vid, är det värt konflikten. 

    Se om det finns något liknande detta i din kommun som du kan gå:

    www.allabarnicentrum.se/abc-traeffar/

    Ett boktips kan även vara "Vad alla föräldrar borde få veta"

    www.adlibris.com/se/bok/vad-alla-foraldrar-borde-fa-veta-9789127823464 som är skriven av de som skapat ABC. 

    Lycka till! Det kommer att bli bra! Hjärta
  • Anonym (Gränser)

    Jag tänker att du definitivt har ett barn som tar mer energi än många andra men att du också behöver testa vad som fungerar och inte.

    Frågor som man "vet" är antingen att man har en aktiv inre dialog som man inte kan hålla tyst, eller att man har svårt att automatisera och faktiskt inte riktigt förstår att det ständigt är samma svar.... Det kan också vara att man har tråkigt, fast man samtidigt har behov av att saker ska vara lika!

    Jag tänker att det är bra att utreda din son, eftersom du uppenbarligen är ganska frustrerad över hur han fungerar. Du verkar ju också som att du tolkar mycket som en personlig kränkning och uppenbarligen så har du svårt att förstå att hans beteenden fyller syften, eller är tryggande, utan tolkar dem som att han vill jäklas.

    Oavsett hur han gör eller inte, så är det ju du som vuxen som får försöka hitta sätt att få det att fungera. Och man behöver absolut inte göra det helt ensam. Det är fullständigt rimligt att prata med förskolan om att han är känslig för intryck och helt slut och fråga dem om de har några idéer för att han ska få en bättre dag. 
    Precis som att du själv kan se om det fungerar att göra annorlunda hemma i vissa situationer....

    Människor som är känsliga för intryck vill kanske ha mörkläggningsgardiner. Textiler som dämpar färg, välstädat, en rutin att gå efter. Brusreduserande hörlurar.

    Folk som ständigt vill vara roande av samma sak använder man med fördel teknik för. En halvtimme/timme tv-serie, eller spel. Obs reglera, så att det inte ständigt blir lösningen. Ha ett maxtak 

    Folk som inte fattar "pikar" eller beter sig märkligt och man bor ihop med behöver man vara tydlig mot. Man behöver berätta att man nu själv behöver 5 tysta minuter och att man senare är redo att svara på frågan, eller prata.

  • Anonym (Hjälp!)
    Aliona skrev 2022-08-01 23:31:10 följande:

    Det är så hag tänkte också, utifrån din situation. Visst, vi vet alla att barn ska äta varierat, få frisk luft, rörelse, sociala interaktioner, stimulerande aktiviteter osv, men vet du, jag tycker nog att du med gott samvete kan strunta i allt det där! Om ditt barn mår bäst av att bara vara hemma och det gör er tillvaro harmonisk, så låt det vara så! Tids nog förändras det kanske, och fram tills dess är det kanske tillräckligt med frisk luft och rörelse att promenera till affären och köpa en mjölk. 


    För övrigt håller jag med dig om att det inte låter som en vanlig 5-åring. Det behöver inte vara något fel, men jag skulle också ha undrat, och hur som helst gör du rätt i att fråga om råd. 


    En sista grej - när han pratar så där mycket, har du provat att vända frågorna tillbaka till honom? Typ när han frågar vem som bor i huset svarar du att du inte vet, men att du hoppas att det är en snäll gammal sam som tar hand om alla hungriga djur, och så fråga vem han hoppas bor där, eller hoppas inte bor där. Kanske får ni igång ett roligt samtal och ett gott skratt? Eller när han undrar när bussen går så gissar du på 10 sek, frågar vad han gissar på och sen tar du fram mobilen, startar tidtagaruret och ser vem som har rätt. Min 5,5-åring är lite sen i språket och har rätt nyligen kommit in i varför-åldern. Det kan bli rätt roligt när jag vänder frågorna till honom, de har ju så fin fantasi i den åldern! 


    Ja, du har absolut rätt att det säkert är bäst att strunta i vad barn generellt ska göra och fokussera på vad just mitt barn behöver mest för att må bra.
    Det är s
    å självklart och enkelt när jag läser det, men samtidig har aldrig kommit på tanken att vi kan vara hemma mycket oftare, pga allt man ska. Och jag är ju själv övertygad att barn ska ha gott om frisk luft och rörelse. Men gällande mitt barn får jag nog välja och då är det säkert bättre att vara ute mindre men istället har en lite lugnare tillvaro.

    Tack för dina ord, det hjälper verkligen att läsa det och att "f
    å lov" att strunta i några saker som anses som viktiga för barn.

    Fr
    ågorna vänder jag ibland, när det inte är meningslösa frågor (med meningslös menar jag alltså de frågor som han bara ställa för att ha något att fråga, inte för att han bryr sig). Det blir inte så avancerad som dina exempel, för jag är inte så kreativ, men jag kan svarar "Jag vet inte, vad tror du?". Han har, som de flesta i hans ålder, en väldig livlig fantasi, det kan alltså bli vilda historier. När jag vet svaret men jag tror att han kan komma fram till den själv kan jag också säga "Vad tror du?" och sedan leder honom i rätt riktning.
    Jag älskar att promenera och på senaste tiden går det även bra med sonen (på en bra dag) och då kan jag fråga om vi ska ta en promenad till ICA (en som är ungefär 3km bort) och snacka. Vi kan ha väldig fina stunder på detta sättet.

    Men när han h
    åller på som jag beskrev, är jag tyvärr oftas så irriterad, att jag inte klarar av att svara trevlig. Det är säkert något jag kan tänka på. Jag vet ju att det är mig jag måste ändra på.
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Kvinna32) skrev 2022-08-02 09:55:21 följande:

    Jag har själv en 4,5 åring och vissa av de saker som du skriver gör även min unge. Ibland kan jag vara rejält trött och vill bara bli lämnad ifred och detta känner ju tyvärr barnen av. Om jag får möjlighet att vara själv några timmar så kan jag känna att jag ser fram emot att träffa barnen igen. 

    Jag försöker medvetet berömma allt som sonen gör bra. Jag försöker även bjuda in till kramar och gos. Jag försöker nå fram till sonen genom att ställa frågor och lyssna uppmärksamt. När jag gör detta får jag ett mycket mer harmoniskt barn. Men tyvärr finns inte orken jämt och då hamnar vi i samma typ av evighetsfrågande som du beskriver. Ibland blir mina tankar mörka och jag kan önska att barnen inte fanns. Men då handlar det om bristen på avlastning för min del iaf. Vi är två föräldrar men jag sköter barnen och min man "hjälper till". 


    Att berömma honom mycket och kramar och pussar gör jag, men speciellt berömm kan kanske bli mer. Det är nog oftas så att jag oftas pusta ut när det går lite bättre och tänker "äntligen lite ro!" istället för att då fukussera mer på honom så han får mycket uppmärksamhet när han är trevlig.
    Jag ska absolut tänka p
    å det. Jag vet ju egentligen att det brukar hjälpa, men det är svårt att genomföra när man har så många negativa känslor hela tiden.
  • Anonym (Hjälp!)
    Jag har läst alla svar och de var alla hjälpsamma. Men jag är för trött för att svara på dem nu, så det gör jag imorgon, hoppas jag.
  • Anonym (Komet)

    Läs om Komet. Det är en föräldrakurs för föräldrar till barn både med och utan diagnoser. På Bup


    Du kan ju plocka idéer därifrån. 


    men det mest grundläggande man jobbar med är att få en gemensam stund. Att vända trenden så att säga. Att ha 15 min tillsammans varje dag på barnets villkor. Bara hemma där man är med barnet, fokuserad och engagerad. 


    när kan fått in den rutinen kan man börja jobba med andra delar. 

  • Diskurs

    Ring BUP och beskriv situationen. Så gjorde jag och vi fick utredning och diagnos. Nu mår alla i familjen mycket bättre.

Svar på tråden Min 5 åring driver mig till vansinne!