Inlägg från: Anonym (Gränser) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gränser)

Min 5 åring driver mig till vansinne!

Jag tänker att du definitivt har ett barn som tar mer energi än många andra men att du också behöver testa vad som fungerar och inte.

Frågor som man "vet" är antingen att man har en aktiv inre dialog som man inte kan hålla tyst, eller att man har svårt att automatisera och faktiskt inte riktigt förstår att det ständigt är samma svar.... Det kan också vara att man har tråkigt, fast man samtidigt har behov av att saker ska vara lika!

Jag tänker att det är bra att utreda din son, eftersom du uppenbarligen är ganska frustrerad över hur han fungerar. Du verkar ju också som att du tolkar mycket som en personlig kränkning och uppenbarligen så har du svårt att förstå att hans beteenden fyller syften, eller är tryggande, utan tolkar dem som att han vill jäklas.

Oavsett hur han gör eller inte, så är det ju du som vuxen som får försöka hitta sätt att få det att fungera. Och man behöver absolut inte göra det helt ensam. Det är fullständigt rimligt att prata med förskolan om att han är känslig för intryck och helt slut och fråga dem om de har några idéer för att han ska få en bättre dag. 
    Precis som att du själv kan se om det fungerar att göra annorlunda hemma i vissa situationer....

Människor som är känsliga för intryck vill kanske ha mörkläggningsgardiner. Textiler som dämpar färg, välstädat, en rutin att gå efter. Brusreduserande hörlurar.

Folk som ständigt vill vara roande av samma sak använder man med fördel teknik för. En halvtimme/timme tv-serie, eller spel. Obs reglera, så att det inte ständigt blir lösningen. Ha ett maxtak 

Folk som inte fattar "pikar" eller beter sig märkligt och man bor ihop med behöver man vara tydlig mot. Man behöver berätta att man nu själv behöver 5 tysta minuter och att man senare är redo att svara på frågan, eller prata.

Svar på tråden Min 5 åring driver mig till vansinne!