• Anonym (Ts)

Nöjd med ett barn?

Är 39 och har en bebis. Det var något jag drömt om i 10 år, att bli mamma, men hade släppt drömmen pga att jag inte levde i ett förhållande och inte ville skaffa barn själv. Som tur var gick det rätt normalenkelt att bli med barn - något jag ändå tackar min lyckliga stjärna över. Är verkligen otroligt tacksam. 

Jag skulle hemskt gärna vilja ha ett barn till eftersom jag gillar barn och tyckt om att ha syskon själv. Men, jag är också rätt tillfreds om mitt barn blir det enda jag får eftersom jag så länge trodde det var en livsdröm jag inte skulle nå.

Men - det verkar fel att säga. Alla blir nästan lite upprörda, som att jag verkligen borde skaffa två (som att det bara är att beställa...) och att det är synd om mitt barn om det blir endabarn.

Är det så himla fel att vara nöjd och lycklig även om det bara blir ett barn? 

• Svar på tråden Nöjd med ett barn?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Ts) skrev 2022-07-24 21:24:44 följande:
    Förstår tanken. Det är såklart en aspekt. Men då gller det ju huvudsakligen syskon rätt nära i ålder. Är det tex 8-10 år mellan barnen delar de ju inte så mycket, när yngsta börjar skolan kanske äldsta har ett rätt eget liv och är påväg att frigöra sig.
    De delar fortfarande föräldrar, och n i alla fall delvis gemensam uppväxt, även om det såklart inte är riktigt samma sak som när syskonen är nära i ålder. Min man har ganska många syskon (han är äldst), och även om min man flyttade hemifrån när den yngste var fyra-fem år har de fortfarande många gemensamma minnen och barndomshistorier de gillar att berätta om.

• Tukt

Problemet är väl inte om du vill a ett barn eller fyra. Problemet i grundfrågan är väl att det handlar om dina behov, snarare än barnens.

• Janina95

Jag har 3 halv syskon, som är äldre än mig vilket gjort att vi inte bodde tillsammans inte ens varranan vecka, idag har vi knappt någon kontakt alls med varandra, någon kommentar på fb ungefär.
    Jag kände mig rätt så ensam, dom hade varandra och jag hade ingen. 

Nu har jag själv en dotter efter flera års väntande och försök. 
    Och jag är lite i samma situation som du nu, jag känner mig nöjd med mitt underbara mirakel men å andra sidan hade jag gärna skaffat en till så hon har någon i framtiden att lita på och dela olika stunder och minnen med. 
    Så jag kan förstå hur du tänker och känner. 

• Anonym (Livia)

Du skriver ju att du vill ha ett barn till och om du är 39 år så borde du inte vänta. 
    Vad andra anser saknar betydelse, det är ju du som lever ditt liv. Dessutom har alla olika syn på vad det bästa är. Vissa tycker att det bästa är att inte ha några syskon och andra tvärtom, allt utifrån sin egen barndom, vilja och erfarenheter. 

• Anonym (Livia)
    Gasellen87 skrev 2022-07-24 21:13:24 följande:

Folk kommer alltid ha åsikter hur man än gör så länge man inte gör precis som man ?borde?. Helst ska man skaffa två barn En pojk och en flicka med 2-3 år mellan. Ska man skaffa fler än två så är Det för ?ni måste väll testa en gång till? om man skulle ha två av samma kön. Som barn vore en beställningsvara, där man kan välja kön, ögonfärg, längd osv. 

Är du nöjd med ett så är det ert val och ett bra val för er familj. Väljer ni ett syskon är det samma sak där. 

Ja det där har jag aldrig förstått mig på. Man måste ha rejält låg självkänsla om man gör som alla andra bara för att man borde utifrån någon samhällsnorm
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Nja) skrev 2022-07-24 17:35:50 följande:
    Men sen då? När de där fantastiska föräldrarna försvinner bort? Syskon får man förhoppningsvis med sig länge och inte bara under en uppväxt :)
    Man bör inte skaffa barn av den anledningen och det är ingen garanti att syskon kommer att finnas för varandra och ha en bra syskonrelation.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Livia) skrev 2022-07-25 02:22:02 följande:
    Man bör inte skaffa barn av den anledningen och det är ingen garanti att syskon kommer att finnas för varandra och ha en bra syskonrelation.
    Garantier har man aldrig, oavsett vad man väljer. Däremot är väl sannolikheten rätt låg att syskonrelationer blir så dåliga att de både som barn och vuxna inte tål varandra. Det förekommer, men enligt min uppfattning är det inte speciellt vanligt.

Jag kan därför inte se att de skulle vara en sämre anledning än någon annan till att vilja ha syskon till sitt barn.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Livia) skrev 2022-07-25 02:05:33 följande:

Du skriver ju att du vill ha ett barn till och om du är 39 år så borde du inte vänta. 
    Vad andra anser saknar betydelse, det är ju du som lever ditt liv. Dessutom har alla olika syn på vad det bästa är. Vissa tycker att det bästa är att inte ha några syskon och andra tvärtom, allt utifrån sin egen barndom, vilja och erfarenheter. 

Det jag inte skrev är att jag är osäker om orken finns för två. Min bebis nu har varit extremt närhetstörstande och jag har intr haft många ögonblick alls ensam sen hon kom - att lägga ned barnet och få ett ögonblicks egentid har aldrig funnits. Sova när barnet sover har aldrig varit möjligt förutom nattetid och då med många vak.

Jag orkar det för ett barn, för två VILL jag orka men är också rädd att inte göra det. 

• Anonym (Ts)
    Tukt skrev 2022-07-25 00:11:06 följande:

Problemet är väl inte om du vill a ett barn eller fyra. Problemet i grundfrågan är väl att det handlar om dina behov, snarare än barnens.

Ja, problemet är ju också att jag är rädd att inte orka med två.  Vad händer då med barnets bästa?
Svar på tråden Nöjd med ett barn?