Anonym (Ts) skrev 2022-07-25 05:16:59 följande:
Det jag inte skrev är att jag är osäker om orken finns för två. Min bebis nu har varit extremt närhetstörstande och jag har intr haft många ögonblick alls ensam sen hon kom - att lägga ned barnet och få ett ögonblicks egentid har aldrig funnits. Sova när barnet sover har aldrig varit möjligt förutom nattetid och då med många vak.
Jag orkar det för ett barn, för två VILL jag orka men är också rädd att inte göra det.
Du borde ha skrivit det i trådstarten om det är det som är det egentliga problemet.
Jag tycker i alla fall att det visar på en mognad hos dig att reflektera över om du skulle orka med ett barn till och inte bara skaffa ett syskon för att alla andra gör det.
Barn är krävande och man har ingen egentid de första åren och med ännu ett till barn så blir det naturligtvis ännu mindre egentid. Känner man att man tror att man orkar med det och vill, och att relationen till pappan kommer hålla så är det väl bara att köra. Men är man en person som behöver mycket egentid för att må bra så bör man tänka utifrån barnets/barnens bästa, för om du inte kommer orka med så går det ju ut över barnen.
Hur gammal är ditt barn? Hur känner pappan inför ett till barn? Ni kanske kan avvakta tills barnet blir lite äldre och se om ni känner annorlunda då, men jag förstår ju att man kanske inte känner att man har den tiden när man är 39.