• Anonym (Badkrukans mor)

Sexåring som inte kan simma och som är livrädd för vatten i ansiktet

Jag har en sexåring som inte kan simma. Det i sig är väl inte så dramatiskt, om det inte vore så att barnet verkligen inte gör ett enda framsteg. Hon är helt enkelt livrädd för att få vatten i ansiktet och komma ner med huvudet under ytan. Det har inte hänt henne något i vatten. Hon är bara rädd.

Vi har gått i simskola, vi har varit i simhallen, badat i sjöar, badat i pooler, lejt ut badningen på släkt och vänner och övat lite till. Det spelar ingen roll. Det blir lite bättre efter en halvtimme i vatten, men när vi är tillbaka dagen efter, är hon lika harig igen. Hon älskar att bada, så länge vattnet inte nuddar henne ovan brösthöjd. 

Det som funkat bäst, var när hon fick bada med en vuxen kusin. Då vågade hon utmana sig själv. Tyvärr bor kusinen på annan ort (och har ett eget liv), så det är ingen långsiktig lösning. 

Vi kommer helt enkelt ingenstans. Hon är på samma nivå som för två år sen. Det händer ingenting!

Nu börjar jag bli stressad. Dels för att hon inte gör framsteg, men också för att jag hela tiden får till mig att hon faktiskt måste lära sig simma snart. Det antyds att det är något fel, på henne eller på oss. I övrigt är hon normalfysisk. Hon cyklar sen ett par år, håller på med sporter, springer, klättrar och härjar som andra sexåringar. Det är bara en rädsla för vatten!

Hur kommer man vidare? Vi kan inte bada mer nu, om vi inte ska bosätta oss i en pool. 

• Svar på tråden Sexåring som inte kan simma och som är livrädd för vatten i ansiktet
  • Anonym (Dom)

Dom flesta 6 åringar kan inte simma. Ända felet här är att ni tvingar erat barn att göra nått hon inte vill. Att tvinga gör det bara värre 

• Anonym (R)
    Anonym (Badkrukans mor) skrev 2022-07-10 15:00:32 följande:
    Problemet är att vi inte kommer någonstans. Det spelar ingen roll hur mycket vi badar och vad vi gör. Hon är kvar på samma plats som för två år sen. Hon kommer inte vidare i sin rädsla för att få vatten i ansiktet. 
    Men sluta försök då. Stackars tös, hon måste känna sig värdelös när ni håller på så här varje gång ni badar. Släpp det helt, låt henne leka i vattnet på sitt sätt, så lossnar det när hon är mogen.
  • mari123

Spontant, stress och press kommer inte hjälpa lilljäntan utan hon behöver tid och bör få den.... OT OT men får en flashback tillbaka till när vår yngsta var liten och hon VÄGRADE få håret tvättat.....av ngn märklig anledning! Vilket drama vi gjorde det till och SÅ onödigt jobbigt. 

• Anonym (XXX)
    Mkh1066 skrev 2022-07-08 10:29:24 följande:

Jag tänkte just skriva att en 6 åring inte är motorisk mogen för att lära sig simma - men där hade jag tydligen fel. Min son gick på babysim , plasksim , leksim och en massa annat. Men kunde inte simma när han var 7.

Men sommaren efter första klass gick han på kommunens sommarsimskola med ungdomar från lokala simklubben som instruktörer - efter 3 dagar simmade han 25 m och sista dagen på kursen tog han simborgarmärke. Tror alla 10 barn lärde sig simma. Tror det hängde på instruktörerna som var mycket bra och att föräldrarna inte fick vara med.

Det stämmer inte; mina barn var tre (flickan) respektive fem (pojken), när de simmade som fiskar både på och under ytan. Men det kan i och för sig bero på att jag är en gammal tävlingssimmare och fridykare, som alltid känt mig mera hemma i vatten än på land...
  • mari123

Hur som haver så låter man ju inte sitt barn gå ensam och bada förrän det är ganska stort!? Simkunnigt eller inte.

• Anonym (Tvillingmamma)

Jag var också en badkruka när jag var liten. Eller jag tyckte om att bada, men inte att vara på djupt vatten och absolut inte att doppa huvudet. Sattes i simskola när jag var sex år. Blev pressad att doppa huvudet osv, men det blev bara värre.

Lärde mig simma hjälpligt i lågstadiet, men var fortfarande osäker på djupt vatten.

Inte förrän jag var 12 år blev jag säker i vattnet. Jag var och simmade med några kompisar. Såg hur de simmade och rörde sig obehindrat på djupt vatten och tänkte: Om de kan, varför inte jag? Så jag slappnade av och plötsligt gick det mycket bättre. Jag minns den dagen så väl, när jag kom över trösken. Sen dess har jag varit som en säl i vattnet. Simmat, dykt osv.

Mina egna barn älskar vatten och har inte haft några problem, men kunde inte heller simma när de var 6. Bara några simtag. Vi har jobbat med det, men inte pressat dem. Nu är de snart 10 och simmar bra.

Ts, din dotter är fortfarande liten. Pressa henne inte för hårt. Det kan vara det som gör att hon inte gör framsteg. Hon känner pressen och blir då ännu räddare för vatten. Jag tror att ni måste hitta en pedagogik som fungerar för henne, samt fokusera på ett steg i taget.

• mari123

Man KAN också leva ett bra liv utan att vara trygg som en säl i vatten! Jag är 66 år och jag vågar inte simma på det djupa i bassängen utan att vara nära kanten att ta tag i. Inga problem

• Anonym (Tvillingmamma)
    mari123 skrev 2022-07-11 17:00:13 följande:

Man KAN också leva ett bra liv utan att vara trygg som en säl i vatten! Jag är 66 år och jag vågar inte simma på det djupa i bassängen utan att vara nära kanten att ta tag i. Inga problem

Fast simkunnighet räddar liv. Att inte känna sig säker på djupt vatten är en potentiell livsfara.

Det är inga problem tills det händer något. Då är det bra att kunna röra sig obehindrat på djupt vatten. 

Men det är stor skillnad på 6 år och 66 år. TS dotter är fortfarande liten, men kan behöva stöd för att få bort sin rädsla för vatten.
  • mari123
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2022-07-11 17:19:38 följande:
    Fast simkunnighet räddar liv. Att inte känna sig säker på djupt vatten är en potentiell livsfara.

Det är inga problem tills det händer något. Då är det bra att kunna röra sig obehindrat på djupt vatten. 

Men det är stor skillnad på 6 år och 66 år. TS dotter är fortfarande liten, men kan behöva stöd för att få bort sin rädsla för vatten.
    Jo fast det är ju inte nödvändigt att vara ute på djupt vatten! Man kan leva ett suveränt liv på land. Kringskuret? Nja inte mycket.
  • Anonym (XXX)
    mari123 skrev 2022-07-11 17:00:13 följande:

Eh... jo... Jag tycker nog att du HAR ett (onödigt) problem, som varit med dig genom livet. 
    Anonym (R) skrev 2022-07-11 15:55:32 följande:
    Men sluta försök då. Stackars tös, hon måste känna sig värdelös när ni håller på så här varje gång ni badar. Släpp det helt, låt henne leka i vattnet på sitt sätt, så lossnar det när hon är mogen.
    Vi tvingar absolut inte till något! Tyvärr har hon ett tre år yngre syskon som vågar mer i vatten än hon själv och där känner hon pressen. Hon tycker att det är jobbigt att syskonet kastar sig ner i vattenrutschkanan medan hon håller sig krampaktigt fast. Och vi kan inte förbjuda syskonet att leka i vattnet. 
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2022-07-11 17:19:38 följande:

Jag har inget problem med att hon inte kan simma. Problemet är att vi inte kommer nånstans, att det treåriga småsyskonet vågar mer (och gör det bättre) och att hon är så rädd att hon inte ens vågar försöka det minsta. Nu har vi fått tips om simglasögon. Vi ska testa det i veckan!
  • mari123
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-11 17:29:09 följande:
    Eh... jo... Jag tycker nog att du HAR ett (onödigt) problem, som varit med dig genom livet. 
    OT OT OT..Jag bor i norrland och varje sommar tänker jag att jag i alla fall ska bada EN gång utomhus men det blir aldrig av. Åren går VILL verkligen men det är ju svinkallt i vattnet även sommarens varmaste dag.........! Även om jag simmade som en säl så skulle det ta emot rejält.....
  • Anonym (R)
    Anonym (Badkrukans mor) skrev 2022-07-11 17:33:18 följande:
    Vi tvingar absolut inte till något! Tyvärr har hon ett tre år yngre syskon som vågar mer i vatten än hon själv och där känner hon pressen. Hon tycker att det är jobbigt att syskonet kastar sig ner i vattenrutschkanan medan hon håller sig krampaktigt fast. Och vi kan inte förbjuda syskonet att leka i vattnet. 

Du beskriver allt ni testat, klart hon känner pressen. Och nu ska ni testa ännu en ny sak. Självklart känner hon av din stress. Så lugna ner dig, och låt henne ta det i sin egen takt. 

Svar på tråden Sexåring som inte kan simma och som är livrädd för vatten i ansiktet