• Anonym (XXX)

Sexåring som inte kan simma och som är livrädd för vatten i ansiktet

Mkh1066 skrev 2022-07-08 10:29:24 följande:

Jag tänkte just skriva att en 6 åring inte är motorisk mogen för att lära sig simma - men där hade jag tydligen fel. Min son gick på babysim , plasksim , leksim och en massa annat. Men kunde inte simma när han var 7.

Men sommaren efter första klass gick han på kommunens sommarsimskola med ungdomar från lokala simklubben som instruktörer - efter 3 dagar simmade han 25 m och sista dagen på kursen tog han simborgarmärke. Tror alla 10 barn lärde sig simma. Tror det hängde på instruktörerna som var mycket bra och att föräldrarna inte fick vara med.

Det stämmer inte; mina barn var tre (flickan) respektive fem (pojken), när de simmade som fiskar både på och under ytan. Men det kan i och för sig bero på att jag är en gammal tävlingssimmare och fridykare, som alltid känt mig mera hemma i vatten än på land...
  • Anonym (XXX)
    mari123 skrev 2022-07-11 17:00:13 följande:

Man KAN också leva ett bra liv utan att vara trygg som en säl i vatten! Jag är 66 år och jag vågar inte simma på det djupa i bassängen utan att vara nära kanten att ta tag i. Inga problem

Eh... jo... Jag tycker nog att du HAR ett (onödigt) problem, som varit med dig genom livet. 
Svar på tråden Sexåring som inte kan simma och som är livrädd för vatten i ansiktet