Inlägg från: Anonym (Badkrukans mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Badkrukans mor)

Sexåring som inte kan simma och som är livrädd för vatten i ansiktet

Jag har en sexåring som inte kan simma. Det i sig är väl inte så dramatiskt, om det inte vore så att barnet verkligen inte gör ett enda framsteg. Hon är helt enkelt livrädd för att få vatten i ansiktet och komma ner med huvudet under ytan. Det har inte hänt henne något i vatten. Hon är bara rädd.

Vi har gått i simskola, vi har varit i simhallen, badat i sjöar, badat i pooler, lejt ut badningen på släkt och vänner och övat lite till. Det spelar ingen roll. Det blir lite bättre efter en halvtimme i vatten, men när vi är tillbaka dagen efter, är hon lika harig igen. Hon älskar att bada, så länge vattnet inte nuddar henne ovan brösthöjd. 

Det som funkat bäst, var när hon fick bada med en vuxen kusin. Då vågade hon utmana sig själv. Tyvärr bor kusinen på annan ort (och har ett eget liv), så det är ingen långsiktig lösning. 

Vi kommer helt enkelt ingenstans. Hon är på samma nivå som för två år sen. Det händer ingenting!

Nu börjar jag bli stressad. Dels för att hon inte gör framsteg, men också för att jag hela tiden får till mig att hon faktiskt måste lära sig simma snart. Det antyds att det är något fel, på henne eller på oss. I övrigt är hon normalfysisk. Hon cyklar sen ett par år, håller på med sporter, springer, klättrar och härjar som andra sexåringar. Det är bara en rädsla för vatten!

Hur kommer man vidare? Vi kan inte bada mer nu, om vi inte ska bosätta oss i en pool. 

• Svar på tråden Sexåring som inte kan simma och som är livrädd för vatten i ansiktet
    Anonym (Ida) skrev 2022-07-08 10:01:15 följande:

Hur går det när hon duschar? Tvättar ansiktet?
    Det går säkert att träna bort det här.
    Annars släpp det i ett par år, visst är det bra att kunna simma men just nu är hon ju aldrig ensam i vatten utan en vuxen ändå.
    Sedan när hon börjar skolan och åker och badar med klassen kanske det blir lättare att lära sig med kompisarna?

Eller köp ett par coola simglasögon till henne om det kan hjälpa lite.

Det funkar att duscha, även om hon inte älskar vatten i ansiktet. Men det är en kontrollerad form där hon gärna sköljer håret själv. Detsamma gäller ansiktstvätt. Hon gör det helst själv.

Nej, hon är så klart inte ensam i vatten. Så faran är ju inte jättestor i nuläget. Hon är inte ens ute och leker ensam.

Simglasögon kanske kan hjälpa! Jag har inte ens tänkt på det, tack för tipset!
    Mkh1066 skrev 2022-07-08 10:29:24 följande:

Jag tänkte just skriva att en 6 åring inte är motorisk mogen för att lära sig simma - men där hade jag tydligen fel. Min son gick på babysim , plasksim , leksim och en massa annat. Men kunde inte simma när han var 7.

Men sommaren efter första klass gick han på kommunens sommarsimskola med ungdomar från lokala simklubben som instruktörer - efter 3 dagar simmade han 25 m och sista dagen på kursen tog han simborgarmärke. Tror alla 10 barn lärde sig simma. Tror det hängde på instruktörerna som var mycket bra och att föräldrarna inte fick vara med.

Det låter ändå lovande. Vi har gått i simskola, men det finns inte många att välja på här och den vi gick på har ärligt talat varit usel! Det enda min dotter gjorde var att hålla kompisar i handen och gå runt i en cirkel i princip. Ledarna skvätte vatten på de som önskade bara. 

Hon kanske bara inte är mogen, men jag ser kompisar i samma ålder som, även om de inte är simkunniga, dyker och står på händer, gör kullerbyttor under ytan och flyter utan problem. Hon blir stel som en pinne och vägrar ens försöka. 

Instruktörerna är ju superviktiga. Vi har sett att hon vågat mer med den äldre kusinen, men det kräver ändå någon form av kontinuitet och inte ett bad tillsammans per år. 
    Anonym (Fd simlärare) skrev 2022-07-08 13:40:31 följande:

Vattenrädsla går att träna bort med mycket tålamod och uppmuntran. Men viktigt att ta tag i det i tid (har bl.a. jobbat med att lära vuxna simma - många har känt otrolig skam över att inte kunna simma, men det positiva är att med hjälp kan man lära sig)

Jag skulle råda att leta efter simskola hos en simklubb och i kontakten med dem berätta att dottern är extremt rädd för vatten. Jag är fd simmare och simlärare, i vår klubb hade vi en-till-en undervisning (eller mindre grupp) för de extremt vattenrädda. Det planerades med extra simlärare när vi visste om att det kom ett barn med ordentlig vattenrädsla.

Simglasögon är viktigt! Prova tills ni hittar sådana som känns bra. Gör doppa- ansiktet övningar (Koka vatten m munnen, plocka upp grejer under vatten, etc). Våtdräkt rekommenderar jag också om det är en kall simhall/bassäng, särskilt för de rädda barnen som ofta är väldigt stilla i vattnet och därför fryser lättare, vilket gör upplevelsen obehaglig.  

Det är jätteviktigt att lära sig simma och inte känna panik om man får vatten i ansiktet (dvs inte tappa fattningen om man ramlar från brygga eller det kommer en våg eller dylikt). Kan ni betala den äldre kusinen för att hålla simlektioner under en intensiv period när ni träffas?

Sen till diskuss  angående ålder för simkunnighetIdag är min erfarenhet att simkunnighet på generell nivå tydligt kopplat till socioekonomiska förutsättningar och kulturell bakgrund idag, precis som läskunnighet, men så klart med individuella variationer. I vissa områden kan nästan alla simma 50 meter i åk 2 medan i andra kan få simma. 

Hon kan koka vatten, men vill inte ha vatten högre upp än så och ogillar att tappa kontrollen. Det innebär att hon inte heller gillar vattenrutschkana eller att hoppa från kanten, ens om hon bottnar. Hon har däremot inga problem med temperaturen och leker gärna i iskalla sjöar, så länge hon står stadigt på botten och inte får vatten i ansiktet.

Kusinen bor tyvärr många, många mil bort och har en egen familj att ta hand om. 

Nu står vi i begrepp att flytta och då hoppas jag att det finns bättre simskolor där än där vi bor nu!
    Matilda03 skrev 2022-07-10 14:16:14 följande:

Men åh spelar roll vilken ålder man lär sig simma, det är väl knappast en tävling min son kunde när han var 4, min son när han 3,5, min vid 6..jaha..alla behöver lära sig men det finns massa olika anledningar till att alla inte kan göra det vid t ex 6 år

Problemet är att vi inte kommer någonstans. Det spelar ingen roll hur mycket vi badar och vad vi gör. Hon är kvar på samma plats som för två år sen. Hon kommer inte vidare i sin rädsla för att få vatten i ansiktet. 
    Anonym (R) skrev 2022-07-11 15:55:32 följande:
    Men sluta försök då. Stackars tös, hon måste känna sig värdelös när ni håller på så här varje gång ni badar. Släpp det helt, låt henne leka i vattnet på sitt sätt, så lossnar det när hon är mogen.
    Vi tvingar absolut inte till något! Tyvärr har hon ett tre år yngre syskon som vågar mer i vatten än hon själv och där känner hon pressen. Hon tycker att det är jobbigt att syskonet kastar sig ner i vattenrutschkanan medan hon håller sig krampaktigt fast. Och vi kan inte förbjuda syskonet att leka i vattnet. 
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2022-07-11 17:19:38 följande:
    Fast simkunnighet räddar liv. Att inte känna sig säker på djupt vatten är en potentiell livsfara.

Det är inga problem tills det händer något. Då är det bra att kunna röra sig obehindrat på djupt vatten. 

Men det är stor skillnad på 6 år och 66 år. TS dotter är fortfarande liten, men kan behöva stöd för att få bort sin rädsla för vatten.
    Jag har inget problem med att hon inte kan simma. Problemet är att vi inte kommer nånstans, att det treåriga småsyskonet vågar mer (och gör det bättre) och att hon är så rädd att hon inte ens vågar försöka det minsta. Nu har vi fått tips om simglasögon. Vi ska testa det i veckan!
Svar på tråden Sexåring som inte kan simma och som är livrädd för vatten i ansiktet