• Minnie36

Rösta på det finaste

Vilket namn är finast av Li, Madicken, Ellen, Mila, Ayla, Ella och Saga? Vad tycker ni om namnen? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rösta på det finaste
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-30 23:34:01 följande:
    Den engelska ordningen för smeknamn går så här:

Först har man det riktiga dopnamnet, t.ex. Thomas, Stephen, Kenneth, James, Pamela, Deborah, Elizabeth
    Sedan gör man ett enstavigt smeknamn på det: Tom, Steve, Ken, Jim, Pam, Deb, Beth. Det här kan vara föräldrarnas och släktens smeknamn på sitt barn.
    Sedan gör någon ett smeknamn på smeknamnet, för att uppnå ytterligare en grad av intimitet. Det kan vara närmaste polarna, pojkvännen, flickvännen. Och då blir det: Tommy, Kenny, Stevie, Jimmy, Pammie, Debbie, Betty.  

Hur länge? Det är en glidande skala, såklart. Ibland kan det ta flera hundra år innan ett smeknamn börjar användas som dopnamn. Så var det med Laurentius och Lars. Det kan också vara så, att smeknamnet aldrig börjar användas som dopnamn. Så är det med Vanja i Ryssland. Ett smeknamn på Ivan, alltså ett pojknamn. Om någon döps till det, så är det en flicka - och hon kommer inte från Ryssland.
    För att förtydliga ytterligare: 

Det riktiga namnet är flerstavigt och har långa vokaler, eller både långa och korta vokaler. (Michael, Margareth)
    Den första smekamnsnivån är enstaviga smeknamn med kort vokal (Mike, Meg)
    Den andra smeknamnsnivån är tvåstaviga smeknamn, och båda stavelserna är korta (Mickey, Meggie)

Smeknamn som slutar på -ie eller -y är alltså andra gradens smeknamn, d.v.s. har en mer intim och barnslig klang än första gradens smeknamn. Och det är där vi hittar Ellie. Liksom Molly, Dolly, Polly, Dotty, Sally, Nellie, Nessie, Johnny, Ronny, Conny och Sonny...

Nu hoppas jag att du förstår, för jag kan nog inte förklara tydligare!
  • Minnie36
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-30 23:45:05 följande:

Det riktiga namnet är flerstavigt och har långa vokaler, eller både långa och korta vokaler. (Michael, Margareth)
    Den andra smeknamnsnivån är tvåstaviga smeknamn, och båda stavelserna är korta (Mickey, Meggie)

Smeknamn som slutar på -ie eller -y är alltså andra gradens smeknamn, d.v.s. har en mer intim och barnslig klang än första gradens smeknamn. Och det är där vi hittar Ellie. Liksom Molly, Dolly, Polly, Dotty, Sally, Nellie, Nessie, Johnny, Ronny, Conny och Sonny...

Jag förstår! Har alltid tänkt Ellen som ett klassiskt gammalt namn och inte som ett slarvigt smeknamn? 

Är då namnet Liv ett smeknamn som är enstavigt? Eller det tidlösa namnet Elin, också smeknamn? Eller Elise, lika mycket smeknamn det som Ellen?  
  • mari123

Tycker alla namnen är fina UTOM Ayla för då tänker jag på Grottbjörnens Folk och hela den där tantsnusk-serien.

• Anonym (E)

Minnie36: sök på namnen så får du upp mycket historia. Även om namn börjat som smeknamn under 1800-talet så kan de ju ha etablerats som vanliga namn och även börjat kännas som klassiska.
    Jag tycker Ella känns som ett ordentligt namn, kanske mycket tack vare ella fitzgerald.
    Personligen tänker jag inte alls på Li som kinesiskt i första hand, men det har nog att göra med att jag har bekanta som heter det.(jag tycker att sammansättningarna Nova-li i olika former är en styggelse, men Li som eget namn är fint)
    ett namn jag gillar men jag vet andra har svårt att se som namn och inte som dryck är Tea, förmodligen för att jag kände en Tea, och att Tea Leoni var en favorit ett tag.
    alla har olika relation till olika namn så utgå mest från vad du själv känner, även om det såklart kan vara bra att testa lite vilken reaktion ett namn ger, för man vill ju inte låta barnet möta negativa reaktioner när det säger sitt namn.

• Minnie36
    Anonym (E) skrev 2022-05-31 07:25:49 följande:

Minnie36: sök på namnen så får du upp mycket historia. Även om namn börjat som smeknamn under 1800-talet så kan de ju ha etablerats som vanliga namn och även börjat kännas som klassiska.
    Jag tycker Ella känns som ett ordentligt namn, kanske mycket tack vare ella fitzgerald.
    Personligen tänker jag inte alls på Li som kinesiskt i första hand, men det har nog att göra med att jag har bekanta som heter det.(jag tycker att sammansättningarna Nova-li i olika former är en styggelse, men Li som eget namn är fint)
    ett namn jag gillar men jag vet andra har svårt att se som namn och inte som dryck är Tea, förmodligen för att jag kände en Tea, och att Tea Leoni var en favorit ett tag.
    alla har olika relation till olika namn så utgå mest från vad du själv känner, även om det såklart kan vara bra att testa lite vilken reaktion ett namn ger, för man vill ju inte låta barnet möta negativa reaktioner när det säger sitt namn.

Exakt så! Man måste se lite hur reaktionerna är. Jag ser också Ella som ett riktigt namn men många här verkar inte göra det ? Men alla tycker ju olika såklart. Ellen har fått flest röster men det kanske ses som mer ordentligt då det är ett lite längre namn? Svårt.. 
  • Minnie36
    mari123 skrev 2022-05-31 04:24:46 följande:

Tycker alla namnen är fina UTOM Ayla för då tänker jag på Grottbjörnens Folk och hela den där tantsnusk-serien.

Haha ja juste! 
  • Xenia
    Minnie36 skrev 2022-05-29 11:52:30 följande:
    Rösta på det finaste

Vilket namn är finast av Li, Madicken, Ellen, Mila, Ayla, Ella och Saga? Vad tycker ni om namnen? 

Är det något namn du funderar på till ett barn på väg? Eller funderar du bara i största allmänhet?

Jag röstade på Ayla men tycker lika bra om Saga. Det beror ju på vad ni är ute efter. Jag tycker att Ayla låter mjukt och vackert.

Ayla är ett turkiskt namn. Har ni inte turkiskt efternamn utan ett vanligt svenssonnamn så föredrar jag stavningen Aila. Eller varför inte Aili, kan förkortas Li. Annars gillar jag inte enstaviga namn. 

Saga är ett gammalt nordiskt namn som betyder "vis kvinna", en fornnordisk gudinna. Det kan aldrig vara fel.
  • Minnie36
    Xenia skrev 2022-05-31 13:55:53 följande:
    Är det något namn du funderar på till ett barn på väg? Eller funderar du bara i största allmänhet?

Jag röstade på Ayla men tycker lika bra om Saga. Det beror ju på vad ni är ute efter. Jag tycker att Ayla låter mjukt och vackert.

Ayla är ett turkiskt namn. Har ni inte turkiskt efternamn utan ett vanligt svenssonnamn så föredrar jag stavningen Aila. Eller varför inte Aili, kan förkortas Li. Annars gillar jag inte enstaviga namn. 

Saga är ett gammalt nordiskt namn som betyder "vis kvinna", en fornnordisk gudinna. Det kan aldrig vara fel.

Ja det stämmer! 

Ja Ayla kanske inte passar då vi har ett väldigt svenskt vanligt efternamn. Aila var jättefint! 

Saga är gulligt men är inte helt 100 än om det passar på en vuxen kvinna 

• Minnie36
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-30 23:45:05 följande:

Har alltid tänkt Ellen som ett klassiskt gammalt namn och inte som ett slarvigt smeknamn? 

Är då namnet Liv ett smeknamn som är enstavigt? Eller det tidlösa namnet Elin, är det också ett smeknamn? Eller Elise, lika mycket smeknamn som Ellen?  
  • Xenia

Klart Saga passar på en vuxen kvinna, gudinnan var ju en vuxen kvinna, inget barn.

Det är min dotters andranamn. När jag berättade för henne hur vi valde namnet så sa jag "vi tyckte det var som en saga med lyckligt slut när vi fick dig". Jag berättade också för henne vad namnet betydde (vis kvinna som kan se framtiden). Hon var mycket nöjd. Skrattande

Svar på tråden Rösta på det finaste