Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Rösta på det finaste

Li- fint
    ellen- fint
    Saga-ok, gulligt på ett barn
    madicken-smeknamn, Majken kanske bättre alternativ.
    mila och ayla-känns som man försöker vara lite internationell.
    ella-fint, jag tog bort det från min lista när det blev så vanligt men har man inget emot det så.

• Anonym (E)
    Anonym (Vad tusan) skrev 2022-05-30 11:55:48 följande:
    Det finns en skillnad mellan namn som inte alltid är enkla att uttala för andra människor med andra modersmål och namn som betyder något obehagligt som "kuken".
    Och ändå är Brad Pitt högt ansedd även i Sverige. ;)
  • Anonym (E)
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-30 19:57:22 följande:
    Ja, man kan ju omöjligt kräva att alla namn som betyder något fult på varenda litet språk i världen, ska bytas ut. Men namn som betyder något fult på engelska är ju det allra värsta. För då lär alla som har lärt sig engelska överhuvudtaget, i hela världen, känna till betydelsen. 
    Som Dick van Dyke då tex? ;)
    just Dick är ju ett vanligt namn/smeknamn i usa, tror inte många höjer på ögonbrynen där.
  • Anonym (E)

Minnie36: sök på namnen så får du upp mycket historia. Även om namn börjat som smeknamn under 1800-talet så kan de ju ha etablerats som vanliga namn och även börjat kännas som klassiska.
    Jag tycker Ella känns som ett ordentligt namn, kanske mycket tack vare ella fitzgerald.
    Personligen tänker jag inte alls på Li som kinesiskt i första hand, men det har nog att göra med att jag har bekanta som heter det.(jag tycker att sammansättningarna Nova-li i olika former är en styggelse, men Li som eget namn är fint)
    ett namn jag gillar men jag vet andra har svårt att se som namn och inte som dryck är Tea, förmodligen för att jag kände en Tea, och att Tea Leoni var en favorit ett tag.
    alla har olika relation till olika namn så utgå mest från vad du själv känner, även om det såklart kan vara bra att testa lite vilken reaktion ett namn ger, för man vill ju inte låta barnet möta negativa reaktioner när det säger sitt namn.

• Anonym (E)
    Minnie36 skrev 2022-06-06 00:56:10 följande:
    Huu om 10 år? Nä det har jag svårt att tro! Jösses. Maggan och Gittan haha 
    Det blir kanske andra smeknamn nu än då, typ Mags och gitty istället för Maggan och Gittan. :)
    jag tänker som Kristoffer som kallas för krille, koffe,  Stoffe. Olika områden/generationer kan ju använda  olika smeknamn.

dubbelnamn har ju gjort lite comeback fast i ny skepnad, såsom Nova-lie istället för Ann-Marie och dyl. Får se om även de gamla dubbelnamnen gör comeback, jag har svårt att se massa Jan-Olof och Lars-erik framför mig på småbarn... haha :)
  • Anonym (E)
    Minnie36 skrev 2022-06-06 19:53:37 följande:
    Haha ja men har svårt att tro att Nova-lie är ersättningen för Ann-Marie. Totalt olika klass på de två dubbelnamnen. Men jag förstår hur du menar :)
    Ja gud ju, Nova-lie är ju en styggelse.. :)
Svar på tråden Rösta på det finaste