• Xenia

Rösta på det finaste

Minnie36 skrev 2022-05-29 11:52:30 följande:
    Rösta på det finaste

Vilket namn är finast av Li, Madicken, Ellen, Mila, Ayla, Ella och Saga? Vad tycker ni om namnen? 

Är det något namn du funderar på till ett barn på väg? Eller funderar du bara i största allmänhet?

Jag röstade på Ayla men tycker lika bra om Saga. Det beror ju på vad ni är ute efter. Jag tycker att Ayla låter mjukt och vackert.

Ayla är ett turkiskt namn. Har ni inte turkiskt efternamn utan ett vanligt svenssonnamn så föredrar jag stavningen Aila. Eller varför inte Aili, kan förkortas Li. Annars gillar jag inte enstaviga namn. 

Saga är ett gammalt nordiskt namn som betyder "vis kvinna", en fornnordisk gudinna. Det kan aldrig vara fel.
  • Xenia

Klart Saga passar på en vuxen kvinna, gudinnan var ju en vuxen kvinna, inget barn.

Det är min dotters andranamn. När jag berättade för henne hur vi valde namnet så sa jag "vi tyckte det var som en saga med lyckligt slut när vi fick dig". Jag berättade också för henne vad namnet betydde (vis kvinna som kan se framtiden). Hon var mycket nöjd. Skrattande

• Xenia
    Minnie36 skrev 2022-05-31 18:10:25 följande:
    Fint! Men lyckligt slut lät lite fel. Jag skulle hellre sagt att sagan började när hon föddes  
    Alla sagor brukar sluta "och så levde de lyckliga i alla sina dar". Här slutade sagan med "och så fick de äntligen ett barn och så levde alla lyckliga". Poängen var att hon var efterlängtad.
  • Xenia
    Anonym (Elisabeth) skrev 2022-06-03 22:22:24 följande:

Saga har jag aldrig varit förtjust i men jag är inget fan av namn som också är ett ord (Bo, Lo, Sten). 

Men det var ju alla namn från början! Inte gav man sina barn namn som bara var några random stavelser.

På vikingatiden gav man ofta barnen namn som bestod av två ord. Typ Sigrid (seger + vacker) och Torbjörn. Tror inte flickor fick namnet Saga då eftersom det var ett gudinnenamn utan det blev populärt senare.

Även utländska namn betyder något fast ibland kan betydelsen vara oklar/bortglömd.
Svar på tråden Rösta på det finaste