• Minnie36

Rösta på det finaste

Vilket namn är finast av Li, Madicken, Ellen, Mila, Ayla, Ella och Saga? Vad tycker ni om namnen? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rösta på det finaste
  • Anonym (XXX)
    Anonym (E) skrev 2022-05-30 12:02:53 följande:
    Och ändå är Brad Pitt högt ansedd även i Sverige. ;)
    Ja, man kan ju omöjligt kräva att alla namn som betyder något fult på varenda litet språk i världen, ska bytas ut. Men namn som betyder något fult på engelska är ju det allra värsta. För då lär alla som har lärt sig engelska överhuvudtaget, i hela världen, känna till betydelsen. 
  • Anonym (E)
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-30 19:57:22 följande:
    Ja, man kan ju omöjligt kräva att alla namn som betyder något fult på varenda litet språk i världen, ska bytas ut. Men namn som betyder något fult på engelska är ju det allra värsta. För då lär alla som har lärt sig engelska överhuvudtaget, i hela världen, känna till betydelsen. 
    Som Dick van Dyke då tex? ;)
    just Dick är ju ett vanligt namn/smeknamn i usa, tror inte många höjer på ögonbrynen där.
  • ElaineBenes

Lustigt hur olika man tycker. 
    Jag gillat Ayla bäst, de andra tycker jag är trista eller konstiga

• Anonym (Vad tusan)
    Minnie36 skrev 2022-05-30 13:02:11 följande:
    Vad gillar du för namn? 
    Några flicknamn jag gillar är Sara, Hanna, Ines och Alma.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (E) skrev 2022-05-30 21:28:47 följande:
    Som Dick van Dyke då tex? ;)
    just Dick är ju ett vanligt namn/smeknamn i usa, tror inte många höjer på ögonbrynen där.
    Jag tror faktiskt inte att folk döper sina söner till Dick i de engelsktalande länderna idag. Har du någon statistik på att de gör det? Sedan vilket smeknamn barnet får i skolan och senare i kompisgänget, kan föräldrarna inte påverka tyvärr. 
  • Minnie36
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-30 19:55:10 följande:
    Ella och Ellen är likvärdiga. Ellie är betydligt värre - det är ju ett smeknamn på ett smeknamn, d.v.s. man har tagit det ett steg till. Samt att namn som slutar på -ie eller -y är engelska smeknamnsformer, inte svenska. Det blir dubbelhemskt.  
    Vad menar du med att Ellie är ett smeknamn på ett smeknamn? Är Ellinor ett smeknamn menar du eller vadå?
    Så Ella, Ellinor och Ellen är då likvärdiga namn? Hur länge ska ett namn vara ett etablerat dopnamn för att inte längre klassas som ett smeknamn? 
  • Anonym (Maja)

Helt klart Ellen isåfall. utländska namn är givetvis ok om en förälder har ursprung utomlands men annars inte, tycker jag personligen 
    sen de andra namnen,

saga - berättelse
    madicken- astrid Lindgren

• Minnie36
    Anonym (Maja) skrev 2022-05-30 23:14:29 följande:

Helt klart Ellen isåfall. utländska namn är givetvis ok om en förälder har ursprung utomlands men annars inte, tycker jag personligen 
    sen de andra namnen,

saga - berättelse
    madicken- astrid Lindgren

Varför Ellen helt klart? Menar du att Ayla, Ella och Mila är utländska? 
  • Anonym (XXX)
    Minnie36 skrev 2022-05-30 22:06:22 följande:
    Vad menar du med att Ellie är ett smeknamn på ett smeknamn? Är Ellinor ett smeknamn menar du eller vadå?
    Så Ella, Ellinor och Ellen är då likvärdiga namn? Hur länge ska ett namn vara ett etablerat dopnamn för att inte längre klassas som ett smeknamn? 
    Den engelska ordningen för smeknamn går så här:

Först har man det riktiga dopnamnet, t.ex. Thomas, Stephen, Kenneth, James, Pamela, Deborah, Elizabeth
    Sedan gör man ett enstavigt smeknamn på det: Tom, Steve, Ken, Jim, Pam, Deb, Beth. Det här kan vara föräldrarnas och släktens smeknamn på sitt barn.
    Sedan gör någon ett smeknamn på smeknamnet, för att uppnå ytterligare en grad av intimitet. Det kan vara närmaste polarna, pojkvännen, flickvännen. Och då blir det: Tommy, Kenny, Stevie, Jimmy, Pammie, Debbie, Betty.  

Hur länge? Det är en glidande skala, såklart. Ibland kan det ta flera hundra år innan ett smeknamn börjar användas som dopnamn. Så var det med Laurentius och Lars. Det kan också vara så, att smeknamnet aldrig börjar användas som dopnamn. Så är det med Vanja i Ryssland. Ett smeknamn på Ivan, alltså ett pojknamn. Om någon döps till det, så är det en flicka - och hon kommer inte från Ryssland.
  • Anonym (XXX)
    Minnie36 skrev 2022-05-30 22:06:22 följande:
    Nej, jag tycker som sagt att Ellinor är lite bättre än Ella och Ellen. Även om Ellinor också är ett smeknamn på Eleonore (och liknande stavningar), så är det inte lika förändrat gentemot ursprungsnamnet, och det har mer längd och stil än Ella och Ellen. Jag tänkte att det kan vara en bra kompromiss, eller? Inte för långt och ståtligt, men inte heller för enkelt och smeknamnsbetonat. 
Svar på tråden Rösta på det finaste