• Minnie36

Rösta på det finaste

Vilket namn är finast av Li, Madicken, Ellen, Mila, Ayla, Ella och Saga? Vad tycker ni om namnen? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rösta på det finaste
  • Minnie36
    Anonym (Vad tusan) skrev 2022-05-30 08:37:51 följande:

Kommer aldrig förstå folk som ger sina ungar helt konstiga namn som Madicken. Är det bara jag som ser "Dicken" eller? Det är inte något kul att heta, speciellt inte om man vill bo/studera utomlands ett tag när man blir vuxen. 

Välj ett normalt namn. 

Är resterande namn normala enligt dig? 
  • Anonym (Vad tusan)
    Minnie36 skrev 2022-05-30 11:24:34 följande:
    Är resterande namn normala enligt dig? 
    Ellen, Ella, Ayla, Mila och Saga är normala namn ja även om jag inte gillar dem.
  • Anonym (svenskt är fint)
    Anonym (Vad tusan) skrev 2022-05-30 08:37:51 följande:

Kommer aldrig förstå folk som ger sina ungar helt konstiga namn som Madicken. Är det bara jag som ser "Dicken" eller? Det är inte något kul att heta, speciellt inte om man vill bo/studera utomlands ett tag när man blir vuxen. 

Välj ett normalt namn. 

Nej, alla ser inte "dick" när de läser ordet Madicken. 

Man måste inte ha internationellt gångbara namn. Man får ha ett helt svenskt namn som dessutom är svårt att uttala för amerikaner. Det är nämligen inte bara engelskspråkiga som avgör vad som är normalt här i världen. Våra namn är också fina och helt godkända. 

För att svara på TS tycker jag bäst om Ella. Det hette en kär släkting till mig. 
    Minnie36 skrev 2022-05-29 23:33:34 följande:
    Är Madicken ett smeknamn? För vadå? 
    Madicken i boken heter Margareta. Astrid Lindgrens barndomsvän som kallades Madicken hette Ann-Marie. 
  • Anonym (Vad tusan)
    Anonym (svenskt är fint) skrev 2022-05-30 11:41:21 följande:

Man måste inte ha internationellt gångbara namn. Man får ha ett helt svenskt namn som dessutom är svårt att uttala för amerikaner. Det är nämligen inte bara engelskspråkiga som avgör vad som är normalt här i världen. Våra namn är också fina och helt godkända. 

För att svara på TS tycker jag bäst om Ella. Det hette en kär släkting till mig. 
    Madicken i boken heter Margareta. Astrid Lindgrens barndomsvän som kallades Madicken hette Ann-Marie. 
    Det finns en skillnad mellan namn som inte alltid är enkla att uttala för andra människor med andra modersmål och namn som betyder något obehagligt som "kuken".
  • Anonym (svenskt är fint)
    Anonym (Vad tusan) skrev 2022-05-30 11:55:48 följande:
    Det finns en skillnad mellan namn som inte alltid är enkla att uttala för andra människor med andra modersmål och namn som betyder något obehagligt som "kuken".
    Men snälla du. Det finns ett välkänt och populärt engelskt förnamn som är just Dick. Det är inga konstigheter om någon heter det. Det kanske känns så för dig som svensk, men för mig som har engelska som andra modersmål är det helt normalt. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Vad tusan) skrev 2022-05-30 11:55:48 följande:
    Och ändå är Brad Pitt högt ansedd även i Sverige. ;)
  • Minnie36
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-30 07:27:02 följande:
     Li, Madicken, Ellen, Mila, Ayla, Ella och Saga?

Jag tycker att Saga är det enda som är vettigt av dom namnen överhuvudtaget. Det är fornnordiskt och lite sagomystiskt, så där. Fint!

Li låter kinesiskt, passar bara om du tänker adoptera en Kina-flicka. Det blir mer svenskt om det kombineras med något annat, typ Saga-Li, Ylva-Li, Nora-Li. De namnen är rätt fina - flickaktiga och ljuva - men känns omoderna nu

Madicken passar bäst om det får stanna i sagan. Hemskt! Det värsta av dina namnförslag

Ellen funkar, men är för mycket av ett smeknamn för min smak

Mila är inte ett riktigt namn, och OM det är det så hör det hemma i någon kriminell albansk klan på Balkan...

Ayla passar också bäst om det får stanna i böckerna. Blir fånigt i vardagen och verkligheten.

Ella - se Ellen

Vad tror du om Ellinor/Ellinore? Det har lite mer längd och stil och riktigt namn-status än Ella och Ellen, men är inte så långt och stiligt och formellt som Eleonora (vilket jag misstänker inte är något för dig).
    Är Ella och Ellen likvärdiga namn? Samma som Ellie? 
  • Minnie36
    Anonym (Vad tusan) skrev 2022-05-30 11:39:47 följande:
    Ellen, Ella, Ayla, Mila och Saga är normala namn ja även om jag inte gillar dem.
    Vad gillar du för namn? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (svenskt är fint) skrev 2022-05-30 11:41:21 följande:

Alltså, ingen kan tycka mer än jag, att det är viktigt att vi behåller vår nordiska egenart. Alltså måste vi få heta Åsa, Ärlig eller Björn, även om det blir problem med prickarna och rundlarna (och tyskarna måste få använda namn med ü i).

MEN detta är något annat än att välja ett namn som innehåller ett könsord, eller är slang för ett könsord, på det största internationella språket i världen. Av samma anledning förstår jag inte, hur så många kunde fortsätta att välja namnet Fanny till sina barn - långt efter att det upphört att användas som namn i hela den engelskspråkiga världen, p.g.a. att den vulgära betydelsen helt tagit över. 

Madicken har aldrig ens varit ett namn någonstans i världen, så det borde inte finnas på tapeten alls. 
  • Anonym (XXX)
    Minnie36 skrev 2022-05-30 12:28:54 följande:
    Är Ella och Ellen likvärdiga namn? Samma som Ellie? 
    Ella och Ellen är likvärdiga. Ellie är betydligt värre - det är ju ett smeknamn på ett smeknamn, d.v.s. man har tagit det ett steg till. Samt att namn som slutar på -ie eller -y är engelska smeknamnsformer, inte svenska. Det blir dubbelhemskt.  
Svar på tråden Rösta på det finaste