Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Rösta på det finaste

Li, Madicken, Ellen, Mila, Ayla, Ella och Saga?

Jag tycker att Saga är det enda som är vettigt av dom namnen överhuvudtaget. Det är fornnordiskt och lite sagomystiskt, så där. Fint!

Li låter kinesiskt, passar bara om du tänker adoptera en Kina-flicka. Det blir mer svenskt om det kombineras med något annat, typ Saga-Li, Ylva-Li, Nora-Li. De namnen är rätt fina - flickaktiga och ljuva - men känns omoderna nu

Madicken passar bäst om det får stanna i sagan. Hemskt! Det värsta av dina namnförslag

Ellen funkar, men är för mycket av ett smeknamn för min smak

Mila är inte ett riktigt namn, och OM det är det så hör det hemma i någon kriminell albansk klan på Balkan...

Ayla passar också bäst om det får stanna i böckerna. Blir fånigt i vardagen och verkligheten.

Ella - se Ellen

Vad tror du om Ellinor/Ellinore? Det har lite mer längd och stil och riktigt namn-status än Ella och Ellen, men är inte så långt och stiligt och formellt som Eleonora (vilket jag misstänker inte är något för dig).

• Anonym (XXX)
    Anonym (svenskt är fint) skrev 2022-05-30 11:41:21 följande:
    Nej, alla ser inte "dick" när de läser ordet Madicken. 

Man måste inte ha internationellt gångbara namn. Man får ha ett helt svenskt namn som dessutom är svårt att uttala för amerikaner. Det är nämligen inte bara engelskspråkiga som avgör vad som är normalt här i världen. Våra namn är också fina och helt godkända. 

För att svara på TS tycker jag bäst om Ella. Det hette en kär släkting till mig. 
    Minnie36 skrev 2022-05-29 23:33:34 följande:
    Är Madicken ett smeknamn? För vadå? 
    Madicken i boken heter Margareta. Astrid Lindgrens barndomsvän som kallades Madicken hette Ann-Marie. 
    Alltså, ingen kan tycka mer än jag, att det är viktigt att vi behåller vår nordiska egenart. Alltså måste vi få heta Åsa, Ärlig eller Björn, även om det blir problem med prickarna och rundlarna (och tyskarna måste få använda namn med ü i).

MEN detta är något annat än att välja ett namn som innehåller ett könsord, eller är slang för ett könsord, på det största internationella språket i världen. Av samma anledning förstår jag inte, hur så många kunde fortsätta att välja namnet Fanny till sina barn - långt efter att det upphört att användas som namn i hela den engelskspråkiga världen, p.g.a. att den vulgära betydelsen helt tagit över. 

Madicken har aldrig ens varit ett namn någonstans i världen, så det borde inte finnas på tapeten alls. 
  • Anonym (XXX)
    Minnie36 skrev 2022-05-30 12:28:54 följande:
    Är Ella och Ellen likvärdiga namn? Samma som Ellie? 
    Ella och Ellen är likvärdiga. Ellie är betydligt värre - det är ju ett smeknamn på ett smeknamn, d.v.s. man har tagit det ett steg till. Samt att namn som slutar på -ie eller -y är engelska smeknamnsformer, inte svenska. Det blir dubbelhemskt.  
  • Anonym (XXX)
    Anonym (E) skrev 2022-05-30 12:02:53 följande:
    Och ändå är Brad Pitt högt ansedd även i Sverige. ;)
    Ja, man kan ju omöjligt kräva att alla namn som betyder något fult på varenda litet språk i världen, ska bytas ut. Men namn som betyder något fult på engelska är ju det allra värsta. För då lär alla som har lärt sig engelska överhuvudtaget, i hela världen, känna till betydelsen. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (E) skrev 2022-05-30 21:28:47 följande:
    Som Dick van Dyke då tex? ;)
    just Dick är ju ett vanligt namn/smeknamn i usa, tror inte många höjer på ögonbrynen där.
    Jag tror faktiskt inte att folk döper sina söner till Dick i de engelsktalande länderna idag. Har du någon statistik på att de gör det? Sedan vilket smeknamn barnet får i skolan och senare i kompisgänget, kan föräldrarna inte påverka tyvärr. 
  • Anonym (XXX)
    Minnie36 skrev 2022-05-30 22:06:22 följande:
    Vad menar du med att Ellie är ett smeknamn på ett smeknamn? Är Ellinor ett smeknamn menar du eller vadå?
    Så Ella, Ellinor och Ellen är då likvärdiga namn? Hur länge ska ett namn vara ett etablerat dopnamn för att inte längre klassas som ett smeknamn? 
    Den engelska ordningen för smeknamn går så här:

Först har man det riktiga dopnamnet, t.ex. Thomas, Stephen, Kenneth, James, Pamela, Deborah, Elizabeth
    Sedan gör man ett enstavigt smeknamn på det: Tom, Steve, Ken, Jim, Pam, Deb, Beth. Det här kan vara föräldrarnas och släktens smeknamn på sitt barn.
    Sedan gör någon ett smeknamn på smeknamnet, för att uppnå ytterligare en grad av intimitet. Det kan vara närmaste polarna, pojkvännen, flickvännen. Och då blir det: Tommy, Kenny, Stevie, Jimmy, Pammie, Debbie, Betty.  

Hur länge? Det är en glidande skala, såklart. Ibland kan det ta flera hundra år innan ett smeknamn börjar användas som dopnamn. Så var det med Laurentius och Lars. Det kan också vara så, att smeknamnet aldrig börjar användas som dopnamn. Så är det med Vanja i Ryssland. Ett smeknamn på Ivan, alltså ett pojknamn. Om någon döps till det, så är det en flicka - och hon kommer inte från Ryssland.
  • Anonym (XXX)
    Minnie36 skrev 2022-05-30 22:06:22 följande:
    Vad menar du med att Ellie är ett smeknamn på ett smeknamn? Är Ellinor ett smeknamn menar du eller vadå?
    Så Ella, Ellinor och Ellen är då likvärdiga namn? Hur länge ska ett namn vara ett etablerat dopnamn för att inte längre klassas som ett smeknamn? 
    Nej, jag tycker som sagt att Ellinor är lite bättre än Ella och Ellen. Även om Ellinor också är ett smeknamn på Eleonore (och liknande stavningar), så är det inte lika förändrat gentemot ursprungsnamnet, och det har mer längd och stil än Ella och Ellen. Jag tänkte att det kan vara en bra kompromiss, eller? Inte för långt och ståtligt, men inte heller för enkelt och smeknamnsbetonat. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-30 23:34:01 följande:
    Den engelska ordningen för smeknamn går så här:

Först har man det riktiga dopnamnet, t.ex. Thomas, Stephen, Kenneth, James, Pamela, Deborah, Elizabeth
    Sedan gör man ett enstavigt smeknamn på det: Tom, Steve, Ken, Jim, Pam, Deb, Beth. Det här kan vara föräldrarnas och släktens smeknamn på sitt barn.
    Sedan gör någon ett smeknamn på smeknamnet, för att uppnå ytterligare en grad av intimitet. Det kan vara närmaste polarna, pojkvännen, flickvännen. Och då blir det: Tommy, Kenny, Stevie, Jimmy, Pammie, Debbie, Betty.  

Hur länge? Det är en glidande skala, såklart. Ibland kan det ta flera hundra år innan ett smeknamn börjar användas som dopnamn. Så var det med Laurentius och Lars. Det kan också vara så, att smeknamnet aldrig börjar användas som dopnamn. Så är det med Vanja i Ryssland. Ett smeknamn på Ivan, alltså ett pojknamn. Om någon döps till det, så är det en flicka - och hon kommer inte från Ryssland.
    För att förtydliga ytterligare: 

Det riktiga namnet är flerstavigt och har långa vokaler, eller både långa och korta vokaler. (Michael, Margareth)
    Den första smekamnsnivån är enstaviga smeknamn med kort vokal (Mike, Meg)
    Den andra smeknamnsnivån är tvåstaviga smeknamn, och båda stavelserna är korta (Mickey, Meggie)

Smeknamn som slutar på -ie eller -y är alltså andra gradens smeknamn, d.v.s. har en mer intim och barnslig klang än första gradens smeknamn. Och det är där vi hittar Ellie. Liksom Molly, Dolly, Polly, Dotty, Sally, Nellie, Nessie, Johnny, Ronny, Conny och Sonny...

Nu hoppas jag att du förstår, för jag kan nog inte förklara tydligare!
  • Anonym (XXX)
    Anonym (H) skrev 2022-06-05 16:14:06 följande:
    Har inte tänkt så mycket på det namnet, men Margareta är riktigt gulligt/fint. Jag vet inget barn som heter det
    Margaretha är ett typiskt 30-40-talsnamn, som borde vara på ingång snart igen, när de som heter det nu dör bort... Det är ett namn som aldrig kan vara helt fel, eftersom det har längd och stil och är ett gammalt drottningnamn i Sverige ("Treriksdrottningen" Margaretha Waldemarsdotter bland annat). Men personligen tänker jag alltid på margarin när jag hör det... 
  • Anonym (XXX)
    Minnie36 skrev 2022-06-05 18:40:11 följande:
    Haha 
    Du skrattar nu, men var så säker - om 10 år kommer det att springa runt massor av små Margarethor på gårdarna! Liksom Britta, Birgit, Lennart och Roland! :)

Men jag ska erkänna, att jag har fortfarande svårt att förstå att ungdomar i sin bästa ålder heter Emil, Albin, Alfred, Viktor, Vilhelm, Siri, Tyra, Alma och Vilma nu. De namnen får mig alltid att tänka på de då mycket gamla människor, som jag hjälpte när jag arbetade i äldrevården på 1980-talet. Men för de unga människor som fick barn runt år 2000, var de namnen förstås nya och fräscha. De hade aldrig träffat en gamling som hette det! 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (E) skrev 2022-06-06 20:31:30 följande:
    Ja gud ju, Nova-lie är ju en styggelse.. :)
    Håller med, men Ylva-Li, Saga-Li och Sara-Li tycker jag är rätt söta och fina... Nora-Li funkar också. Även om jag inte skulle ha tagit de namnen till mina egna barn - jag är mer konservativ än så. 
Svar på tråden Rösta på det finaste