Eurydike skrev 2024-03-11 21:03:28 följande:
Vad spännande det låter! Kommer du behöva flytta till någon ny stad? Det kan ju också vara spännande i sig. På tal om skepparbehörighet så var jag på Vasamuseet nyligen och då såg jag en modellbeskrivning av hur man vänder ett så stort skepp helt om. Då kände jag igen din beskrivning av att man måste sicksacka sig fram. Det var en del gamla sjömansuttryck också, fast dem kommer jag tyvärr inte ihåg nu. Du skulle nog ha tyckt om den utställningen tror jag. Det är roligt att rita trädgårdar! Jag har designat en vinterträdgård till ett kapell och en trädgård åt en privatperson. När jag lämnade in sådana uppgifter var det väldigt varierande hur resultatet blev. Någon gång lämnade jag in en trädgård som var inspirerad av Kalle Anka. Den hade ett ankfotspår av tagetes, minns jag 🙃 Fint att du har många idéer och att det tycks finnas många möjligheter efter utbildningen!
Jag förstår hur du menar och det är nog en process att vänja sig vid tanken på att ta medicin, särskilt om den har mycket eller svåra biverkningar 🤔 Hoppas du inte blir alltför begränsad av din sjukdom och att du hittar ett sätt att hantera den på!
En del av utbildningen är förlagd till Esbo som ju är helt nästgårds härifrån, men ibland har jag lite tankar om att flytta till Pargas kommun varifrån jag kommer. Ja, alltså man kan vända effektivt med hjälp av stagvändning eller med rullslag som man gör genom att luta båten mot lä och sedan med kraft upp mot lovart, alltså vindsidan, bra då man ska byta bog, alltså båtens färdriktning i förhållande till vinden. Sedan spelar så klart rodret in, kölen inte minst, och segelsättningen. Säkert hade jag gillat den, det låter intressant!
Vad häftigt ändå, att man kan hitta inspiration från även seriemagasin! Hade du med mått och så där också?
Och så är det ju jag som är lättskrämd och så med, man upplever ju det man gör, och om det skulle bli besvärliga biverkningar så upplever man det och måste göra det tills de går över. Men det får man väl väga emot att kanske bli anfallsfri och kunna ge sig ut på marina äventyr så småningom. Annars får jag väl skaffa en kajak och lära mig paddla, då kan man inte ställa till det för någon annan åtminstone, med en sådan båt. Fast nä, att få ett anfall i en kajak låter inte bra. Ibland har jag undrat hur det skulle vara att paddla till Polen.