• Anonym (Börjaompånykula)

Någon som nyligen genomgått ett missfall och vill följas åt?

Hej!

Jag har nyligen gått igenom ett MA igår och det ?värsta? är över, nu väntar jag bara på att det ska sluta blöda och träffa gyn på återbesök. Såklart har detta varit väldigt jobbigt men vill försöka tänka positivt och framåt.

Någon mer som nyligen varit med om samma och som vill dela med sig av tankar  om missfallet men även ta nya tag och börja på ny kula med graviditet? :)

• Svar på tråden Någon som nyligen genomgått ett missfall och vill följas åt?
  • Anonym (ledsen)

Goda nyheter, igår kom första mensen efter missfallet äntligen! Inte så sen, 36 dagars cykel. Det var verkligen ett så att säga lätt missfall rent fysiskt..

Dåliga nyheter, ringde min gyn för att boka tid för titthålsundersökningen idag men så har dom stängt på den kliniken hela nästa vecka?! Och undersökningen ska absolut göras mellan dag 6 och 11 i cykeln. Så det blir ingen undersökning i denna omgång. Vi bokade in en preliminär tid den 17 mars baserat på när min app tror jag ska få mens nästa gång, dvs 9 mars. Så får bara hoppas på att den kommer som den ska då. 

Är ledsen över att behöva vänta så länge. Vågar inte försöka bli gravid igen innan dom kollat allting är jag nästan säker på. Annars har ju tanken slagit mig att jag bara ska köra på i denna cykeln, men tror inte jag klarar ett till missfall såhär tätt inpå det förra. Det tog så jävla hårt på mig så det känns typ som att jag kommer bli galen om det händer igen

Hur går det för er? :)
    Vi var på fertilitetsutredning i förta veckan och vi tog prover och min sambo ska ta spermatest. Jag fick göra en ultraljudsundersökning med som var helt normal. Tjock slemhinna som det ska vara efter Äl och en corpus luteum i ena äggstocken som man oxå har efter Äl. Fina äggstockar och livmoder. Så skönt att se att jag haft ÄL och att det såg bra ut. Nästa steg är att även kolla äggledarna med konstrastmedel i nästa vecka :)
    Fick dock ett svar från läkaren att jag skulle ta om ett prov för mitt prolaktin var lätt förhöjt (vilket tydligen kan variera i cykeln). Försökte läsa lite om det och man kan få det vid stress osv. Känner mig dock inte stressad mer än att det varit lite mycket på jobbet det sista. Är något med hypofysen i hjärnan och kan påverka fertilitet. Verksr inte vara något farligt vad jag kan se men får äta medicin för att få ner värdena i så fall. Om det proverna är bättre nästa gång vill säga. Mycket frågetecken nu?.:)
  • Anonym (ledsen)

Hej börjaompånykula! Vad bra att du ni är igång! Vet du vad du hade för prolaktinvärde? Jag tog också prolaktintest då precis efter missfallet och det var inom det normala men när jag försökt hitta vad det helst ska vara så tyckte jag att mitt var högt?

annars är jag bara deppig och väntar på att få göra min undersökning, alltså spolningen och kolla med kamera i livmodern. känns som att jag aldrig kommer få barn eftersom jag inte ens försöker just nu, har stängt av allting. Hoppas på lite besked framåt våren! Undersökningen är inbokad den 17 mars. Så nu hoppas jag bara att min mens kommer när den ska, mellan 6 mars och 13 mars, så jag inte behöver boka om undersökningen, då den ska vara mellan dag 6 och 11 i cykeln.  

har typ fobi för att bli gravid igen! får panik av blotta tanken, graviditet betyder bara död för mig just nu

Anonym (ledsen) skrev 2023-02-23 16:34:39 följande:

Hej börjaompånykula! Vad bra att du ni är igång! Vet du vad du hade för prolaktinvärde? Jag tog också prolaktintest då precis efter missfallet och det var inom det normala men när jag försökt hitta vad det helst ska vara så tyckte jag att mitt var högt?

annars är jag bara deppig och väntar på att få göra min undersökning, alltså spolningen och kolla med kamera i livmodern. känns som att jag aldrig kommer få barn eftersom jag inte ens försöker just nu, har stängt av allting. Hoppas på lite besked framåt våren! Undersökningen är inbokad den 17 mars. Så nu hoppas jag bara att min mens kommer när den ska, mellan 6 mars och 13 mars, så jag inte behöver boka om undersökningen, då den ska vara mellan dag 6 och 11 i cykeln.  

har typ fobi för att bli gravid igen! får panik av blotta tanken, graviditet betyder bara död för mig just nu

Vet inte vad jag har för värde, stod bara lätt förhöjt. Ska kolla med läkaren nästa gång. Okej, vad hade du för värde?

Förstår att det känns deppigt och att det känns som att tiden står still. Håll ut! Snart ska du ju med på undersökning och då är det ju igång för dig med <3
    Förstå att det känns jobbigt med missfallet med och att det betyder död. Känslan är så jobbig. Men försök tänk att man måste våga för att kunna bli gravid och få bebis tillslut. 

Gjorde äggledarspolning imorse med, gick bra. Kändes lite som mensvärk men det gick absolut att genomgå utan smärta. Alla tycker ju lite olika om den undersökningen. Det såg i alla fall bra ut, fri passage och fina folliklar tills nästa ÄL. Nu hoppas vi att detta gjorde susen fast att jag hade fri passage :)

• Anonym (Kringlan86)

Härligt att höra att allt ser fint utHjärta

Hej igen 🤗 Nu kommer jag med lite uppdatering efter utredningen 🙂 Alla prover på mig sig bra ut men det visade sig att min sambo har lite nedsatt antal spermier. 😞 Kvalitén var bra så hon sa att det kan ta sig naturligt men att detta troligtvis gjort att det tagit sådan tid för oss att bli gravida?.Så typiskt att detta skulle hända. Det finns ju hjälp att få tex via IVF men just nu vet vi inte hur vi ska tänka eller göra just nu. Om vi ska avvakta eller ej. Läkaren sa att sambon kan äta mer zink så kan det öka antalet spermier?.Så vi är lite tomma just nu och tankarna snurrar. 

Hur går det för er andra?

• Anonym (ledsen)

hej börjaompånykula, och andra!
    vad skönt att allt med dig såg bra ut! jobbigt med killen men det är väl kanske något av dom bästa alternativen om det nu ska vara fel på något? att hans spermier är bra men lite för få. borde ju gå att lösa lätt med ivf då. är det något ni skulle kunna bli erbjudna om ni skulle vilja tror du?

jag gjorde min hysteroskopi imorse! fyfan vad nervös jag varit över den, är helt slut av alla anspänningar nu efteråt. allt såg jättebra ut, fick se min livmoder i färg på en skärm, så coolt! den var helt tom och len inga konstiga grejer i, man såg gångarna in till äggledarna och allt. sen spolade dom också äggledarna med kontrastvätska som på dig, fri passage för mig med på båda sidor. gjorde as ont tycker jag dock! men gick ju fort. har lite molvärk fortfarande. 

vidare så ville dom inte göra någon mer utredning just nu. hon ser detta som en olycklig tillfällighet, hittills. men jag uttryckte min rädsla inför en ny graviditet och att jag inte vågar utan att få någon hjälp. det förstod hon, men hon var liksom odramatisk med det och sa att ja det kan mycket väl bli ett till missfall, men det är okej. jag måste väl också acceptera det på något vis. jag frågade specifikt efter progesteron också, och blev erbjuden att komma in precis innan ägglossning när jag känner att jag vågar försöka igen. då ska dom kolla att ett moget ägg är påväg att ägglossa och då ska jag få progesteron efter att ha försökt naturligt.
    och OM det blir missfall igen, så går dom vidare med fler undersökningar och provtagningar.

det känns bra nu, faktiskt! känns som att det här kanske kan gå ändå, bebisdrömmen börjar väckas till liv igen!

min kille ska gå och kolla sina spermier via sin läkare också, på eget initiativ. känns rättvist att han också får gå igenom lite tråkigheter, haha. 

ja så så är läget. har inte bestämt mig om jag vill försöka igen nu direkt i denna cykeln eller hur jag ska göra. har liksom precis börjat snudda vid tanken igen om att jag kanske kan få en liten bebis snart ändå.. ja, jag är av det lite mer dramatiska slaget. fick det bekräftat av gyn idag också när jag kom in till undersökningsrummet lätt gråtandes och hon sa - många kommer hit nervösa, men du är kanske lite mer nervös än dom flesta! varpå jag tar ett snorpapper från bordet och torkar tårarna och säger jaaa jag e rädd! lol. den här känsligheten gynnar mig inte i detta läge! måste tagga ner och försöka se mer sakligt och icke-själsligt på det hela. lättare sagt än gjort!

Skönt att det gått bra!! 

Ja, som du säger så får man våga. Annars blir det inga barn alls. En ny graviditet är en ny chans. Hoppas att det går bra för er!

Eftersom att antalet spermier Inte var superlågt kommer vi försöka själva fram till juni i alla fall då det gått ett år sedan förra missfallet. Sen får vi i så fall ställa oss i kö. Vi vill ju helst klara detta själva men vi får se hur det går. Nivåerna på vad som är tillräckligt många spermier verkar vara väldigt varierat beroende på vart man söker plus att enligt en bra gynekologisk läkare på en podd jag lyssnade på sa han att proven kan variera från gång till gång (egentligen ska man ta mer än ett prov). Att mängden inte spelar så stor roll om det inte är mycket lågt. Så får se helt enkelt. 

• Anonym (ledsen)

hejj hur går det nu? 
    min äl efter undersökningen är över, var jättesvårt att inte försöka denna månaden, kroppen skriker verkligen efter bebis nu! men vill av olika praktiska anledningar ha lite paus denna cykeln. så vid nästa mens ska jag ringa och boka tid hos gyn och se om jag kan få progesteron till efter nästa äl. då jävlar!

Svar på tråden Någon som nyligen genomgått ett missfall och vill följas åt?