• Silkworm

Partner inte bjuden på bröllop

Min partner sedan ca. 10 år är inte bjuden på min väns bröllop. Min partner känner sig avvisad och ledsen över att inbjudan endast var riktad till mig. 

Min partner och jag håller själva på att planera bröllop och tänkte bjuda in gäster med deras respektive. Min partner tycker nu att det känns olustigt att bjuda in personer till vårt bröllop som explicit har valt bort min partner.

Jag hamnar i en konstig sits mellan min vän och min partner. Jag vill kunna bjuda in min vän med respektive till mitt bröllop utan att det blir dålig stämning. Någon som varit i en liknande situation eller som vill ge mig råd/perspektiv på hur jag ska tänka kring situationen? 

• Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop
  • Themis

En vän som inte bjuder min partner sedan flera år är inte min vän längre, då är du diskvalificerad.

Däremot kan ett par med normal social kompetens bestämma att bara den i paret som har en relation med den som gifter sig är den som tackar ja, om inte båda har det.

Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Anonym (L)
    Anonym ((X)) skrev 2022-03-09 12:55:20 följande:
    Men varför använder TS ordet "partner" då? Så brukar man väl inte säga om sin sambo eller make?

Jag tänker att det kan vara EN sak att umgås med vissa människor privat, i ett gäng av unga vänner kanske - och en HELT ANNAN sak att bjuda in vissa par och personer till sitt bröllop, där de ska bedömas av ens föräldrar och andra släktingar, och andra grupper av vänner (tänk från en kyrka t.ex.) som skulle kunna ta väldigt illa vid sig. 

Och det behöver inte heller handla om homosexualitet. Det kan vara något annat som gör att man inte vill ha en viss person just på sitt bröllop, trots att man kan umgås med den i andra sammanhang. Personen kanske lätt blir för full och ställer till scener, börjar tafsa på andra, eller krånglar mycket (tänk någon som jämt ska krångla med maten t.ex., det är hundra saker han/hon inte äter, och maten måste tillagas på ett visst sätt), personen kanske får skov av psykisk sjukdom, och man vet inte vilken fas han eller hon kommer att vara i, personen kanske har synliga tatueringar och piercingar i ansiktet, olämpliga frisyrer och hårfärger, kanske inte skulle acceptera klädkoden utan hävda att "dom får ta mig som jag är". Och sedan blir den personen det enda någon kommer att minnas från det bröllopet...

Varför skulle man inte få säga partner?
    Din personliga smak är inget lag.

Själv tycker jag att sambo låter riktigt fult och känner faktiskt ingen som kallar sin partner så. 

Sambo är dessutom också könsneutral?Så ditt inlägg är ologisk.

• Anonym (Trötter)
    Anonym skrev 2022-03-09 19:44:52 följande:
    Fast nu är det inte ditt bröllop.
    Saken är bara att det kan vara en anledning. Och alla prioriterar inte som du.
    Nej vissa bär vita huvor och prioriterar bort homosexuella och mörkhyade, så är det ju. Att du tycker det är ok är en sak, andra kanske prioriterar annorlunda.
  • Jemp
    Anonym ((X)) skrev 2022-03-09 12:55:20 följande:
    Men varför använder TS ordet "partner" då? Så brukar man väl inte säga om sin sambo eller make?

Jag tänker att det kan vara EN sak att umgås med vissa människor privat, i ett gäng av unga vänner kanske - och en HELT ANNAN sak att bjuda in vissa par och personer till sitt bröllop, där de ska bedömas av ens föräldrar och andra släktingar, och andra grupper av vänner (tänk från en kyrka t.ex.) som skulle kunna ta väldigt illa vid sig. 

Och det behöver inte heller handla om homosexualitet. Det kan vara något annat som gör att man inte vill ha en viss person just på sitt bröllop, trots att man kan umgås med den i andra sammanhang. Personen kanske lätt blir för full och ställer till scener, börjar tafsa på andra, eller krånglar mycket (tänk någon som jämt ska krångla med maten t.ex., det är hundra saker han/hon inte äter, och maten måste tillagas på ett visst sätt), personen kanske får skov av psykisk sjukdom, och man vet inte vilken fas han eller hon kommer att vara i, personen kanske har synliga tatueringar och piercingar i ansiktet, olämpliga frisyrer och hårfärger, kanske inte skulle acceptera klädkoden utan hävda att "dom får ta mig som jag är". Och sedan blir den personen det enda någon kommer att minnas från det bröllopet...
    Att utesluta någon pga sjukdom och/inkl allergier är rent elakt. Likaså tatueringar och frisyrer, vad sjutton har det med nåt att göra?
  • Anonym (Momo)

Men ni har ju varit tillsamans i 10 år!Förvånad  Hur länge har du och din vän känt varandra? 
    Är det en arbetakamrat? El är det en nära vän sen många år innan du och din partner blev tillsammans?

Taskit om det är en vän som facktist funnits länge och har även träffat din partner.
    En arbetskollega kanske är ok men endå....det är ju din andra hällft. Då får ni väll bara bjuda din kompis och inte denna fru/man sen på erat brölopp. Blir ju samma åh då kan du ju se om det är en bra vän som facktist dycker upp på din stora dag. Om du nu känner att du vill gå. 
    El gå en stund behöver ju inte stanna hella kvällen. 

• Anonym
    Anonym (*) skrev 2022-03-09 20:10:06 följande:
    Nej, tyvärr finns det ju intoleranta och fördomsfulla människor där ute. Tur att de allra flesta svenskar har en lika accepterande inställning till homosexuella som jag har.
    Och så finns det kanske släktingar med dessa åsikter som ändå betyder mer för en än en kompis partner.
    Djupt religösa t ex.

Eller så kan det handla om människor från en annan kultur som inte är så öppensinnade som t ex du.

Alla har rätten att välja vem som ska bevittna deras bröllop vet du.
  • Anonym
    Anonym (Trötter) skrev 2022-03-09 20:53:28 följande:
    Nej vissa bär vita huvor och prioriterar bort homosexuella och mörkhyade, så är det ju. Att du tycker det är ok är en sak, andra kanske prioriterar annorlunda.
    Jag har ingenstans skrivit att jag tycker att det är ok.
    Jag gav tänkbara förklaringar till varför det kan vara så.

Och som jag skrev i mitt förra inlägg, alla har rätten att välja sina gäster. Precis som du skriver, alla prioriterar inte som du!

Sen ska du ge fan i lägga åsikter på mig som jag inte helt klart skrivit att jag har. Bara för att du inte klarar att tänka steget längre så behöver du inte slänga din unkna skit på mig.
  • jeanette02

Om ni är vänner borde du kunna fråga om det gäller att inte någons respektive är bjudna? Då är det ett märkligt val men ok. Om inte

Personligen hade jag tackat nej i vilket fall. Vad är det för märkligt bröllop att bara bjuda utan respektive? Hade nog inte haft särskilt stor lust att bjuda en sådan vän heller sedan. Känns inte särskilt vänskaplig. Även nybildade par bjuder man tycker jag. Ni har varit ihop 10 år. Förstår din blivande man. 

• Gameofthrones

Håller fullkomligt med ovanstående citat #58 och endel andra här.

Din partner gör helt rätt. 

• Anonym (Polly)
    Gameofthrones skrev 2022-03-10 08:08:43 följande:

Din partner gör helt rätt. 

Vad gör partnern rätt i?
Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop