• Silkworm

Partner inte bjuden på bröllop

Min partner sedan ca. 10 år är inte bjuden på min väns bröllop. Min partner känner sig avvisad och ledsen över att inbjudan endast var riktad till mig. 

Min partner och jag håller själva på att planera bröllop och tänkte bjuda in gäster med deras respektive. Min partner tycker nu att det känns olustigt att bjuda in personer till vårt bröllop som explicit har valt bort min partner.

Jag hamnar i en konstig sits mellan min vän och min partner. Jag vill kunna bjuda in min vän med respektive till mitt bröllop utan att det blir dålig stämning. Någon som varit i en liknande situation eller som vill ge mig råd/perspektiv på hur jag ska tänka kring situationen? 

• Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop
  • Anonym (Annat)

Ts har svarat på frågan:

Sedan... 
    Någon undrade varför jag skrev "min partner" istället för "min man" och det har jag gjort utifrån att jag tycker frågan kan diskuteras på samma sätt oavsett om det är mannen, kvinnan eller den samkönade i relationen som inte har blivit inbjuden. Om det är en viktig pusselbit för att få perspektiv på min situation så är jag en kvinna i en heterosexuell relation. 

• Anonym (S)
    Anonym ((X)) skrev 2022-03-09 12:56:34 följande:
    Man får väl lita på sin vän eller väninna så mycket, att personen inte börjar göra närmanden mot någon på bröllopet, eller pratar om sin läggning. Då märks det ju i de flesta fallen inte. 
    Då hoppas jag att personen tackar nej. 

Finns inget värre än folk som inte kan stå för sina åsikter. 
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2022-03-09 13:02:49 följande:
    Då hoppas jag att personen tackar nej. 

Finns inget värre än folk som inte kan stå för sina åsikter. 
    Homofoben?
  • Anonym (Gift)

Enligt etikettsregler bjuder man både i ett etablerat par, det vet dom flesta men alla tycker inte att det är viktigt och visst kan man tycka så men man riskerar också då att folk tycker att man är oartig på samma sätt som att man har visst hyfs vid matbordet, inte har stövlar och skor i soffan osv.

Men givetvis bestämmer man vilka man vill bjuda men riskerar att flera tackar nej om man gör på det viset vad än man själv tycker.

Men allt beror ju givetvis på vilka gästerna är.
    Bjuder t ex bruden in några arbetskompisar hon jobbar med men där deras partners inte känner varandra eller att då bruden inte känner arbetskompisarnas partners kan man ju självklart säga så att jag bjuder bara mina arbetskompisar då och det gäller för alla arbetskompisar i gruppen.

Men om man väljer bort någons partner som är vänner där man umgås t ex bjuder varandra på middagar, gör saker ihop, bjuder in på andra fester osv blir det ju konstigt om man inte bjuder bägge i förhållandet.
    Om man umgås parvis eller i grupp med andra blir det väldigt konstigt om man bara bjuder en utan någon förklaring.

Så allt beror ju hur väl man känner partnern.

Min kollega bjöd in oss 7 st jobbar ihop till hennes 40 årsfest, hon bjöd med alla partners förutom en, hon har träffat den tjejens man några gånger  så det var ingen okänd men tyckte att hon kände honom för lite (hon hade inget emot honom, han är trevlig) och våra andra män bättre.
    Det blev jättekonstigt för vår kollega vars man inte fick komma och alla reagerade faktiskt negativt och tyckte att hon som bjöd in gjorde helt fel.
    Hon funderade på att inte gå men min man och två till män kunde inte komma så då blev vi ändå några stycken som kom utan män.
    Det var ju inte så att vi måste ha männen med och inte kan gå själva, brukar inte hänga med min man hela tiden ändå på fester men det var själva sättet det blev till vår kollega när hennes man inte blev bjuden.
    Det blev ändå något folk tyckte vara fel.

• Anonym (L)
    Anonym (Katarina) skrev 2022-03-09 07:16:28 följande:
    Partner inte bjuden på bröllop

Enligt vett och etikett så delar man aldrig på ett par vid inbjudan, så i det här fallet har man absolut rätt att fint ifrågasätta varför ens partner inte är bjuden. Jag hade tackat nej oavsett anledning och tycker att har man inte råd får man planera om gästlistan eller vänta med giftemål :) 

Det grövsta etikettsbrottet är att kommentera andras etikettsbrott , så nej , du har inte rätt att ifrågasätta varför din partner är inte bjuden , utan du får tacka nej.

I alla fall om du vill hänvisa just till vett och etikett och inte till att du är sur som individ att din parter är inte bjuden.

• Anonym
    Anonym (*) skrev 2022-03-09 12:26:52 följande:
    Hade jag religiösa vänner med homofoba åsikter, som krävde att jag uteslöt samkönade par från mitt bröllop, så hade jag bett dem fara och flyga. De behöver inte komma på mitt bröllop om de är så intoleranta.
    Fast nu är det inte ditt bröllop.
    Saken är bara att det kan vara en anledning. Och alla prioriterar inte som du.
  • Madelenelisabeth

Vi bjöd inte vänners respektive om vi inte var vän med båda. 

Det skar sig i folks ögon- men vi ville umgås med våra vänner. 

• molly50
    Anonym (L) skrev 2022-03-09 18:24:21 följande:

Det grövsta etikettsbrottet är att kommentera andras etikettsbrott , så nej , du har inte rätt att ifrågasätta varför din partner är inte bjuden , utan du får tacka nej.

I alla fall om du vill hänvisa just till vett och etikett och inte till att du är sur som individ att din parter är inte bjuden.

Jag tycker att om man är nära vänner och brukar umgås vid andra tillfällen så borde man kunna fråga varför inte ens partner är bjuden.
    Kommer man till bröllopet och upptäcker att alla andras respektive är bjudna så kan det lätt bli lite konstig stämning.
  • Anonym (*)
    Anonym skrev 2022-03-09 19:44:52 följande:
    Fast nu är det inte ditt bröllop.
    Saken är bara att det kan vara en anledning. Och alla prioriterar inte som du.
    Nej, tyvärr finns det ju intoleranta och fördomsfulla människor där ute. Tur att de allra flesta svenskar har en lika accepterande inställning till homosexuella som jag har.
  • Jemp

Har de valt bort just din partner, eller har de valt bort partners rakt av? 
    I det sistnämnda fallet är det ju inte personligt riktat.

Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop