nernu skrev 2022-03-09 12:41:34 följande:
Ja det tycker jag faktiskt. Vad har det för relevans? De är ju uppenbarligen vänner? Så bruden vet väl om att personen har en homosexuell partner. Och nu fanns det inte ens någon anledning att tro att partnern var homosexuell. Och om det hade varit så hade det varit en koko anledning att inte bjuda. Tyckte att kommentaren var helt ot och har ingen relevans för tråden alls.
Men varför använder TS ordet "partner" då? Så brukar man väl inte säga om sin sambo eller make?
Jag tänker att det kan vara EN sak att umgås med vissa människor privat, i ett gäng av unga vänner kanske - och en HELT ANNAN sak att bjuda in vissa par och personer till sitt bröllop, där de ska bedömas av ens föräldrar och andra släktingar, och andra grupper av vänner (tänk från en kyrka t.ex.) som skulle kunna ta väldigt illa vid sig.
Och det behöver inte heller handla om homosexualitet. Det kan vara något annat som gör att man inte vill ha en viss person just på sitt bröllop, trots att man kan umgås med den i andra sammanhang. Personen kanske lätt blir för full och ställer till scener, börjar tafsa på andra, eller krånglar mycket (tänk någon som jämt ska krångla med maten t.ex., det är hundra saker han/hon inte äter, och maten måste tillagas på ett visst sätt), personen kanske får skov av psykisk sjukdom, och man vet inte vilken fas han eller hon kommer att vara i, personen kanske har synliga tatueringar och piercingar i ansiktet, olämpliga frisyrer och hårfärger, kanske inte skulle acceptera klädkoden utan hävda att "dom får ta mig som jag är". Och sedan blir den personen det enda någon kommer att minnas från det bröllopet...