sextiotalist skrev 2022-03-10 15:24:52 följande:
Det stämmer, men ens val kan även få konsekvenser. Så bjuder du en i ett etablerat par, utan att det finns några speciella anledningar, så kan man nog även räkna med att det inte tas emot positivt.
Jag är helt med på att det kan finnas anledningar, ekonomi, platsbrist etc. Men man vinner mycket på att vara tydlig, kanske tom anstränga sig att slå en signal innan och berätta detta. Dvs om man vill ha bra relation med personerna ifråga i framtiden.
Det är trots allt kutym att bjuda båda i en etablerad relation, så det är fortfarande nästan en självklarhet.
Ja, och jag finner inget moraliskt fel att avgränsa vilka man umgås med på sin fritid. Man får välja bort vissa av ekonomiska eller sociala skäl (som att man inte trivs med personen eller den t.o.m är elak)
De enda gånger man kan bli tvungen att umgås med folk man inte gillar är ju på jobb och i skolan, vilket kan vara nog så hemskt. Vissa personer är verkligen elaka eller riktigt irriterande.
Tycker man är lika elak själv om man säger rätt ut att man inte 'gillar' ens väns partner, därav är det 'finare' att inte peka ut någon genom att säga varför denne inte är bjuden.
Kutyyyyyym är så märkligt, återigen- på fritiden väljer man vilka man umgås med.
Sveriges etikettregler är riktigt märkliga ibland alltså.
Man säger väl isåfall bara till sin vän då: Jag väljer att avgränsa antalet som blir vjudna av plats-/ekonomiska skäl.
Att följa etikettregler är väl lika viktiga för den inbjudne? och en etikettregel är: ifrågasätt inte varför någon väljer att bjuda/inte bjuda någon.
Står det på inbjudan att du är bjuden- då är du det. Står inte ditt namn så är du inte bjuden.