• Silkworm

Partner inte bjuden på bröllop

Min partner sedan ca. 10 år är inte bjuden på min väns bröllop. Min partner känner sig avvisad och ledsen över att inbjudan endast var riktad till mig. 

Min partner och jag håller själva på att planera bröllop och tänkte bjuda in gäster med deras respektive. Min partner tycker nu att det känns olustigt att bjuda in personer till vårt bröllop som explicit har valt bort min partner.

Jag hamnar i en konstig sits mellan min vän och min partner. Jag vill kunna bjuda in min vän med respektive till mitt bröllop utan att det blir dålig stämning. Någon som varit i en liknande situation eller som vill ge mig råd/perspektiv på hur jag ska tänka kring situationen? 

• Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop
  • jeanette02
    Jemp skrev 2022-03-09 21:21:23 följande:
    Att utesluta någon pga sjukdom och/inkl allergier är rent elakt. Likaså tatueringar och frisyrer, vad sjutton har det med nåt att göra?
    Ja det är inte klokt att utesluta sjuka, allergiska. På ett bröllop är man ofta flera olika generationer och vissa folk får försöka ha överseende med crazy frisyrer el vad nu är. Det blir ju en blandning av okända inför varandra men man är ju där för brudparet. 

Däremot kan förstå dilemmat med en vän, partners, släkting osv som blir full och otrevlig och gapar omkring eller slemmar runt. Man vill inte få sin dag förstörd av sådan, det är fullt förståeligt trots allt. 
  • molly50
    Anonym (för) skrev 2022-03-10 11:57:18 följande:
    För mig skulle det vara helt okej att gå på bröllop utan min man ifall brudparet inte är gemensamma vänner. Samma sak om bara min man blev bjuden till någon vän som jag inte känner.

Däremot skulle jag ha svårt att våga gå emot par-normen om jag själv bjöd in till bröllop, men egentligen tycker jag att det är helt rimligt att inte behöva bjuda alla respektive som man inte känner eller kommer att umgås med i framtiden. 
    Fast TS och hennes partner har varit ett par i 10 år.
    Så det känns lite långsökt att tro att vännen inte känner honom.
    Är det ett par som alldeles nyligen blivit ihop så kan jag förstå resonemanget.
  • Anonym (*)
    Anonym ((X)) skrev 2022-03-10 12:19:34 följande:

...sedan tror jag att det behövs en liten upplysning här. Diskrimineringslagarna gäller inte vid privata tillställningar (lika lite som pandemilagarna gällde vid privata tillställningar), och så måste det ju vara. Ingen är alltså skyldig att bjuda personer med visst etniskt ursprung, viss religion, viss sexuell läggning, visst kön, viss yttre framtoning, viss politisk tillhörighet, visst mentalt funktionshinder, viss smittsam sjukdom, etc. etc. till sin privata tillställning. Utan det väljer man själv. Vore ju hemskt annars! :o

Är det någon i tråden som har påstått att diskrimineringslagarna gäller vid privata tillställningar eller ens har nämnt lagar? Man kan tycka att ett visst beteende är moraliskt fel, även om det inte är olagligt. Vore jag gay och min partner inte var bjuden på någons bröllop, för att vederbörande var homofob, så skulle jag säga upp bekantskapen med den personen. Inte skulle jag tänka ?Tja, det är ju inte olagligt att diskriminera på privata tillställningar, och man måste respektera allas åsikter, så jag går dit och är glad?.
  • Anonym (Anonym)
    Mrs Moneybags skrev 2022-03-10 13:18:04 följande:
    Ja, det förstår jag. Men då skulle väl min vän säga det? Eftersom det är kutym att bjuda båda i ett par så får man väl tala om varför man gör avsteg från traditionen så att ingen blir stött. 

Är man vänner - goda vänner - så skulle jag säga det redan innan jag skickar ut inbjudan: jag kommer inte ha råd att bjuda alla, så jag bjuder inga respektive på mitt bröllop. 
    Kanske är då fallet att din vän inte gillar din partner? Ska hon då säga det rätt ut? Det om något är väl ohyfsat.....
  • Anonym (Anonym)
    Mrs Moneybags skrev 2022-03-10 13:18:04 följande:
    Ja, det förstår jag. Men då skulle väl min vän säga det? Eftersom det är kutym att bjuda båda i ett par så får man väl tala om varför man gör avsteg från traditionen så att ingen blir stött. 

Är man vänner - goda vänner - så skulle jag säga det redan innan jag skickar ut inbjudan: jag kommer inte ha råd att bjuda alla, så jag bjuder inga respektive på mitt bröllop. 
    Fast nej. Man skriver inte så i formella inbjudningar: jag har inte råd att bjuda alla... 
    Man adresserar den/de som är inbjudna. Varför man inte bjuder någon annan behöver man inte nämna. 

Tycker du resonerar otroligt märkligt.....
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2022-03-10 14:22:21 följande:
    Fast nej. Man skriver inte så i formella inbjudningar: jag har inte råd att bjuda alla... 
    Man adresserar den/de som är inbjudna. Varför man inte bjuder någon annan behöver man inte nämna. 

Tycker du resonerar otroligt märkligt.....
    Men man kan informera om det innan man skickar ut inbjudan,om man är bra vänner.
  • Anonym (för)
    molly50 skrev 2022-03-10 14:11:07 följande:
    Fast TS och hennes partner har varit ett par i 10 år.
    Så det känns lite långsökt att tro att vännen inte känner honom.
    Är det ett par som alldeles nyligen blivit ihop så kan jag förstå resonemanget.
    Är det? Jag har varit gift med min man i 22 år och vi har ändå en del vänner som vi inte umgås med parvis. Jag ser inget konstigt eller långsökt med det. Tex så har både han och jag vänner genom våra hobbys och som inte känner oss som par utan bara en av oss. 
  • molly50
    Anonym (för) skrev 2022-03-10 14:50:07 följande:
    Är det? Jag har varit gift med min man i 22 år och vi har ändå en del vänner som vi inte umgås med parvis. Jag ser inget konstigt eller långsökt med det. Tex så har både han och jag vänner genom våra hobbys och som inte känner oss som par utan bara en av oss. 
    I alla fall om man umgås ofta i andra sammanhang.
    Och TS partner kände sig avvisad vilket man kan tolka som at de brukar umgås.
    Men TS är nog den som bäst kan svara på hur det ligger till med det.
  • Anonym (för)
    molly50 skrev 2022-03-10 14:53:18 följande:
    I alla fall om man umgås ofta i andra sammanhang.
    Och TS partner kände sig avvisad vilket man kan tolka som at de brukar umgås.
    Men TS är nog den som bäst kan svara på hur det ligger till med det.
    Absolut, jag svarade ju bara på vad som skulle kännas okej för mig. Liksom många i tråden också gjort. Vad som känns okej för TS är ju helt upp till TS.

Å andra sidan så startade ju TS tråden för att få input, och då är väl min input av samma värde som tex din input? Eller är det bara erfarenheter och åsikter som stämmer överens med dina som ska framföras i tråden?
  • sextiotalist
    Anonym (Anonym) skrev 2022-03-10 10:34:37 följande:

Partnern kanske är en skitstövel....
    Min åsikt är:

Den som bjuder in bestämmer helt själv vilka den bjuder.

Att par bjuds båda är ingen självklarhet

Ifrågasätter du din vän bör du skämmas rejält.

Du kan välja att inte gå.
    Det stämmer, men ens val kan även få konsekvenser. Så bjuder du en i ett etablerat par, utan att det finns några speciella anledningar, så kan man nog även räkna med att det inte tas emot positivt.
    Jag är helt med på att det kan finnas anledningar, ekonomi, platsbrist etc. Men man vinner mycket på att vara tydlig, kanske tom anstränga sig att slå en signal innan och berätta detta. Dvs om man vill ha bra relation med personerna ifråga i framtiden. 
    Det är trots allt kutym att bjuda båda i en etablerad relation, så det är fortfarande nästan en självklarhet.
  • Robert 558
    Mrs Moneybags skrev 2022-03-10 10:51:40 följande:

Jag skulle inte gå om min partner inte var bjuden och jag skulle inte heller bjuda dem på mitt bröllop. Uppenbarligen har de inte samma tankar om vår vänskap som jag, men den här inbjudan talar om exakt var de står i frågan. 

Jag hade gjort likadant. 
  • Silkworm

Det är spännande att läsa vilken delad fråga detta verkar vara. Tack för input från olika sidor med olika perspektiv!  

Bröllopsparet och min partner har träffat varandra ett par gånger vid tidigare lugna tillställningar, men vi har inte umgåtts som par. De hyser ingen agg mot varandra på något sätt. Jag tänker inte spekulera i varför endast jag är bjuden, men jag önskar att även min partner kunde följa med. Jag finner mig i att det är deras önskan på deras bröllopsdag.

Bröllopsparet kommer att bli inbjudna båda två till vårt eget bröllop när det stundas. Vi vill fira vår bröllopsdag med våra vänner och vill att våra vänner ska få möjlighet att gå på en rolig fest tillsammans med deras respektive. Jag vill inte att någon av mina vänners partners ska känna sig avvisade eller ovälkomna. 

• Anonym (Annat)

Fint av dig ts att vara den större här. Jag skulle undra som fasen hur det kom sig att de inte bjöd min man.

• Anonym (Anonym)
    sextiotalist skrev 2022-03-10 15:24:52 följande:
    Det stämmer, men ens val kan även få konsekvenser. Så bjuder du en i ett etablerat par, utan att det finns några speciella anledningar, så kan man nog även räkna med att det inte tas emot positivt.
    Jag är helt med på att det kan finnas anledningar, ekonomi, platsbrist etc. Men man vinner mycket på att vara tydlig, kanske tom anstränga sig att slå en signal innan och berätta detta. Dvs om man vill ha bra relation med personerna ifråga i framtiden. 
    Det är trots allt kutym att bjuda båda i en etablerad relation, så det är fortfarande nästan en självklarhet.
    Ja, och jag finner inget moraliskt fel att avgränsa vilka man umgås med på sin fritid. Man får välja bort vissa av ekonomiska eller sociala skäl (som att man inte trivs med personen eller den t.o.m är elak)

De enda gånger man kan bli tvungen att umgås med folk man inte gillar är ju på jobb och i skolan, vilket kan vara nog så hemskt. Vissa personer är verkligen elaka eller riktigt irriterande.

Tycker man är lika elak själv om man säger rätt ut att man inte 'gillar' ens väns partner, därav är det 'finare' att inte peka ut någon genom att säga varför denne inte är bjuden.

Kutyyyyyym är så märkligt, återigen- på fritiden väljer man vilka man umgås med.
    Sveriges etikettregler är riktigt märkliga ibland alltså. 

Man säger väl isåfall bara till sin vän då: Jag väljer att avgränsa antalet som blir vjudna av plats-/ekonomiska skäl.
    Att följa etikettregler är väl lika viktiga för den inbjudne? och en etikettregel är: ifrågasätt inte varför någon väljer att bjuda/inte bjuda någon.
    Står det på inbjudan att du är bjuden- då är du det. Står inte ditt namn så är du inte bjuden.
  • molly50
    Anonym (för) skrev 2022-03-10 15:21:11 följande:
    Absolut, jag svarade ju bara på vad som skulle kännas okej för mig. Liksom många i tråden också gjort. Vad som känns okej för TS är ju helt upp till TS.

Å andra sidan så startade ju TS tråden för att få input, och då är väl min input av samma värde som tex din input? Eller är det bara erfarenheter och åsikter som stämmer överens med dina som ska framföras i tråden?
    Nej,var har jag påstått det?
    Alla har såklart rätt till en åsikt.
    Men det här är ju ett diskussionsforum och då får man också vara beredd på att andra kan ha andra åsikter och svara på ens inlägg.
Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop