Inlägg från: Silkworm |Visa alla inlägg
  • Silkworm

Partner inte bjuden på bröllop

Min partner sedan ca. 10 år är inte bjuden på min väns bröllop. Min partner känner sig avvisad och ledsen över att inbjudan endast var riktad till mig. 

Min partner och jag håller själva på att planera bröllop och tänkte bjuda in gäster med deras respektive. Min partner tycker nu att det känns olustigt att bjuda in personer till vårt bröllop som explicit har valt bort min partner.

Jag hamnar i en konstig sits mellan min vän och min partner. Jag vill kunna bjuda in min vän med respektive till mitt bröllop utan att det blir dålig stämning. Någon som varit i en liknande situation eller som vill ge mig råd/perspektiv på hur jag ska tänka kring situationen? 

• Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop
  • Silkworm

Tack för alla svar i tråden! 

Jag, liksom flera andra av er, tycker det är konstigt och lite oartigt att inte bjuda in mig tillsammans med min partner. Jag har frågat brudparet utan att gå in i "varför" och inbjudan är endast riktad till mig. 

Jag har funderat länge under gårdagskvällen och pratat alternativ med min partner. Övervägt att tacka nej till inbjudan, inte bjuda min vän på vårt bröllop etc. Vi har kommit fram till att jag kommer gå på min väns bröllop på egen hand, ha en riktigt rolig kväll och fira min väns kärlek. Det är deras bröllop och de bestämmer vilka de vill ha närvarande. Vi kommer även att bjuda in min vän och hennes partner till vårt bröllop. Vi vill följa etikettens regler och behandla andra som vi själva vill bli behandlade. 

Sedan... 
    Någon undrade varför jag skrev "min partner" istället för "min man" och det har jag gjort utifrån att jag tycker frågan kan diskuteras på samma sätt oavsett om det är mannen, kvinnan eller den samkönade i relationen som inte har blivit inbjuden. Om det är en viktig pusselbit för att få perspektiv på min situation så är jag en kvinna i en heterosexuell relation. 

• Silkworm

Det är spännande att läsa vilken delad fråga detta verkar vara. Tack för input från olika sidor med olika perspektiv!  

Bröllopsparet och min partner har träffat varandra ett par gånger vid tidigare lugna tillställningar, men vi har inte umgåtts som par. De hyser ingen agg mot varandra på något sätt. Jag tänker inte spekulera i varför endast jag är bjuden, men jag önskar att även min partner kunde följa med. Jag finner mig i att det är deras önskan på deras bröllopsdag.

Bröllopsparet kommer att bli inbjudna båda två till vårt eget bröllop när det stundas. Vi vill fira vår bröllopsdag med våra vänner och vill att våra vänner ska få möjlighet att gå på en rolig fest tillsammans med deras respektive. Jag vill inte att någon av mina vänners partners ska känna sig avvisade eller ovälkomna. 

Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop