Inlägg från: Kermit1561 |Visa alla inlägg
  • Kermit1561

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Rotfrukt skrev 2022-02-28 21:00:45 följande:

Att vi nu sänder vapen till Ukraina gör att vi inte längre är neutrala utan kan drabbas av Putins hot om t.ex ett kärnvapenanfall. Att vi inte är medlemmar i Nato gör att risken för ett fullskaligt svar från Nato är liten vilket gör risken ännu större tyvärr. Att vi nu inte längre är neutrala kan stå oss dyrt!

Både EU och NATO har ju visat att de inte böjer sig för Putins hot och de lär knappast acceptera att han anfaller ytterligare länder. Putin själv lär inte vara så intresserad av att starta ett krig till när det nuvarande går så trögt, allra minst ett som riskerar att bli mot ett fullskaligt EU/NATO eftersom det är självmord för ryssland.
    Störst risk är det för Ukraina, det som återstår för Putin är att eskalera där, frågan är om vågar ta till taktiska kärnvapen? 

Jag tycker det är jättebra att västvärlden sluter upp solidariskt och inte upprepar den eftergivenhet man visade Hitler.  
  • Kermit1561
    Tom Araya skrev 2022-02-28 21:10:05 följande:

Pansarskott 86/AT4, som nu Sverige skickar 5000 och Danmark 2800 av

Även Finland skickar vapen!  
  • Kermit1561
    Flash Gordon skrev 2022-03-02 14:33:10 följande:

Ukrainska myndigheten mot korruption förklarar att ett stulet ryskt stridsfordon är att betrakta som skattebefriad "inkomst" och att man inte behöver deklarera det mot skatteverket 

en.interfax.com.ua/news/general/804441.html

Ukraine's National Agency for the Protection against Corruption (NAPC) has declared that captured Russian tanks and other equipment are not subject to declaration. 

"Have you captured a Russian tank or armored personnel carrier and are worried about how to declare it? Keep calm and continue to defend the Motherland! There is no need to declare the captured Russian tanks and other equipment, because the cost of this ... does not exceed 100 living wages (UAH 248,100)" NAPC's press service said.

Skrattande
    ASG Man får ju säga att det är starkt att ha humor under dessa omständigheter! 
  • Kermit1561
    Mimosa86 skrev 2022-03-02 18:11:36 följande:

Humor.. vad är det för humor i detta?

Många av de ryska soldaterna är värnpliktiga. Vissa fick information om att det var träning. Helt plötsligt ska de inta ett fredligt brödraland och döda befolkningen helt sonika. Galenskap. Jag tror få, speciellt unga, ryssar stödjer detta. Och jag har svårt se att någon mamma finner sig i att ha ena barn ska riskera sitt liv pga av en galen maktmänniska. Har svårt att se att någon mamma, Rysk som Ukrainsk finner acceptans i att det just nu sitter livrädda barn och gråter med dödsångest. 

Att bjuda in kvinnor att hämta hem sina söner (soldater) är väl rätt logiskt eftersom man då underminerar ett bakhåll än om män gör det. smart tänkt. Men risk finns väl då att galenpellen har ihjäl dem alla.

Jag tror inte det handlar om oro för bakhåll (fångar har ju utväxlats förr utan mammors inblandning)  snarare att man vill se till att informationen om kriget sprids i Ryssland och speciellt till familjer där söner riskerar komma hem i likpåsar. Det är ju sånt som påverkar opinionen. Det är svårare att tysta mammor också, det ser sämre ut att puckla på och arrestera kvinnor än män.
  • Kermit1561
    Aniiee skrev 2022-03-02 18:12:19 följande:
    Det är ju nästan så man kan misstänka att någon högt ansvarig ryss saboterar den egna armen....
    Ja, det är inte utan att man undrar om det är interna stridigheter/motsättningar. Det skulle inte vara så konstigt. 
  • Kermit1561
    skolios skrev 2022-03-02 20:02:03 följande:
    Varför beskjuts dom inte av Ukraina?
    Det är inte så lätt antar jag, den är säkert välförsvarad med luftvärn etc. Det är ju trots allt en kollon med massa stridsfordon. 
  • Kermit1561
    Flash Gordon skrev 2022-03-02 19:50:59 följande:
    Konvojen består av 1000+ fordon och ca 15000 man som väntar på att belägringen av Kiev ska börja.

Ryssland har med all säkerhet bytt taktik.

Nu ska man inte ta Kiev i en snabb operation och man vägrar gå in och utföra strider hus för hus i en tremiljonersstad. Istället ska man svälta ut staden och bombardera dem med artilleri och missiler tills invånarna ger upp.
    Det är inte helt riskfritt heller, en belägring med svält riskerar att få det att påminna om Stalingrad... 
  • Kermit1561
    KillBill skrev 2022-03-02 21:26:09 följande:
    Ja tänk om! Tyvärr lär det stanna vid ett önsketänkande att han blir avsatt.
    Jag vet inte det, det kanske inte kommer inom kort men jag kan inte tänka mig annat än att det jäser.. 

Kanske är det önsketänkande eller att jag tittar på fel ställen men jag tycker inte jag ser Putin speciellt ofta på nyheterna, bara gamla snuttar. Det vore intressant att höra vad hans officiella kommentar till bristen på framgång är... 
  • Kermit1561
    Tom Araya skrev 2022-03-02 23:10:54 följande:
    Den ser inte välförsvarad ut och kan stoppas/bromsas/bekämpas på många olika sätt, flyg, artilleri, minor, sprängda vägar/broar, bakhåll.
    Jag har svårt att tänka mig att en sådan kolonn bara rullar på utan att ha nån form av trupp som går före och rensar minor och kollar efter bakhåll.
    Luftrummet i sin tur domineras trots allt av Ryssarna även om Ukrainas flyg inte är helt utslaget och en sådan kolonn kommer att ha AA i olika former att försvara sig med. 
    Så de enda alternativen som jag ser det är artilleri och spränga broar. 
    Broar finns det ju ingenjörstrupper som bygger nya rätt fort och artilleri har jag inte sett det rapporteras om speciellt mycket så frågan är hur mycket de har? 

Det är en sak att anfalla spridda Ryska enheter och en annan att anfalla större grupperingar. 
  • Kermit1561
    Anomym som vanligt skrev 2022-03-03 10:55:05 följande:

Ryssland kommer troligen att vinna kriget. Nästa steg kan bli att angripa de länder som inte är med i Nato men stött Ukraina aktivt.

Med tanke på hur omvärlden reagerat är det föga troligt att de fortsätter med nya krig inom en snar framtid. 
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa