Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

flemens skrev 2023-01-21 15:08:17 följande:

Dvs. att NATO kommer att anfalla, invadera och ockupera ryssland och ta död på den ryska själen.

Det där är ditt påstående. Inte mitt. Du tar dina tankar och lägger in dem i mina ord. Jag har aldrig sagt något om att invadera och Nato. Jag har talat om att vinna kriget. Om att vinna freden.

Om man inte förstår och adresserar grundorsaken så skjuter man bara på problemet till senare hur mycket man än militärt har besegrat sin motståndare.

USA spenderade drygt två decennium i Afghanistan och allt deras arbete där raserades på en vecka när de lämnade och man var tillbaka på ruta ett.

Och historien är full av den typen av misstag. Versailles. Danzig. Bosnien. Kosovo ...
    flemens skrev 2023-01-21 15:08:17 följande:

Jag påstår däremot att man faktiskt förstår precis den där putin helt och hållet, och det är att han har fullständigt verklighetsfrämmande tankar om att NATO finns till för att anfalla, invadera och ockupera ryssland. Alltså rena fantasier eftersom det aldrig varit eller är tanken, just för att det är mer eller mindre omöjligt i verkligheten. Eller möjligt är det ju om det kommer nån liknande den där putin till makten i USA, men då blir det ju kärnvapenkrig.

Kalla honom verklighetsfrämmande och full av fantasier om du vill. Kalla Putin och alla ryssar för galna om det känns bättre så. Men du vinner inget krig på det sättet.

Min idé om att "vinna" är att när vapnen tystnar så kan man skapa en varaktig fred. Det kräver mer än att bara kalla sin motståndare "galen"
    Blå och gul
  • Flash Gordon

Det du kallar ”fantasier” om Nato är verklighet i Ryssland efter USA och Nato som fiender i snart 80 år nu och behöver hanteras som sådan om man vill vinna kriget. På kort och lång sikt. Hotet från Nato är heller inte ”grundorsaken” (som i singular) men en bidragande anledning till dagens situation. I grund och botten handlar det dock om den ryska diasporan och Rysslands historiska utbredning. Precis som i Georgien. Precis som i Moldavien. Precis som i många andra länder.

Jag har inte skrivit att du har sagt det. Jag har skrivit att du KAN säga det om det känns bättre så. Jag har också sagt att det kommer inte att vara till hjälp för att vinna kriget.

Nä, krig vinns inte med vapen. Krig vinns genom att avlägsna orsaken till kriget.

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2023-01-23 11:59:39 följande:

Nej, nato hotet är ingen verklighet, det är ett hot skapat av putin. 

Nato och USA har varit Rysslands fiende sedan åtminstone 1945.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2023-01-23 14:51:32 följande:
    Enligt rysk/Sovjetisk doktrin, ja. I praktiken har inte Sovjetunionen/Ryssland varit utsatta för hot från NATO och knappt heller från USA (Kuba-krisen är väl det närmsta man kommer).
    Att stå på varsin sida kan inte likställas med att hota varandra. 
    Inte. Hota. Varandra?

Jag vill minnas att vi såg ryssarna som fiende till oss också. Vi var jävligt rädda för dem skulle jag säga.

Sting skrev en låt om det.

FGTH hade en cool video på MTV som anspelade på saken

Folk tänker väl inte sitta och förneka Kalla Kriget?
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2023-01-23 15:57:31 följande:

Ju mer nato har avrustat vid rysslands gräns 

Nato flyttade sina gränser från Oder till Peipus. Det är 16 mil från Nato till St Petersburg. Nato har obestridligt ökat sin närvaro vid Rysslands gräns.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2023-01-23 16:40:07 följande:
    Nej, 
    Vadå "nej"?

Det är fakta att Nato flyttat fram gränserna.
    Mentat skrev 2023-01-23 18:26:35 följande:
    Nej, Nato flyttar inte sina gränser. Det är länder som fruktar Ryssland som har sökt medlemsskap i Nato som ett skydd. Skillnaden ligger i vem som tar initiativet. Då Nato är en försvarsallians är den definitionsmässigt inget hot mot Ryssland så länge Ryssland inte angriper någon av medlemsstaterna.
    För sakens skull spelar det förstås ingen roll om Nato tvingat sig fram till Rysslands gräns eller om länderna gått med frivilligt. Ryssarna ser att helt plötsligt är det mindre än två timmars bilkörning från Nato till St Petersburg.

Sedan kan vi teoretisera hur mycket vi vill över att Nato bara rä en "försvarsallians" - efter att man i 80 år hpllit kärnvapnen mot varandra.

Men det är ju precis det här jag menar. Ska du vinna över ryssarna så måste du få dem att exempelvis tro att Nato bara är en "försvarsallians". Då duger det ju inte att självgott förklara att Putin är dum i huvudet och fantiserar - och alla andra ryssar med, för den delen.

Men det är enklare att kalla fienden för dum i huvudet än att ta reda på vad som driver honom och agera på det för att verkligen vinna kriget. Och just nu är den här frågan lika religiös som en gång den svenska invandringsfrågan var. Det finns bara en linje. Sedan kunde invandringsfrågan nyanseras en aning.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2023-01-24 09:16:49 följande:

Nej därför att USA's närvaro i europa defacto har minskat, gränserna har flyttats men den militära styrkan minskade. Just för att inte provocera. Men det hjälpte ju föga. 

Du är naiv, eller snarare dåligt påläst, du förlorar dig i detaljer och ser inte hela bilden. Det handlar inte om nato, eller om nått hot mot ryssland, det handlar om en auktoritär regim som befäster sin makt (det är regimen som är hotad, inte rysslan). Nato är bara en ursäkt, den kan putin lätt byta ut mot nånting annat. Så det spelar ingen roll vad nato gör putin kommer ändå utmåla dem som ett hot eftersom det passar hans syften. Det hade inte hjälp att nato inte släppt in de länder som ville vara med efter murens fall. Putin hade bara haft fler länder att "hjälpa" med en invasion. Vi hade haft fler krig. 

Om USA minskar trupperna i Europa spelar ingen roll när Nato flyttar fram gränserna till 16 mil från St Petersburg.

Jag har redan förklarat att hotet från Nato inte är grundorsaken. Det är istället den ryska diasporan och Rysslands forna utbredning.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2023-01-24 12:28:31 följande:
    Nej, diasporan och rysslands historiska utbredning är bara dåliga ursäkter (precis som nato) för att skapa konflikter. Det finns gott om etniska grupper som på samma sätt bor utan för sitt ursprungsland, de flesta lever i fred men ryssland försöker aktivt eskalera de spänningar som finns just för att kunna använda dem som ursäkt till militär intervention. 
    Samma sak gäller de historiska gränserna, de flesta länder skulle kunna göra anspråk på landområden som de en gång ägt men de avstår därför att det bara leder till krig. 
    Putin är beroende av dessa konflikter för att kunna legitimera sin auktoritära regim, det är därför han underblåser och eldar på den här typen konflikter. Han tjänar på det (när han inte biter av för stor del av kakan som i ukraina då, en uppenbar missbedömning). 

Kan du tänka dig hur mycket krig och konflikter det skulle bli om alla höll på så? Om kina plötsligt krävde att alla enklavermed etniska kineser skulle bli deras, alla historska gränser som flyttats runt i europa miljoner gånger. Eller alla artificiella gränser som finns i afrika?  

Putin använder dessa ursäkter för att skapa konflikter för att han personligen tjänar på det. Det är grundorsaken. 
    Och du är omedveten om att dessa konflikter fanns långt innan innan Putin men kallar mig "dåligt påläst"?
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Mentat skrev 2023-01-24 13:15:49 följande:
    Det fanns en stor tysk diaspora i början av 1900-talet, många etniska tyskar bodde i Ungern, Polen, Tjeckoslovakien, Transsylvanien, Baltikum och vi hade även Volgatyskarna.
    Precis. Och se vad det ledde till.
    Mentat skrev 2023-01-24 13:15:49 följande:
    Detta hade rimligen inte lett till några krig om det inte hade funnits en totalitär regim i Tyskland. 
    Historien är  begränsad i efterhand men när det begav var det inte bara Tyskland och tyskarna som var i den situationen. Minoriteter av många olika slag behandlades illa i olika länder. Polens invasion av Tjeckien 1938, någon som minns? Folkutbytet mellan Turkiet och Grekland 1923, låter det bekant?

Men om vi bara tittar på Tyskland - varför kom det till en autoritär regim? De hade trots allt demokrati i Weimarrepubliken innan. Frågan är delvis retorisk. Har delvis många olika komponenter i svaret. 

Enkelt: vill man ha fred måste man undanröja det som kan leda till missnöje. Ett missnöje som kan leda till totalitäre regimer. Och värre.

Man kan kalla Putin en fantiserande galning om man vill. Det ger dock knappast fred i det långa loppet.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2023-01-24 13:46:26 följande:

Putin är ingen fantiserande galning, 

Och ändå bygger hel din argumentation på att Putin hittar på hotet från Nato.
    Kermit1561 skrev 2023-01-24 13:46:26 följande:

Och tyvärr innebär det att det knappast kommer att bli någon längre fred så länge ryssland har en auktoritär regim, 

Ja, du tror stenhårt på att allt detta beror på att Ryssland har en auktoritär regim och hade inte Putin och regimen funnits hade inte konflikten funnits.

Vad är det ens du vill med alla dina inlägg? Jag är uppriktigt förvillad.

En autoritär regim som hittar på ett hot från Nato och USA, kryddat med att skydda ryssar i andra länder, för att skydda sin egen makt. Det är din analys?

Det har aldrig slagit dig att hotet och känslan av orättvisor mot landsmän i andra länder är genuint i Ryssland?
    Blå och gul
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa