Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Kermit1561 skrev 2023-01-13 17:19:31 följande:
    Britterna skall gå över till att leverera pansvagnar nu. I sig är det bara ett litet antal men det öppnar för att övriga länder kan börja leverera pansarvagnar och då blir det en del. 
    Ja, tjugo stycken ska de eventuellt skicka. Mot en rysk mobilisering på kanske upp emot en miljon man.

Vilken skillnad tänkte du att tjugo stridsvagnar gör?

Vilka stridsvagnar tänkte du att vem ska skicka? Amerikanska Abrams? Högteknologi och svindyra att driva.

Tyska? Franska?

Jag förutspår fortfarande ett eld upphör kring en linje någonstans inne på Ukrainas territorium.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2023-01-13 17:54:46 följande:
    Länkarna ligger bakom betalvägg så det är svårt att avgöra vad det står i dem. Men artikeln i dagens ps säger ingenting om att pengarna kommer ta slut inom kort, det ären halmgubbe du bygger. 
    Nä. En halmgubbe är det definitivt inte. Det är någonting annat. Möjligen kan du försöka påstå att jag ljuger men så är nu inte fallet.
    Kermit1561 skrev 2023-01-13 18:03:36 följande:

Det är framförallt tyska leopold man vill skicka i större antal. M1 är för dyra och komplicerade men  kan komma ifråga senare eftersom ukraina nu bygger upp sin logistik med de IFV man får nu från USA. 
    De britiska vagnarna handlar mer om politik, att få tyskland att släppa export begräsningarna de lägger på de länder som har leopold, och det verkar ju funka. 
    Stridsvagnar är ju ett offensivt vapen, så det ökar ukrainas möjlighet att gå på offensiven. 

Ja, det kan naturligtvis sluta med en linje nånstans på ukrainas territorium, det är det de flesta seriösa analytiker säger. Det är därför jag inte förstår varifrån du får din "klara" seger ifrån. Det är ingen seriös som påstår att nånting är avgjort. Det är åsikter du möjligtvis hittar i kommentarsfälten från privatpersoner, men där finns det ju lika många som hävdar att putin bara retirerar av taktiska skäl. Vilket är minst lika naivt. 

Och även stridsvagnar är en begränsad resurs. Inget land är villig att släppa allt för många. Finland kan skicka "några stycken" inom ramen för ett gemensamt Europa-projekt men påminner om att de själva har gräns mot Ryssland och behöver behålla sin egen kapacitet

Segern mot Ryssland har utropats många gånger om och alla jublar,
    www.ft.com/content/2d6ac519-075d-4eef-8b73-2a0e9b4e315d

Vi får väl se hur det blir med den saken
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Mentat skrev 2023-01-13 18:54:36 följande:
    Nja, det där med att skickas ut i strid utan vapen och ta upp en stupad kamrats är inget nytt, den metoden tillämpade Sovjetunionen redan i Stalingrad. Det illustrerar ju just likgiltigheten inför egna förluster.

Det hindrar inte att teknologi kan slå numerär överlägsenhet. Israel är ett bra exempel på det.
    Det avsåg slaget som nämns i artikeln.. Att det är en gammal taktik och att den bygger på föraktet för människoliv är en annan sak.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2023-01-13 18:52:10 följande:
    Men ryska samhället behöver väl pengar även för annat. Inte bara krig och vapen.  Lustigt, de har ju betalat soldater en massa pengar.... Visserligen, ibland har de bara lovat och inte betalat. 
    Ryssarna kan konsten att dra åt svångremmen. En del regioner har betalat lönen till soldater från sitt område i matvaror. Stora delar av Ryssland är extremt primitivt jämfört med vårt samhälle.

Vladimir Putin has been paying the families of army recruits with fresh fish in order to incentivise them to join the war effort. Mikhail Shuvalov, the local chief of President Putin's ruling party, promised residents of the far-eastern Sakhalin island 5kg of flounder, pollock and salmon in exchange for sending their men to the war in Ukraine.

Hur tävlar vi i väst med ett land där folk är beredda att gå ut i strid för fem kilo fisk?
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2023-01-14 02:45:07 följande:
    Här är vi i stort sett överens. Jag tror inte heller att Ryssland kommer att använda kärnvapen, men jag är övertygad om att om Ryssland skulle göra det, så kommer de att bli angripna av en västkoalition, med eller utan kärnvapen.

Som anfallare behöver du vara 3 på 1, helst uppåt 5 på 1 för att nå övertygande framgång.
    Med tanke på den ryska soldatens betydligt sämre utrustning, utbildning och motivation så behöver de nog vara minst 5 på 1, antagligen mer.
    och jag ser ingen anledning att starta tredje världskriget för ett taktiskt kärnvapen på någon ukrainsk åker. Men förhoppningsvis får vi aldrig se vem av oss som gissar bäst.

Jag resonerar kring ryssarna som försvarare av de områden de redan tagit över. Sätter de in halv miljon man på att bara hålla det de redan har erövrat så behövs det uppåt 2,5 miljoner ukrainska soldater enligt dina siffror. Så nä, jag tror in på Zelenskys krav för att ens starta förhandlingar: att alla ryska soldater måste bort från det som var Ukraina innan 2014
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2023-01-14 03:06:03 följande:
    För ett så kraftfullt vapen som en stridsvagn så är varje vagn av betydelse. Ett tillskott på 10-50 vagnar är av stor betydelse.
    Men inget som avgör ett krig av den här storleken och typen
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2023-01-14 21:38:13 följande:
    Mycket bra uttryckt!
    Jag håller med.
    Medan jag tänker att om man inte förstår vad som triggar Ryssland och envisas med att kalla detta för "fantasier" och "utan logik" så kan man aldrig vinna (på riktigt) över Ryssland.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    flemens skrev 2023-01-15 18:07:50 följande:
    Jo, grejen är ju det att man förstår precis att putin fantiserar, ungefär som talibaner och IS som fantiserar om att det är nån gud som är vägledning till deras handlingar. Sant är att ren galenskap är svårt att utrota. Det enda som man kan göra är att göra det så kostsamt som möjligt för dem. Det sista man ska göra är att ta dem på allvar.
    Och om du väljer att kalla det "fantasier" och inte sätta dig in i vad det handlar om för dem så kommer du aldrig att kunna vinna över dem.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2023-01-15 20:47:04 följande:
    Om man satte in alla soldater jämnt fördelade över hela frontlinjen så stämmer dina siffror rätt bra. Dock ser inte verkligheten ut så. Om ukrainarna hittar ett svagt avsnitt där de kan bryta sig in och flankera ryssarna så behöver vi räkna upp betydelsen av den ryska soldatens lägre motivation, för många ger upp eller flyr när de ställs inför en sådan situation.
    Jag tvekar även till att ryssarna har den materiella uthålligheten till att vinna kriget enbart genom att hålla vad de just nu kontrollerar.
    Som jag skrivit: ingen kommer att "vinna" det här kriget på de premisser för ordet "vinna" de just nu sätter upp.

Ryssarna kommer inte att helt ta över alla fyra regioner de nyss annekterat. Ukraina kommer inte att få ut ryssarna från allt ryssarna har tagit över.

Resultatet blir förr eller senare ett stillestånd pga utmattning.

För att vinna kommer parterna att behöva ändra betydelsen av ordet "vinna" och där tror jag Ryssland har enklast att göra detta. Jag tror de kommer att kunna utropa seger om de så bara håller kvar vid hälften av vad de har tagit över hittills
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    flemens skrev 2023-01-21 14:26:28 följande:
    Du kanske kan förklara för oss hur en NATYO-invasion och ockupation av ryssland realistiskt sett skulle kunna inträffa i verkligheten?
    Va?

Jag har alltså argumenterat för att Nato INTE kommer att invadera Ryssland.

Varför skulle jag då förklara hur en sådan invasion skall kunna "inträffa i verkligheten"?
    Blå och gul
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa