AndreaBD skrev 2022-04-05 22:38:33 följande:
Okej, jag vet inte i detalj om det även gällde skolor. Men att ett land har flera officiella språk, så som Finland har två, eller att Sverige har fyra (tror jag) minoritetsspråk - det betyder ju INTE att dessa används i officiella sammanhang. Eller? De står väl inte i sitt parlament och diskuterar ibland på finska och ibland på svenska? Jag har i alla fall svårt att tänka mig det.
Sverige har ETT officiellt språk. Finland har två. Och JO det är precis vad det betyder - beroende på kommun.
Finland har enspråkigt finskspråkiga kommuner, enspråkigt svenskspråkiga kommuner och tvåspråkiga kommuner. Det beror på folksammansättningen.
En tillräckligt stor minoritet av det ena språket så blir kommunen tvåspråkig och då ska all officiell kommunikation ske på två språk och debatten i talarstolen kan ske på vilket som helst av språken.
På Åland finns inget krav på finska. I Vilmanstrand finns inget krav på svenska. I Helsingfors är det krav på tvåspråkighet.
.
Ukraina hade kunnat göra något liknande med ryskan och ryssarna i sitt land men valde att konfrontera och förbjuda istället.
Hade Helsingfors behandlat Åland som Kiev behandlat Donbass så hade Åländska privata nyhetstidningar varit tvungna att trycka en helt finsk-språkig version av sin tidning också. Till extra kostnad och liten nytta.
Butikspersonal på Åland hade varit tvungna,
enligt lag, att först hälsa kunden på finska "Hyvää päivää" för att sedan - om kunden då svarar på svenska "God dag" kunna få fortsätta samtalet på svenska.
Ingen skolundervisning på Åland från åk 5 och uppåt får ske på svenska utan det ska bara vara finska.
Och så vidare.
Sjukvård. Myndighetskontakter. Polis. Politiska partier. Allt ska vara på finska. Inte svenska