Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Tom Araya skrev 2022-03-25 04:49:00 följande:
    Jag undrar om banden mellan Putin och SD nu kapas av att SD blivit mer positivt inställda till NATO?
    Vilka "band" mellan "Putin och SD" tänker du på?

Genuint nyfiken eftersom de enda jag sett som påstår att det finns "band" är folk som ser SD som sin värsta politiska fiende.
  • Flash Gordon
    Du skrev "band". Du länkar till individers åsikter om SD. Till politiska motståndares ledarsidor.

Vad av det du länkar tycker du utgör "band" mellan "Putin och SD"?
    .

Det enda "band" som belagts under alla dessa år är att en riksdagsledamot (Gamov) en gång år 2017 reste som valobservatör på vad som senare visade sig vara ryska statens bekostnad. Han fick sparken från SD för det. Så mycket för "band"

Inte ens Expo har mer artiklar om "band" mellan SD och Ryssland är den om Gamov.

.
    Att det vanliga gänget här på FL inte drar sig för att skriva vad som helst utan täckning för att försöka sätta en bild som gynnar deras eget Parti, det är inget att bry sig om - det är bara som det är, men du är hederlig i ditt argumenterade. Hittar du verkligen några bevis på "band" mellan "Putin och SD"?
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-03-25 09:07:10 följande:
    Så vi fattar inte, men du fattar?? 
    Du får ta åt dig om du vill men det sitter folk här inne som fortfarande inte fattar Putins och Rysslands reaktion utan kallar den för "galen" och "sjuk".
    AndreaBD skrev 2022-03-25 09:07:10 följande:
    Att se saker från den andres perspektiv är dessutom inte problemet här - det har du uppenbarligen missat. Problemet är ju att man kanske inte trodde att han skulle ta risken. 
    Och man "kanske inte trodde att han skulle ta risken" just för att man inte kunde förstås Putins perspektiv. Hur viktiga dessa frågor var för honom.

Du satte precis fingret på det jag skrev.
  • Flash Gordon
    Anomym som vanligt skrev 2022-03-25 10:10:24 följande:
    Tänkte på hur maktlösa FN är. Så mycket organisation och alla möten men när det bränner till kan de inte göra något.
    FN är en relativt meningslös samtalsklubb. Inget annat.

FN är vääääldigt överskattat som kris-lösare. 

FN har sin roll som arena där fiender kan prata med varandra men mycket annat duger inte FN till i praktiken.
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-03-25 10:49:05 följande:
    Jag tolkar det som att menar inte exakt alla här. Det låter så ibland på dig, dvs. att du tycker att bara du förstår, men okej, då tänker du ändå inte så. 
    Jag skriver som jag gör eftersom folk som läser här är vuxna och jag (och jag är helt o-ironisk nu) i utgångsläget tror det bästa om folk - att de klarar av att läsa och förstå en text och kan förstå vad som avses även om texten skulle vara tolkningsbar. Jag litar på att folk, om de känner att de behöver tolka det jag skriver, gör en välvillig tolkning.

Sedan finns det här enskilda individer som medvetet gör illvilliga tolkningar och sprider sina egenpåhittade lögner av det som står men det handlar helt och hållet enbart om dem själva så det kan jag inte göra så mycket åt.
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2022-03-25 12:43:40 följande:
    Väst har ju aldrig varit intresserad av att först kulturer som inte haft samma filosofiska arv som vi har. Så det kan tänkas att du har rätt.

Fast i fallet Putin kan det ju även vara så att det inte handlar om väst-öst utan om att Putin är en statistiks avvikelse. Vilket gör det närmast omöjligt att agera proaktivt. För det borde finnas tillräckligt många kvar i de västerländska underrättelsetjänsterna som jobbar med kremlologi för göra kvalificerade gissningar om vad en viss åtgärd borde ha för effekt.

Sen kan det vara så att underrättelsetjänsterna visserligen gjort sitt jobb och gjort det bra men att våra politiker var upptagna med annat och därför inte hade tid att ta hand om realpolitiska frågor. Eller så fanns det ett mer cyniskt politisk motiv där ett lagom starkt Ukraina skulle vara "bättre" eftersom det skulle kunna hålla konflikten levande under en längre tid och därmed utarma Ryssland.

David Flam har gjort en intervju med komikern Konstantin Kisin som har ett ben i Sovjet och ett ben i Storbritannien. Jag tyckte att intervjun var intressant eftersom den nyanserar bilden lite. Intervjun heter "Konstantin Kisin Vs. Russia"

" target="_blank">

Jag är övertygad om att det finns individer inom säkerhetstjänsterna i väst som förstod att Putin menade allvar. Men de har ju helt misslyckats med att övertyga politikerna i väst om detta.

Det har sedan murens fall funnits en näst intill naiv förhoppning bland våra politiker om att Ryssland ska bli ett demokratiskt "västland". För inte kan väl de vilja något annat?!

"Saklig, påläst och kunnig" och "ett möte i god ton" sa Sveriges statsminister om Putin så sent som 2019.

.
    Men gjort är gjort. Nu vet vi bättre.

Då måste vi fundera på hur mycket allvar vi ska ta allt annat Putin säger. Hur pass allvarliga alla andra konflikter med ryska minoriteter i Det Nära Utlandet är.

Risken är uppenbar att man återigen inte tar honom på orden utan hoppas på att han ska tänka som en västerlänning.
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2022-03-25 18:16:06 följande:
    "Sergej Rudskoj, en av den ryska arméns högsta befälhavare, sa på fredagen att den första fasen av militäroffensiven är över, och att ryska trupper nu ska fokusera på att befria områdena Donetsk och Luhansk, rapporterar AFP."

Låter som när militärer kallar det för taktiskt reträtt när man blir jaga på flykt.. 

Men det positiva är väl att det öppnar för ett slut på direkta stridigheter, eller kanske åtminstone bombningar av städer. 

" Den ukrainska arméns stridsförmåga har blivit betydligt reducerad, vilket tillåter oss att understryker jag återigen fokusera på vårt huvudmål, befrielsen av Donbass."

Ja säkert, det är väl snarare så att det är ryssarna som är slutkörda. 
    Det som händer är att man håller på att skapa nya förband inne i Ryssland medelst allmän mobilisering. Det kommer alltså fler ryska soldater in i Ukraina snart.

Då kan man stanna av offensiven utanför exempelvis Kiev men Ukraina blir tvungna att låsa upp styrkor där för att försvara staden. Samtidigt öser ryssarna på hårdare i öster.

Det är inga bra tecken för Ukraina det som sker nu.

Det mål ryssarna (temporärt?) verkar ge upp är att erövra Kiev men samtidigt kan man gå än hårdare in för att driva ut ukrainska armén ur Donetsk och Luhansk.
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2022-03-25 19:49:19 följande:
    Var har du sett att de skulle ha allmän mobilisering? En sådan blir ju svårt att få ihop med att det bara är en "special operation" man ägnar sig åt. 
    Ordet "allmän" är nog fel men en mobilisering pågår. Informationen ramlar förbi i flödet på nätet men här är en annan länk som talar om samma sak, om än det är Ukraina som har länken.

• Flash Gordon
    Tow2Mater skrev 2022-03-27 17:45:56 följande:
    Kunde väl inte väntat annat än att bidens glappande käft kommer att försvaras till alla pris här på FL, men inte ens hans egna led, rapporterat av en av de mest vänsterliggande media har något gott att säga om det.

Vi lever i en farlig tid, det finns inte utrymme för sånt här just nu.

www.msn.com/en-us/news/world/how-biden-sparke...
    Den där demente gamlingen behöver hålla sig till det scriptade och inte försöka tala fritt från hjärnan sin. Han hjälper ingen med det han säger.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa