Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

AndreaBD skrev 2022-04-01 09:57:56 följande:
    OM de är rädda, så är de hjärntvättade av propagandan. Har du kanske upplevt att folk i väst har varit jätterädda för Ryssland under dem senaste 30 - 40 åren? Självklart inte! Vi lever ju i demokratier och matas inte med skräckscenarion.
    "Vi" är inte rädda för Ryssland idag för "vi" har betraktat Ryssland som svagt efter murens fall. Vi har känt oss säkra i vår påhittade överlägsenhet.

Det räckte med att Ryssland skickade stridsvagnar in i Ukraina för att all den känslan av säkerhet skulle vara som bortblåst.
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2022-04-01 10:36:14 följande:
    Nej, vi har känt oss säkra därför att vi trodde att de ville ha demokrati och att de hade förändrats. 
    Vilket är min linje hela tiden. Väst har tolkat Ryssland utifrån sina egna bilder och värderingar och därför missat grovt.
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-04-01 10:50:21 följande:
    Den yngre generationen tänker ju inte så. Upp till 30 år ungefär. Två generationer, som du säger, då skulle man räkna 50 år. Så lång tid tar det inte. Kanske 20 år högst.
    Vad skriver du? Menar du att den unga generationen skulle vara de upp till 30 år och att de "tänker ju inte så?" Ja, min bedömning, utifrån min erfarenhet, är att 40-50 år är en rimlig tidshorisont för att få det ryska samhället mer likt vår typ av demokrati.

Tyskarna demokratiserade med våld på ett decennium ungefär eftersom de besegrades i grunden år 1945 och sedan tvångs-demokratiserades av vinnarmakterna.

Ännu har ingen föreslagit att Ryssland ska invaderas och besegras och tvångsdemokratiseras.
    AndreaBD skrev 2022-04-01 10:59:58 följande:
    Det var inte en kort stund från vårt håll. 
    Sovjet var en kommunistiskt diktatur fram till dess upplösning. Jo det var en kort tid. Ungefär ett decennium som man "försökte" sprida demokratin till Ryssland. När valet står mellan mat på bordet tillhandahållet av en stark ledare eller "demokratiska fri- och rättigheter" under en "liberal demokrati" så väljer folket mat.
    AndreaBD skrev 2022-04-01 11:59:51 följande:
    Nu tänker du som Putin. Det hänger inte såå mycket på stark eller svag.
    Tråden handlar om invasionen av Ukraina. Allt handlar om stark eller svag. Vem som har störst och flest kanoner. Ryssland är tillräckligt starkt för att kämpa ned varje land som inte har exempelvis Nato bakom sig. Och de kan fortfarande utplåna världen om de vill.

• Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-04-01 13:01:34 följande:
     Jag hade ju en inneboende från Ryssland för .... 15 - 10 år sedan. Han bodde hos oss i några år. Han är ungefär 35 nu och det är bl.a. därifrån jag har fått den informationen.  
    Ja, det var ju så det gick till. Vi vände oss till västligt orienterade ryssar, inte sällan unga och välutbildade, och intervjuade dem på TV för att visa vad "det ryska folket" tyckte. SVT reste ungefär till St Petersburg för den typen av informationsinhämtning åt oss.

Lite som när SVT reser till New York för att visa USA.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-04-01 15:13:52 följande:
    Din metafor är påhittad. Ingen har satt någon pistolmynning mot Ryssland, hotat att göra det eller gjort något likvärdigt. Ryssland har helt och hållet varit fredad från alla former av hot så länge de sköter sitt.
    "... så länge de sköter sitt".

Precis vad Nato gjorde med sina kärnvapen. Du kan omöjligt tro att skräcken för utplåning bara fanns på den västra sidan.
    Tom Araya skrev 2022-04-01 15:22:24 följande:
    Vi som läser lite mer än vad som publiceras i mainstream-media har uppfattat det ryska hotet länge.
    Jag läste artiklar i säkerhetsanalytiska media under tidigt 2000-tal om Alexandir Dugin och hans fascistiska rörelse samt upprustningen av den ryska militärmakten. Under den organisationens flagg skickade man ungdomar (14-17 år) på militära utbildningsläger med tunga vapen och pansarfordon.
    Och ändå är det bara månader sedan väst arbetade för att bli än mer knutet til Ryssland via energipolitiken.
    Tom Araya skrev 2022-04-01 15:24:22 följande:
    Är det någon som släppts in som medlem i EU, NATO eller andra samarbetsorganisationer helt utanför organisationens villkor?
    Inlägget handlar inte om Nato eller EU eller någon annan organisation.

• Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-04-02 11:17:50 följande:
    Visserligen var han just från St. Petersburg, min inneboende, men ... 
    Ja, du ser ...

Ryssland har 145 miljoner invånare (ungefär).

Man har bara TVÅ riktiga storstäder. Moskva med 12 miljoner och StP med 5 miljoner och av dessa är det egentligen bara StP som är västligt orienterat på riktigt - och då enbart en del av den.

Men även om du skulle kalla alla 17 miljoner invånare i dessa städer för "västliga" så återstår 128 miljoner som bor extremt utspritt och mer eller mindre isolerade över resten av landet i städer av maximalt Stockholms storlek. Ryssland har kanske 15 städer som har runt en miljon invånare.

Medianlönen i Ryssland ligger på runt 8000-10000 kronor i månaden beroende på vem som räknat. Då är det bara de som har ett jobb som räknas in.

En genomsnittlig pension är 1500 kronor.

Ca 15% av folket anses leva i fattigdom vilket ungefär är under 1000-1200 kronor i månaden. 

25% av ryssarna bor på landsbygden. För att jämföra: Sverige 12%

Life expectancy för män i Ryssland är 68 år och sjunkande. Vad är det i Sverige för män? 80 år? Healthy life expectancy för män i Ryssland är runt 50 år. Sedan är de sjuklingar på ett eller annat sätt till döden.

.
    Mycket siffror och en del grova drag men det ger en bild.

Det finns helt enkelt inte särskilt mycket underlag i den ryska befolkningen för att så värst snabbt förvandla Rysslands till någon slags "västerländsk demokrati" 
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-04-02 18:01:05 följande:
    Och varför berättar du allt detta? 
    Det skriver jag i sista meningen.

Du argumenterar för att det är 20 år bort. "Kanske 20 år högst" skriver du. Jag säger att det är två generationer bort.

Det räcker inte med att en liten elit "av unga" (eller vad du nu argumenterar för att de är) avsätter Putin. Det handlar i slutänden om folket.
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-04-02 18:51:14 följande:
    Och jag svarade på det också. En stor del av befolkningen bryr sig inte vilket politiska system de har. Och det är de obildade. Det kommer att finnas obildade, ointresserade människor om 100 år och även om 200 år. Och man kommer inte att bry sig om dem. De går ju inte precis på gatan och protesterar MOT förändringar heller. Så de är de tysta som till slut har gått med på det för att de är tysta. 
    Demokrati, som vi ser på det, förutsätter att folket är medverkande. Den byggs underifrån. Du tror att en liten elit, inom max 20 år, kommer att ändra det ryska systemet.

Den tanken är inte helt olik det man försökte med på 90-talet.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-04-02 18:06:51 följande:
    Inte under det kalla kriget, nej.
    Och du tror att den rädslan, efter hundratals år av konflikt och hot, försvunnit på 30 år?

Det är över 200 år sedan vi slogs med Ryssland men här finns en ryss-skräck fortfarande kvar.
  • Flash Gordon

Lång intervju med Zelenskij angående förhandlingarna

-Han håller en någorlunda samma linje som i andra intervjuer och artiklar.

Formellt vill han inte ge upp mark men vill heller inte ta tillbaka dem med våld utan istället låta konflikten fortsätta om än med andra medel än vapen.

Här nämner han "10 år" som en tid för att låta frågan om Krim och Donbass/Luhansk vara olösta.

Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa