nattuw skrev 2024-10-17 21:21:54 följande:
Det finns en front som skyddar kvinnor, barn, gamla, sjuka, handikappade och vapenvägrare eftersom vissa har tagit på sig uppgiften att skydda kvinnor, barn, gamla, sjuka, handikappade och vapenvägrare.
Det är en stor skillnad på att föda 2 ukrainare jämfört med att föda 38 miljoner ukrainare som har förlorat allt. För att inte tala om vad som skulle hända om hela EU skulle tillämpa dina principer. Då kunde Putin låta sina stridsvagnar rulla på och driva hela EU:s 448 miljoner innevånare framför sig till det inte längre fanns någonstans att fly. Till en punkt där valen är totalt underkastelse eller död.
Historien har visat oss att när någon kommer med onda avsikter är pacifism inte en bra strategi.
1) De som VILL strida vid denna front kan göra det. Vad jag är emot är att TVINGA de som inte vill riskera sina (ofta) unga liv där. Därför har jag personligen hjälpt en ung ukrainare ekonomiskt och därför stöder jag de 60 000 som undvikit krigstjänst, antingen genom att lämna Ukraina eller som finns kvar gömda där.,
2) Anser du att det är rätt att tvinga människor till direkt krigstjänst?
3) Är du själv beredd att anmäla dig som krigsfrivillig i Ukraina?
4) Direkta krigsvägrare straffas i Ukraina, så nej-det är inte bara så att de "försvaras".
5)Jag har inte sagt att 38 miljoner ukrainare ska just still Sverige. 8 miljoner har lämnat landet, och det absoluta flertalet har inte kommit till Sverige. DÄREMOT nämnde jag att vi har 2 ukrainare i församlingen som då är välfungerande i det svenska samhället, och jag är glad att de har funnit trygghet i Sverige, Ukrainare är européer och ofta lättintegrerade. Jag tar gärna emot fler ukrainare och färre som är från utanför Europa. Ukrainare är relativt ofta beredda att arbeta här.
6)Det FINNS faktiskt ett beslutat svenskt massflyktdirrektiv gällande ukrainare och det har fungerat bra vad jag vet,
7) Som jag ser det är individens liv värdefullare än statens.