klyban skrev 2024-10-08 16:52:20 följande:
Och ändå står vi här att allt för moderlandet är bara en klyscha för att få medborgaren göra som ledaren vill
Hur kan du inte veta såna här saker vatnik, för det är ju så simpel och enkelt att förstå.
Jo, vet vi dina idéer är att Ukraina ska lägga ned vapen, men vi alla vet nazisten putin aldrig kommer göra detta.
SÅ varför vill du att han ska komma hit för, för det är ju de nästkommande stegen i han storhetsvansinne.
Och sen vet du inte heller vad inkallning är, och att det är självklart inte frivilligt.
Hur kan man inte veta såna här saker?
Dina anklagelser faller platt till marken för att:
1) Jag vet att putin använder uttrycker moderlandet som en klyscha för att få folk att göra det han vill, men precis som han väljer det kan jag välja att mena något helt annat med uttrycket. "Moder Svea" för mig betyder inte att jag är 100% lojal med någon politiker av något som helst parti. (Däremot är jag lojal med kungen, men han för ingen politik och är inte med i något parti ö h t.)
Jag vet alltså vad putin menar och vad han vill använda uttrycket "moder Ryssland" till, men jag är lojal med oppositionen mot honom, och även de kan använda uttrycker moder Ryssland. Jag har redan sagt att jag önskar demokrati i Ryssland, inte putin-diktatur, och att jag är för en konstitutionell monarki enligt västeuropeisk förebild med en symbolisk statschef av släkten Romanov (och ja, det finns en hel del ryssar som stöder familjen)
2) Jag har aldrig sagt att "Ukraina ska lägga ned vapnen", (och som du förstås menar Ryssland skall fortsätta använda sina.) Du framställer mina ord felaktigt. Frågan är om det inte kan kallas lögn, för jag har aldrig sagt det
Däremot så sympatiserar jag med individer på båda sidor som inte vill strida och även dö unga, eftersom jag av princip inte anser att en stat i en moralisk mening kan ha äganderätt till individen. Därför är jag för att Sverige ger asyl åt desertörer och de som undvikit mobilisering på sidor. Ryssar och ukarinare är européer och kommer från samma kulturkrets som en svensk dito. (Jag serhellre det än migration från menaländerna i den omfattning som rått under tidigare år. Jag är hoppas för tills vidare stopp på flyktinginvandring från mena.)