Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
Hittat på X
En lärdom för fredisar och pacifister:
"År 1835 anlände två Maori-stammar, Ngati Mutunga och Ngati Tama, till Chathamöarna, efter att ha kapat brittiska fartyg för resan.
På dessa öar levde Moriori-folket, en liten och fredlig polynesisk grupp som i sin isolering hade utvecklat en strikt pacifistisk kultur. Våld och krig var bannlyst, och de höll fast vid övertygelsen att alla konflikter skulle lösas utan blodspillan.
Maori-folket, som kom från en kultur av krig och erövring, såg Morioris pacifism som svaghet.
Efter att ha försökt förhandla, även i vetskap om sina motståndares våldsamhet, valde Moriori att hålla fast vid sin fredliga ståndpunkt.
Svaret från Maori-folket kom snabbt: De förklarade att öarna nu tillhörde dem och inledde därefter ett brutalt folkmord av det fredliga Moriori-folket.
Över flera månader dödades omkring 300 Moriori genom massakrer och tortyr, och de överlevande tvingades in i slaveri och förnedring.
Omkring 10 % av befolkningen mördades genom en ritual där kvinnor och barn bands fast på stranden och lämnades att dö under stor plåga i flera dagar.
Moriori-folket blev förbjudna att tala sitt språk och utöva sina seder, och inom ett par generationer var deras kultur i stort sett utplånad.
Vad kan vi lära oss av detta?
När ett samhälle väljer pacifism och klamrar sig fast vid ideal om fred, trots hot om förintelse, blir de dömda att se sina principer dö med dem.
De som tror att fina värderingar och icke-våld kan skydda barn och oskyldiga, kommer att se allt de älskar brinna ner till grunden, precis som det fredliga Moriori-folket
Låt oss lära oss av deras misstag."
Jag tänker aldrig bära vapen och jag ångrar inte en sekund att jag sökte vapenfri placering och fick den godkänd utan problem. Jag hindrar inte den som vill att strida men jag tänker följa mitt samvete aldrig bära vapen. Där böjer jag mig inte en millimeter.
Dessutom är jag självfallet för att även angriparens soldater vägrar bära vapen. Det glöms alltid bort när pacifister attackeras.