• Anonym (Mia)

14-åring - hjälp!

Min dotter är 14 och varje dag är en kamp med henne. En vanlig morgon kan se ut såhär: Jag tjatar att hon ska kliva upp, efter en stund går hon in i badrummet, är lillasyster där och borstar tänderna börjar 14-åringen att reta henne på en gång, kritisera hennes kläder, skvätter vatten på henne osv. Då går jag upp och blir förbannad såklart och så är cirkusen igång. Vi andra har då redan ätit frukost så då börjar nästa moment att tjata att 14-åringen måste äta nåt. Själv vill hon inte äta. Vissa morgnar har jag tålamod och tänker vara snäll så jag fixar macka åt henne vilket hon då äter. Antingen på rummet eller på stående fot i hallen. Sticker sen, utan att borsta tänderna. Sist fick hon in en spark på lillasyste också så hon fick halta efteråt. Dessutom är hon så arg och skriker fula ord åt mig och pappa. Jag hotade med att låsa hennes mobil (har så via min mobil) och då drog hon och slet i mina armar (ja, hon blir våldsam och slagit mig och pappa flera gånger). Sen pandemin har vi kört till skolan men nu är jag så trött på det här att hon absolut inte visar nåt som helst ansvar att komma i tid osv. Det är vi som sköter det. Så imorgon får det bli buss så jag till henne så får hon själv passa tider och ta ansvar. Eller är jag elak, vill ju vara snäll mot mina barn men det här går inte mer. Varje morgon ska inte behöva vara en kamp. Snälla ge mig råd kring tonåringa! känner mig så otroligt ledsen och vill bara gråta. 

• Svar på tråden 14-åring - hjälp!
  • Anonym (B)
    Anonym (Mman) skrev 2022-02-19 12:27:10 följande:
    Fast det är ju något en förälder bör kunna, BUP hjälper barn som mår dåligt. Som förälder ska du veta hur man ska sätta gränser, annars skaffar man inte barn. 

Dock kan ju klart BUP vara ett alternativ om det är så att man faktiskt försökt allt som förälder och man misstänker att barnets beteende beror på någon form av psykisk ohälsa eller pga  pga  diagnos. 

Till TS: Notera att jag skriver detta utan att veta vilka gränser ni satt och vilka konsekvenser hon fått. 
    I en perfekt värld är det bara mogna, välanpassade vuxna med inre styrka och en hel verktygslåda av taktiker för hur man hanterar barn som skaffar dem, men nu är det inte så världen ser ut.
  • nihka
    Anonym (Mia) skrev 2022-02-18 20:25:06 följande:

Jag har haft ett långt samtal med BUP men de menade att de är till för barn som är riktigt sjuka eller vägrar gå till skolan osv. I och med att dottern fungerar i skolan så är det tydligen ett gott tecken. Det är hemma som vi tar sparkar och smällar. Sker inte så ofta nuförtiden men när hon väl slåss så är det hemskt. Hon har sparkat mig i magen så jag ramlade rakt bakåt in i hennes skrivbord. Det tynger mitt hjärta och för så ont när jag tänker på det. 

Tips om hur man hanterar när barn får utbrott och vart man kan vända sig för hjälp:

www.1177.se/Vasternorrland/barn--gravid/att-vara-foralder/foraldraskap-och-relationen-med-barnet/nar-barn-far-utbrott/
  • Anonym (Lollo)

Ni måste jobba från två håll tänker jag. Dels med rutiner, förväntningar och kärlek, dels med det fysiska våldet.

I stort sett börjar hon dagarna med att få en utskällning för henne. Jag tror inte hon mår något vidare i det. Skulle hon vara hjälpt av typ checklista med morgonrutiner? Whiteboardtavla med veckans aktiviteter och läxor? Jag tolkar det som att hon inte är någon morgonmänniska, men inte lärt sig hantera det. Supertydligt med exakt vad som gäller då är bra. Och försök förebygga gräl. Strunt i om hon äter frukost, men se till att hon får med sig en frukt eller drickyoghurt eller något. Tandborste+tandkräm kan hon också ha med sig och borsta lite senare.

Går det att messa med henne i stunder när hon är svår att prata med? Men inte morgnar tror jag. Stärk hennes självkänsla, beröm och uppmuntra. 

Sen det fysiska våldet måste ni ha nolltolerans mot. Var supertydlig och bryt direkt. Hjälp henne med att sätta ord på sin ilska istället. 

BUP ger inget stöd säger du. Skolans kurator då? Mer mot henne än familjen, så beror ju på om hon vill ta emot förstås, men ni kan ju uppmuntra henne.  

• Anonym (Själv)

Vår dotter är 13 år (går i sjuan) och sköter morgnarna helt själv. Hon går upp först i huset, äter frukost, gör sig i ordning och går till bussen, helt utan vår inblandning?

• Anonym (Jo)
    Anonym (B) skrev 2022-02-19 12:09:05 följande:
    Det är inte hela sanningen. Hon är aggressiv, och man hade väl kunnat hoppas att BUP kunde hjälpa föräldrarna med hur de ska bemöta det.
    BUP är en del av psykiatrin. Hur man uppfostrar barn är inte en fråga för psykiatrin. Då får man vända sig till kommunen för att få hjälp med föräldrastöd. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Jo) skrev 2022-02-19 14:25:52 följande:
    BUP är en del av psykiatrin. Hur man uppfostrar barn är inte en fråga för psykiatrin. Då får man vända sig till kommunen för att få hjälp med föräldrastöd. 
    Uppfostran handlar i högsta grad om psykologi mm som BUP borde vara insatta i. Märkligt att man inte ens kan ta sig tid att ge några goda råd i allmänhet. Men föräldrastöd är en bra idé.
  • Plupp73

1. Känner hon sig älskad, eller går kommunikationen enbart ut på tillrättavisningar er emellan?
    2. Vill hon äta frukost? Annars kan hon ju få med sig en macka i väskan för att äta sedan

3. Hur upplever hon själv stämningen i familjen? Vad vill hon ändra på?
    4. Hur har hon det i skolan, socialt och inlärningsmässigt?
  • GetenAnita
    Plupp73 skrev 2022-02-19 14:43:29 följande:

1. Känner hon sig älskad, eller går kommunikationen enbart ut på tillrättavisningar er emellan?
    2. Vill hon äta frukost? Annars kan hon ju få med sig en macka i väskan för att äta sedan

3. Hur upplever hon själv stämningen i familjen? Vad vill hon ändra på?
    4. Hur har hon det i skolan, socialt och inlärningsmässigt?
    Mer daltande är det sissta den där ungen behöver 

Springer man runt och sparkar mamma i magen och spöar skiten ur småsykon ska man få skarp tillrättavisning och inget annat 
  • Anonym (Mman)
    Anonym (B) skrev 2022-02-19 12:47:15 följande:
    I en perfekt värld är det bara mogna, välanpassade vuxna med inre styrka och en hel verktygslåda av taktiker för hur man hanterar barn som skaffar dem, men nu är det inte så världen ser ut.
    Korrekt men då är det inte BUP som ska utbilda dessa föräldrar 
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Själv) skrev 2022-02-19 13:55:40 följande:

Vår dotter är 13 år (går i sjuan) och sköter morgnarna helt själv. Hon går upp först i huset, äter frukost, gör sig i ordning och går till bussen, helt utan vår inblandning?

Jaså, min hund är svart? 
  • Anonym (Abc)

Det är ju flera problem här varav det mest allvarliga är att hon slåss och sparkas! Det är verkligen inte OK. Och något ni MÅSTE ta tag i.

Att hon inte äter frukost och inte borstar tänderna är just nu en bagatell. I detta läge får ni helt enkelt välja era strider.
    Dela upp problemen ni/hon har med vad som kan ignoreras, vad som kan samtalas om och vad som måste stoppas. Frukost/tänder kan ignoreras, skola lan pratas om (utan skäll! Låt henne komma för sent och låt henne strunta i läxor, ta inga bråk om detta just nu). Det agressiva beteendet med sparkar och sönderslagna saker måste stoppas!

BUP är inte enda vägen. Prata med kurator och skolsköterskan. Boka tid på VC för hälsoundersökning. Det går även att boka psykolog där. Kontakta socialtjänsten för stöd och råd för hela familjen.
    Du och pappan skulle må bra av stöd i det här, hur ni ska bemöta etc.
    Läs på om lågaffektivt bemötande etc.

• Anonym (Jo)
    Anonym (B) skrev 2022-02-19 14:28:42 följande:
    Uppfostran handlar i högsta grad om psykologi mm som BUP borde vara insatta i. Märkligt att man inte ens kan ta sig tid att ge några goda råd i allmänhet. Men föräldrastöd är en bra idé.
    Det handlar inte om hur insatta de är i psykologi. Det handlar om att deras uppdrag är att utreda och behandla psykisk ohälsa hos barn. allmänt föräldrastöd är inte deras uppgift. Det ligger hos kommunerna där man kan få just stöd och rådgivning i sitt föräldraskap. 
  • Anonym (J)

Om inte BUP vill hjälpa så kan ni väl gå till en läkare och få remiss för utredning?

• lövet2

Reglerna i vårt hus för högstadieelever:

Fri läggtid så länge de kliver upp i tid på morgonen. Sköter de inte morgnarna, så får de inte vara uppe på kvällarna. Jag väcker en gång och resten är upp till tonåringen.

Frukost är inte valfri, men jag har haft tonåringar som sagt att de inte kan äta något på morgonen. Då har jag haft ett minimikrav på ett halvt glas mjölk eller Proviva. Någonting med lite näring i. Det som är bra med det, är att magen fortsätter att vara van vid att få något direkt på morgonen, och efter ett tag kan de börja äta frukost igen, även om det kan ta ett år eller två.

Att trakassera och misshandla småsyskon på det sätt du beskriver, är bara inte acceptabelt. Jag skulle se till att ha dem separerade i det läget. Lillasyster får låsa in sig i badrummet när hon borstar tänderna, och du får ta till ditt strängaste straff för sparkar och slag.

Som mamma accepterar jag inte att bli kallad fula namn av mina barn. Att låsa mobilen, stänga av Internet och alla ekonomiska tillgångar är en väg att gå. Jag har också gjort så att jag vänder ryggen till och går därifrån om barnen svurit åt mig eller sagt något elakt. Om man visar direkt att det där inte är ens lite tillåtet, så brukar de lägga av rätt fort.

• Plupp73

Givetvis måste man sätta gränser och ge konsekvenser för ett helt ohållbart och potentiellt farligt beteende. Det måste få ett stopp.
    I övrigt måste någonting ligga bakom hennes aggressioner. Är hon ensam/socialt utstött, har hon svårt i skolan. Har någonting hänt i hennes liv?
    Många här tänker att det är ett trotssyndrom/att hon är virkad, och så kan det ju vara.
    Dock, ibland visar ju barn sorg och smärta på detta sätt. Antar att ni har koll på om någonting är tokigt i hennes tillvaro....

• Anonym (Hur är det)

Men är det så jag får uppfattningen att tjejer är lugna och inte stökiga. 

Svar på tråden 14-åring - hjälp!