• Anonym (Mia)

14-åring - hjälp!

Min dotter är 14 och varje dag är en kamp med henne. En vanlig morgon kan se ut såhär: Jag tjatar att hon ska kliva upp, efter en stund går hon in i badrummet, är lillasyster där och borstar tänderna börjar 14-åringen att reta henne på en gång, kritisera hennes kläder, skvätter vatten på henne osv. Då går jag upp och blir förbannad såklart och så är cirkusen igång. Vi andra har då redan ätit frukost så då börjar nästa moment att tjata att 14-åringen måste äta nåt. Själv vill hon inte äta. Vissa morgnar har jag tålamod och tänker vara snäll så jag fixar macka åt henne vilket hon då äter. Antingen på rummet eller på stående fot i hallen. Sticker sen, utan att borsta tänderna. Sist fick hon in en spark på lillasyste också så hon fick halta efteråt. Dessutom är hon så arg och skriker fula ord åt mig och pappa. Jag hotade med att låsa hennes mobil (har så via min mobil) och då drog hon och slet i mina armar (ja, hon blir våldsam och slagit mig och pappa flera gånger). Sen pandemin har vi kört till skolan men nu är jag så trött på det här att hon absolut inte visar nåt som helst ansvar att komma i tid osv. Det är vi som sköter det. Så imorgon får det bli buss så jag till henne så får hon själv passa tider och ta ansvar. Eller är jag elak, vill ju vara snäll mot mina barn men det här går inte mer. Varje morgon ska inte behöva vara en kamp. Snälla ge mig råd kring tonåringa! känner mig så otroligt ledsen och vill bara gråta. 

• Svar på tråden 14-åring - hjälp!
  • Anonym (Mia)

Jag har haft ett långt samtal med BUP men de menade att de är till för barn som är riktigt sjuka eller vägrar gå till skolan osv. I och med att dottern fungerar i skolan så är det tydligen ett gott tecken. Det är hemma som vi tar sparkar och smällar. Sker inte så ofta nuförtiden men när hon väl slåss så är det hemskt. Hon har sparkat mig i magen så jag ramlade rakt bakåt in i hennes skrivbord. Det tynger mitt hjärta och för så ont när jag tänker på det. 

• Anonym (Livia)
    Anonym (Mia) skrev 2022-02-18 20:25:06 följande:

Jag har haft ett långt samtal med BUP men de menade att de är till för barn som är riktigt sjuka eller vägrar gå till skolan osv. I och med att dottern fungerar i skolan så är det tydligen ett gott tecken. Det är hemma som vi tar sparkar och smällar. Sker inte så ofta nuförtiden men när hon väl slåss så är det hemskt. Hon har sparkat mig i magen så jag ramlade rakt bakåt in i hennes skrivbord. Det tynger mitt hjärta och för så ont när jag tänker på det. 

Det låter hemskt. Vad fick hon för konsekvens när hon gjorde så? Man måste visa tydligt som förälder första gången det händer att det är absolut oacceptabelt. Är du rädd för henne? Det låter som om hon styr familjen litegrann. Jag undrar över hur ni kan tillåta en fjortonåring gå så bärsärk och tända i ert sovrum mitt i natten, slå er, slå sin lillasyster. Ni är ju två stora vuxna i hushållet? Varför gör ni ingenting? Jag förstår inte. Du skriver att du brer hennes macka på morgonen och skjutsar henne med bilen. Säger åt henne utan att hon lyssnar. Det tror jag det att hon inte lyssnar om du samtidigt servar henne. Hon är ett BARN, hon testar era gränser för att hon vill ha sin flock och veta sin plats i flocken som ett barn. Just nu är hon er flockledare och det måste vara sjukt obehagligt för henne att se er vuxna så maktlösa. Hon vill ju inte heller ha det så här (tror jag). Hon skriker efter tydliga ramar och konsekvenser. Det är i alla fall så jag tolkar det. Och om ni vuxna fallerar i det så kör hon över er och börjar förakta både er men i längden också sig själv. Tror du att du är snäll mot henne när du inte sätter gränser? 
  • Anonym (anonym)
    Oj, den där kändes. :(
    Jag har varit på BUP, och varken då eller nu känner jag mig som riktigt sjuk. 

Sorry TS, menade inte att kapa din tråd. 
  • Anonym (Mman)

Inte läst alla inlägg så TS har du provat det jag föreslår så bortse från mitt inlägg. Jag hade isolerat ungen från all teknik. Tv, dator, mobil, ipad.....you name it. 
    Rubbet hade rykt samtidigt första gången det du beskriver hänt. 

Konsekvenser och åter konsekvenser är det som biter, dialog når bara "så långt". 

• Anonym (Klok)

Stark personlighet. Hon kommer komma långt. 

Glr mackor till henne. Det är ju det lilla problemet. 

dela på syskonen på morgonen. 

uppmuntra hennes starka sidor. 

• GetenAnita

BUP har rätt , hon är inte sjuk hon är sönder daltad , det är inte en sjukdom  
  • Anonym (B)
    GetenAnita skrev 2022-02-19 12:07:58 följande:
    BUP har rätt , hon är inte sjuk hon är sönder daltad , det är inte en sjukdom  
    Det är inte hela sanningen. Hon är aggressiv, och man hade väl kunnat hoppas att BUP kunde hjälpa föräldrarna med hur de ska bemöta det.
  • GetenAnita
    Anonym (B) skrev 2022-02-19 12:09:05 följande:
    Det är inte hela sanningen. Hon är aggressiv, och man hade väl kunnat hoppas att BUP kunde hjälpa föräldrarna med hur de ska bemöta det.
    Hon är aggresiv för det är ett sätt för henne att få sin vilja igenom, inför nolltoleranrs och hon kommer sluta 

Se hur lätt det är? 
  • Anonym (B)
    GetenAnita skrev 2022-02-19 12:11:26 följande:
    Hon är aggresiv för det är ett sätt för henne att få sin vilja igenom, inför nolltoleranrs och hon kommer sluta 

Se hur lätt det är? 
    Då kunde BUP ha sagt det istället för att bara skyffla iväg dem utan hjälp.
  • Anonym (Mman)
    Anonym (B) skrev 2022-02-19 12:13:19 följande:
    Då kunde BUP ha sagt det istället för att bara skyffla iväg dem utan hjälp.
    Fast det är ju något en förälder bör kunna, BUP hjälper barn som mår dåligt. Som förälder ska du veta hur man ska sätta gränser, annars skaffar man inte barn. 

Dock kan ju klart BUP vara ett alternativ om det är så att man faktiskt försökt allt som förälder och man misstänker att barnets beteende beror på någon form av psykisk ohälsa eller pga  pga  diagnos. 

Till TS: Notera att jag skriver detta utan att veta vilka gränser ni satt och vilka konsekvenser hon fått. 
Svar på tråden 14-åring - hjälp!