• Anonym (Mia)

14-åring - hjälp!

Min dotter är 14 och varje dag är en kamp med henne. En vanlig morgon kan se ut såhär: Jag tjatar att hon ska kliva upp, efter en stund går hon in i badrummet, är lillasyster där och borstar tänderna börjar 14-åringen att reta henne på en gång, kritisera hennes kläder, skvätter vatten på henne osv. Då går jag upp och blir förbannad såklart och så är cirkusen igång. Vi andra har då redan ätit frukost så då börjar nästa moment att tjata att 14-åringen måste äta nåt. Själv vill hon inte äta. Vissa morgnar har jag tålamod och tänker vara snäll så jag fixar macka åt henne vilket hon då äter. Antingen på rummet eller på stående fot i hallen. Sticker sen, utan att borsta tänderna. Sist fick hon in en spark på lillasyste också så hon fick halta efteråt. Dessutom är hon så arg och skriker fula ord åt mig och pappa. Jag hotade med att låsa hennes mobil (har så via min mobil) och då drog hon och slet i mina armar (ja, hon blir våldsam och slagit mig och pappa flera gånger). Sen pandemin har vi kört till skolan men nu är jag så trött på det här att hon absolut inte visar nåt som helst ansvar att komma i tid osv. Det är vi som sköter det. Så imorgon får det bli buss så jag till henne så får hon själv passa tider och ta ansvar. Eller är jag elak, vill ju vara snäll mot mina barn men det här går inte mer. Varje morgon ska inte behöva vara en kamp. Snälla ge mig råd kring tonåringa! känner mig så otroligt ledsen och vill bara gråta. 

• Svar på tråden 14-åring - hjälp!
  • Anonym (Mia)

Ni har alla bra synpunkter här och jag blir otroligt ledsen över att en av er skrev att brorsans slag påverkat dig i hela livet. Jag vill inte ha det så. Vår fina lillasyster som egentligen vill så väl. Vi har funderat på det här att säga att ?bilen går en viss tid?. Dock tror jag att 14-åringen tror att vi oavsett skulle vänta på henne (vi vill ju att hon ska komma i tid). Likaväl med läxor och inför prov. Kommer på dagen innan de gånger som inte vi påmint. Eller de gånger som vi bråkat så blir hennes svar ?ja men nu gör jag inte läxan då, ditt fel mamma?. Liksom som att hon inte fattar att det är HENNES ansvar. Förklarar att skolan är för henne, inte mig! men det kanske är den omogna hjärnan som inte kan ta till sig det. 

Trots allt skönt att höra att fler kämpar med sina, men att era verkar lyssna gällande slag och sparkar. 

• Anonym (Mia)
    Gameofthrones skrev 2022-02-17 10:39:12 följande:
    , det kan vara en kombination. Att börja slåss mot föräldrarna? - nej åter nej det här har eskalerat till att hon styr hemmet. Trappar ni på tå när hon är hemma?då är det hon som har tagit över er föräldrar. Tonåren är jobbig. Väldigt jobbig.

Hur mår hon annars? Hur är det med betygen och så? 
    Betygen är ok. Skulle kunna vara så mycket bättre om hon faktiskt la ner tid. Är egentligen smart och har lätt att lära sig. Så skolan sköter hon väl och tror hon trivs där. Mest hemma som hon totalt spelar ut. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Mia) skrev 2022-02-17 10:41:03 följande:

Ni har alla bra synpunkter här och jag blir otroligt ledsen över att en av er skrev att brorsans slag påverkat dig i hela livet. Jag vill inte ha det så. Vår fina lillasyster som egentligen vill så väl. Vi har funderat på det här att säga att ?bilen går en viss tid?. Dock tror jag att 14-åringen tror att vi oavsett skulle vänta på henne (vi vill ju att hon ska komma i tid). Likaväl med läxor och inför prov. Kommer på dagen innan de gånger som inte vi påmint. Eller de gånger som vi bråkat så blir hennes svar ?ja men nu gör jag inte läxan då, ditt fel mamma?. Liksom som att hon inte fattar att det är HENNES ansvar. Förklarar att skolan är för henne, inte mig! men det kanske är den omogna hjärnan som inte kan ta till sig det. 

Trots allt skönt att höra att fler kämpar med sina, men att era verkar lyssna gällande slag och sparkar. 

Då får ni visa henne att det är allvar! Bilen åker, inte mer med det. Då får hon stå där och gapa bäst hon vill. Prata med skolan, prata med soc om hon inte sköter sin skola. Ni behöver hjälp utifrån. Prov och läxor är också hennes ansvar, men det är inte det viktigaste i livet just nu, utan att få henne att sluta slåss, sluta vara aggressiv och att fatta att hon måste ta ansvar för sitt liv. Sluta curla. Sätt gränser. En unge som påstår att det är mitt fel att hon inte kommer ihåg att göra läxor hade jag bara skrattat åt. Köp en fickkalender om hon glömmer.

Längre fram kan ni ta ett samtal om varför skolan är viktig, vilka följder det får för framtiden.
  • Anonym (A)
    Eller de gånger som vi bråkat så blir hennes svar ?ja men nu gör jag inte läxan då, ditt fel mamma?. Liksom som att hon inte fattar att det är HENNES ansvar. Förklarar att skolan är för henne, inte mig! men det kanske är den omogna hjärnan som inte kan ta till sig det. 

Samma diskussion som förs hemma hos oss. Det biter inte hur vi än pratar om vikten av att sköta skolan. Så olikt hur jag själv var. Humöret mitt var skit men jag skötte den biten  utan att någon sa till.
  • Gameofthrones
    Anonym (Mia) skrev 2022-02-17 10:45:12 följande:
    Betygen är ok. Skulle kunna vara så mycket bättre om hon faktiskt la ner tid. Är egentligen smart och har lätt att lära sig. Så skolan sköter hon väl och tror hon trivs där. Mest hemma som hon totalt spelar ut. 
    Ok då är den fronten bra. 

Jag förstår eran situation. Kan ni prova och inte göra ngt bara väcka henne? Säg godmorgon? Och inget mer? Att man är bara neutral? 
  • GetenAnita

Ja i vår familj tror vi på att uppfostra barnen i stället för att curla med dom

Vår 15 åring skulle aldrig få för sig att skrika fula ord år oss eller spöa skiten ur lillebror, för vi skulle ta ifrån henne ALLA saker inclusive datorn och mobilen i minst en månad om hon uppför sig på det sättet 

Att ni aldrig ger er dotter en stark konsekvens när hon bråkar och slåss gör självfallet hennes beteende värre, sluta dalta så ni nog ett bättre resultat 

• GetenAnita

Då säger du ok bra, men barn som inte gör läxor ska inte ha datorer eller mobiler fickpengar eller nånting annat . allt ska bort och då får man sitta inne i rummet och uggla tills man blir snäll och gör läxorna 

Gud det är ett barn vi pratar om som behöver en uppfostran, vad har hänt med dagens föräldrar?
  • Anonym (Livia)

Jag tycker som sagt att hennes beteende mot sin lillasyster är värst, att hon sparkar till henne så att hon haltar och ger sig på henne verbalt direkt på morgonen. Och att lillasystern bara vill väl och inte säger ifrån. Det är mobbning. Jag tycker att du ska göra som min egen mamma gjorde då min äldre bror var i samma ålder: kalla till familjemöte och förklara lugnt och pedagogiskt vad mobbning är och hur det påverkar en ung människa. Att ni har absolut nolltolerans mot ett sånt beteende i ert hem och vilka konsekvenserna blir om storasystern inte lyssnar. Så gjorde min mamma och det gav effekt, min brors beteende ändrades från en dag till en annan. Sedan hade jag ingen kontakt med honom då vi flyttade hemifrån, under 10-15 år. Numera har vi återigen kontakt och jag har förlåtit honom. Men han var ingen bra storebror och han skadade min självkänsla och trygghet i mitt eget hem i grunden. Hans mobbning pågick i flera år innan jag vågade säga ifrån till min mamma. 

• olof 45

Vår fina lillasyster som egentligen vill så väl. Vi har funderat på det här att säga att ?bilen går en viss tid?. Dock tror jag att 14-åringen tror att vi oavsett skulle vänta på henne (vi vill ju att hon ska komma i tid). 

Ursäkta? vad spelar det för roll vad storasyster TROR?

Det låter som du missat en av de viktigaste föräldrareglerna som finns: VAR KONSEKVENT. 

Om jag sa åt ett av mina barn att bilen åker klockan xx, då ska barnen kunna LITA PÅ ATT SÅ SKER. Jag har ADLRIG "hotat" om någon konsekvens utan att genomföra det.

Ni måste ta tag i det här. Säg att ni misslyckats med er föräldraroll och i er uppfostran av henne (inget fel i att vara ärlig) men att från nu kommer ni fokusera på att få henne till at bli en funktionsduglig vuxen som kan ta eget ansvar. Det innebär t.ex. att ni inte kommer curla henne på morgonen, utan hon får ställa klockan på sin mobil, och om hon vill ha skjuts får hon vara redo tills bilen går klockan xx.

Om ni sedan väntar på henne så lär hon sig att hon är boss och ni är hennes golvmattor... Låt henne komma för sent! Visa henne att ni menar allvar. Det är ju faktiskt inte alls konstigt att bilen går vid en viss tidpunkt, så att de som faktiskt sköter sig kommer i tid till sina åtaganden.

dagens föräldrar... "barnet kommer inte ta mig på allvar, snyft snyft, så jag vågar inte ställa krav..." Nej, tacka f-n för det, när du inte tar dig själv på allvar och håller det du själv lovat!

Sorry för den hårda tonen, men det känns som det behövs för att du ska lyssna
  • Gameofthrones

Ja, nolltolerans mot slåss hemma. 

Ja det är hennes ansvar med läxor, men ert är erat ansvar att hon gör dessa läxor så det går bra i skolan. Kan ni göra en ny rutin? Så hon får hem läxorna i tid.

Jag vet att du skrev om att det är okej i skolan. Men utan att det blir tjafs, gör en ny rutin. Och håll den och förklara att vi gör en ny rutin, så du får hem din läxa?

Va konsekvent.

Hade min dotter slagits med sina syskon vuxna hade jag sett till ingen mobil, inga datorer. 

Svar på tråden 14-åring - hjälp!