• GetenAnita

14-åring - hjälp!

Ja i vår familj tror vi på att uppfostra barnen i stället för att curla med dom

Vår 15 åring skulle aldrig få för sig att skrika fula ord år oss eller spöa skiten ur lillebror, för vi skulle ta ifrån henne ALLA saker inclusive datorn och mobilen i minst en månad om hon uppför sig på det sättet 

Att ni aldrig ger er dotter en stark konsekvens när hon bråkar och slåss gör självfallet hennes beteende värre, sluta dalta så ni nog ett bättre resultat 

• GetenAnita
    Anonym (Mia) skrev 2022-02-17 10:41:03 följande:

Ni har alla bra synpunkter här och jag blir otroligt ledsen över att en av er skrev att brorsans slag påverkat dig i hela livet. Jag vill inte ha det så. Vår fina lillasyster som egentligen vill så väl. Vi har funderat på det här att säga att ?bilen går en viss tid?. Dock tror jag att 14-åringen tror att vi oavsett skulle vänta på henne (vi vill ju att hon ska komma i tid). Likaväl med läxor och inför prov. Kommer på dagen innan de gånger som inte vi påmint. Eller de gånger som vi bråkat så blir hennes svar ?ja men nu gör jag inte läxan då, ditt fel mamma?. Liksom som att hon inte fattar att det är HENNES ansvar. Förklarar att skolan är för henne, inte mig! men det kanske är den omogna hjärnan som inte kan ta till sig det. 

Trots allt skönt att höra att fler kämpar med sina, men att era verkar lyssna gällande slag och sparkar. 

Då säger du ok bra, men barn som inte gör läxor ska inte ha datorer eller mobiler fickpengar eller nånting annat . allt ska bort och då får man sitta inne i rummet och uggla tills man blir snäll och gör läxorna 

Gud det är ett barn vi pratar om som behöver en uppfostran, vad har hänt med dagens föräldrar?
  • GetenAnita
    Anonym (Mia) skrev 2022-02-17 15:19:23 följande:

Yes! Ja nu får det bli hårdare bud helt enkelt. Vi har gjort så förut några gånger men då var hon vaken i stort sett en hel natt med att komma in till oss, tände taklampan, kastade saker, hade tv?n jättehögt osv. Det orkar vi inte med! hon har sagt att hon ska göra ?mitt liv ett helvete? osv. SEN finns det stunder då hon är en sån klok och fantastisk tjej. Hon kan verkligen vara rolig att vara med och vi har ibland fina stunder. Hon är oftast bra mot yngsta syskonet och katten :) :) Hon spelar en sport och är bra på det och lär sig saker snabbt. 
    Det är dock omöjligt att prata med henne. Frågar jag om hennes dag osv så får jag bara ?stick? tillbaka. 

Förläng straffet 

Säger ni ingen mobil på en vecka och hon uppför sig illa , då blir det två veckor ,funkar det inte 3 veckor osv osv 

Hon testar er, därför måste ni stå på er och aldrig backa 
  • GetenAnita
    Anonym (Mia) skrev 2022-02-18 20:25:06 följande:

Jag har haft ett långt samtal med BUP men de menade att de är till för barn som är riktigt sjuka eller vägrar gå till skolan osv. I och med att dottern fungerar i skolan så är det tydligen ett gott tecken. Det är hemma som vi tar sparkar och smällar. Sker inte så ofta nuförtiden men när hon väl slåss så är det hemskt. Hon har sparkat mig i magen så jag ramlade rakt bakåt in i hennes skrivbord. Det tynger mitt hjärta och för så ont när jag tänker på det. 

BUP har rätt , hon är inte sjuk hon är sönder daltad , det är inte en sjukdom  
  • GetenAnita
    Anonym (B) skrev 2022-02-19 12:09:05 följande:
    Det är inte hela sanningen. Hon är aggressiv, och man hade väl kunnat hoppas att BUP kunde hjälpa föräldrarna med hur de ska bemöta det.
    Hon är aggresiv för det är ett sätt för henne att få sin vilja igenom, inför nolltoleranrs och hon kommer sluta 

Se hur lätt det är? 
  • GetenAnita
    Plupp73 skrev 2022-02-19 14:43:29 följande:

1. Känner hon sig älskad, eller går kommunikationen enbart ut på tillrättavisningar er emellan?
    2. Vill hon äta frukost? Annars kan hon ju få med sig en macka i väskan för att äta sedan

3. Hur upplever hon själv stämningen i familjen? Vad vill hon ändra på?
    4. Hur har hon det i skolan, socialt och inlärningsmässigt?
    Mer daltande är det sissta den där ungen behöver 

Springer man runt och sparkar mamma i magen och spöar skiten ur småsykon ska man få skarp tillrättavisning och inget annat 
Svar på tråden 14-åring - hjälp!